Počátky osobních vozů Mazda: R360 a Carol 360

Prvním osobním vozem Mazda se stalo dvoudveřové čtyřmístné kupé R360, na japonský trh bylo uvedeno 28. května 1960.

Hirošimská společnost Mazda Motor Corporation sice datuje svůj vznik do roku 1920 (tehdy měla název Toyo Cork Kogyo), ale první sériový osobní vůz představila až v roce 1960. Do té doby vyráběla mimo jiné motocykly a malé tříkolové užitkové vozy.

Prvním osobním vozem Mazda se stalo dvoudveřové čtyřmístné kupé R360 uvedené na japonský trh 28. května 1960. Výrobce tak reagoval na zvyšující se poptávku japonských spotřebitelů po osobních automobilech, která odrážela zvyšující se úroveň příjmů a změny v životním stylu Japonců.

Klepněte pro větší obrázek

Lidový vůz s vyspělou technikou

Mazda vsadila na osvědčený koncept lidového vozu za dostupnou cenu, zároveň však dala svému prvnímu osobnímu vozu do vínku překvapivě vyspělou techniku se samonosnou karoserií. Japonskou legislativou definující daňově zvýhodněnou kategorii nejmenších vozidel „kei“ byly určeny jak základní vnější rozměry, tak i objem motoru. Vůz postavený na rozvoru 1760 mm byl proto necelé tři metry dlouhý a 1290 mm široký.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Díky hmotnosti pouhých 380 kg postačoval vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválcový motor do V se zdvihovým objemem 356 cm3, který byl uložen vzadu a poháněl zadní kola. V konstrukci motoru nalezly široké uplatnění slitiny hořčíku a lehká karoserie dostala například kapotu vyrobenou z hliníku.

Klepněte pro větší obrázek

Zákazníci měli na výběr dva druhy převodovek – čtyřstupňovou mechanickou a dvoustupňovou samočinnou (byl to první japonský automobil s kapalinovým měničem momentu).

Nejvyšší výkon 12 kW (16 k) umožňoval jízdu rychlostí až téměř 90 km/h.

Dominantní pozice na trhu

Mazda slavila se svou pokrokovou konstrukcí velké úspěchy. V roce 1960 vyrobila 23 417 těchto vozů, čímž získala 64,8% podíl v kategorii „kei“. V únoru 1962 rozšířil nabídku ještě úspěšnější prostornější sedan 360 Carol, který měl při stejné délce výrazně delší rozvor (1930 mm). Svérázně tvarovaná karoserie měla zpočátku dvoje boční dveře, v září 1963 následovala čtyřdveřová verze.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

První generace vozů Carol (miniautomobily třídy „kei“ s názvem Carol prodává Mazda dodnes, od roku 1998 se však jedná o produkty Suzuki) byla s hmotností 525 kilogramů výrazně těžší než kupé R360. Konstruktéři proto za zadní nápravu umístili vodou chlazený čtyřdobý celohliníkový řadový čtyřválec zdvihového objemu 358 cm3 vyladěný na 13 kW (18 k).

Od podzimu 1963 se vyráběla ještě výkonnější verze s 15 kW (20 k). Do srpna 1970 vzniklo 265 226 vozů Carol 360.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Mazda 3 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 120 530 km
Cena: 180 000 Kč
Mazda 6 1.998
Rok výroby: 2004
Stav: 233 320 km
Cena: 40 000 Kč
Mazda 6 1.998
Rok výroby: 2007
Stav: 134 737 km
Cena: 79 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků