Po těžší nehodě dětskou sedačku vyhoďte. I když je zdánlivě nepoškozená

„Zřejmě nejneuvěřitelnější pro mě byl zážitek, kdy matka připoutala sedačku s kojencem, takzvané vajíčko, po směru jízdy. Ne proti směru, jak je pro tento typ sedačky určené,“ říká Diana Scheebergová, zástupkyně norské firmy BeSafe vyrábějící dětské bezpečnostní sedačky.

Do čtyř let věku dítěte se doporučuje, aby bylo upoutáno v sedačce umístěné zády ke směru jízdy. V mladším věku v menší skořepině například na předním sedadle vedle řidiče, později ve větší sedačce na sedadle vzadu.

Pochopitelně v takové, která je pro tento účel speciálně konstruovaná. Je dražší, může vyjít na sedm až devět tisíc, ale skýtá malému dítěti mnohem víc ochrany.

Při čelním nárazu je hlava malého pasažéra opřená o opěrák a zranění hlavy či páteře je značně eliminováno. Nemusí se vždy jednat o havárii, stačí i energické dupnutí na brzdu zabraňující kolizi. I v takovém případě může dojít k poranění krční páteře.

„Nezbytné je, aby hlava dítěte nepřesahovala v žádném případě horní část opěradla. Kromě toho je u takto obrácené sedačky podstatně menší riziko zranění obličeje a očí střepy z rozbitého čelního okna, což je častý druh poranění při autohaváriích,“ upozorňuje Diana Schneebergová.

Co si myslí o takzvaných podsedácích, které hlavně u starších dětí nahrazují celou sedačku?

„Podsedák za dvě stě korun dítě jen zvýší, ale při nárazu vyletí dopředu a pásy se mohou dítěti posunout až ke krku, což je nebezpečné.“ Podsedáky jsou navíc bez uchycení typu Isofix.

Co rozhodně Diana Schneebergová doporučuje, je sedačku po těžší nehodě vyhodit a pořídit novou. „I přes sebelepší kvalitu nemůžete nikdy vědět, jestli nedošlo ve struktuře materiálu k nějakému narušení po prudkém nárazu.“

Odborný test, který by sedačku prověřil, může stát od 25 tisíc korun výše a to se zcela jistě nevyplatí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Diana Schneebergová říká, že i autosedačku, která nikdy neprodělala karambol, by po nějakých pěti letech doporučovala vyměnit za novou. „Korpus je dobrý, ale výplň a potahy jsou při častém používání opotřebené.“

Určitě by nedoporučovala, aby v jedné sedačce jezdilo několik generací dětí po sobě.
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

dnes | Radek Pecák | 5 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

včera | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků