Počet čerpadel CNG poroste. Výhodu mají firmy, které už plyn odbírají

Při stále rostoucích cenách klasických paliv se řada motoristů začíná poohlížet po alternativním pohonu. Tím by časem mohl v masovějším měřítku být stlačený zemní plyn tzv. CNG (Compressed Natural  Gas), jehož většímu rozšíření v Česku zatím nenasvědčuje poměrné chudé zastoupení čerpacích stanic. I tak se za rok 2010 se spotřebovalo přes 10 mililonů metrů krychlových CNG, což představovalo téměř čtvrtinový nárůst oproti roku 2009.

V současnosti se na území ČR v běžném dopravním provozu pohybuje tři tisíce vozidel s pohonem na CNG. Z toho je přes tři stovky autobusů a několik desítek nákladních aut a komunálních vozidel. K dispozici je ale jen 33 veřejných plnicích stanic. Do konce roku by se mělo postavit dalších osm a do roku 2013 by se měly čerpadla na zemní plyn objevit také podél hlavních silničních tahů. Vedle toho funguje skoro 100 malých plnicích stanic.

Klepněte pro větší obrázek
Veřejná plnicí stanice na CNG

Ty se začínají rozšiřovat hlavně na privátní nebo vnitropodnikové úrovni a jsou vhodné pro malé flotily čítající několik vozidel. „Rychlost čerpání závisí na výkonu kompresoru a u menších zařízení trvá několik hodin, k čemuž je ideální noční odstavení automobilu nebo autobusu. Výhodou jsou zjednodušené legislativní nároky na instalaci. Návratnost investice se pohybuje od dvou do pěti let v závislosti na počtu vozidel a odjetých kilometrů,“ řekl AutoRevue.cz Zdeněk Prokopec z firmy Motor Jikov, která plničky na zemní plyn plničky vyrábí.

„Výhoda vlastních plnících zařízení je nesporná pro již existující odběratele plynu s příznivými sazbami za metr krychlový, ať už se jedná o velké objekty využívajícími zemní plyn k vytápění nebo pro technologii výroby jako jsou cihelny, pekárny a další podobné podniky,“ pokračoval Prokopec.

Ve světě je používání ekologicky čistého CNG mnohem rozšířenější. V 77 zemích jezdí přes třináct milionů vozidel, která mají podle posledních průzkumů k dispozici 17 755 plnicích stanic. V Evropě jich je 3600 a dalších 400 ve výstavbě.

Klepněte pro větší obrázek
Podniková plnicí stanice na CNG

Všichni tuzemští provozovatelé plnících stanic se ale od příštího roku budou muset vypořádat se zdaněním CNG pro využití ve vozidlech, které bylo dosud nulové. „Přibude povinnost nahlásit zařízení na celní úřad a bude nutné evidovat vydané množství plynu. Nicméně výše daně je v porovnání s fosilními palivy minimální,“ sdělil Prokopec o výhledu pro příští roky: 2012 – 2014 sazba 500 Kč/t (0,36 Kč/ m3), 2015 – 2017 sazba 1000 Kč/t (0,7 Kč/ m3), 2018 – 2019 sazba 2000 Kč/t (1,4 Kč/ m3), od 2020 – sazba 3355 Kč/t (2,36 Kč/ m3).

„Ceny pro zákazníky budou stoupat, ale obecně bude CNG pořád levnější zhruba o padesát procent než benzin a o čtyřicet než nafta,“ dodal.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 53 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků