Po těžší nehodě dětskou sedačku vyhoďte. I když je zdánlivě nepoškozená

„Zřejmě nejneuvěřitelnější pro mě byl zážitek, kdy matka připoutala sedačku s kojencem, takzvané vajíčko, po směru jízdy. Ne proti směru, jak je pro tento typ sedačky určené,“ říká Diana Scheebergová, zástupkyně norské firmy BeSafe vyrábějící dětské bezpečnostní sedačky.
Po těžší nehodě dětskou sedačku vyhoďte. I když je zdánlivě nepoškozená

Do čtyř let věku dítěte se doporučuje, aby bylo upoutáno v sedačce umístěné zády ke směru jízdy. V mladším věku v menší skořepině například na předním sedadle vedle řidiče, později ve větší sedačce na sedadle vzadu.

Pochopitelně v takové, která je pro tento účel speciálně konstruovaná. Je dražší, může vyjít na sedm až devět tisíc, ale skýtá malému dítěti mnohem víc ochrany.

Při čelním nárazu je hlava malého pasažéra opřená o opěrák a zranění hlavy či páteře je značně eliminováno. Nemusí se vždy jednat o havárii, stačí i energické dupnutí na brzdu zabraňující kolizi. I v takovém případě může dojít k poranění krční páteře.

„Nezbytné je, aby hlava dítěte nepřesahovala v žádném případě horní část opěradla. Kromě toho je u takto obrácené sedačky podstatně menší riziko zranění obličeje a očí střepy z rozbitého čelního okna, což je častý druh poranění při autohaváriích,“ upozorňuje Diana Schneebergová.

Co si myslí o takzvaných podsedácích, které hlavně u starších dětí nahrazují celou sedačku?

„Podsedák za dvě stě korun dítě jen zvýší, ale při nárazu vyletí dopředu a pásy se mohou dítěti posunout až ke krku, což je nebezpečné.“ Podsedáky jsou navíc bez uchycení typu Isofix.

Co rozhodně Diana Schneebergová doporučuje, je sedačku po těžší nehodě vyhodit a pořídit novou. „I přes sebelepší kvalitu nemůžete nikdy vědět, jestli nedošlo ve struktuře materiálu k nějakému narušení po prudkém nárazu.“

Odborný test, který by sedačku prověřil, může stát od 25 tisíc korun výše a to se zcela jistě nevyplatí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Diana Schneebergová říká, že i autosedačku, která nikdy neprodělala karambol, by po nějakých pěti letech doporučovala vyměnit za novou. „Korpus je dobrý, ale výplň a potahy jsou při častém používání opotřebené.“

Určitě by nedoporučovala, aby v jedné sedačce jezdilo několik generací dětí po sobě.
 

Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 125 423 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků