Po propojení dálnic by měla cesta z Brna do Vídně trvat hodinu

Kdo jezdí z Brna do Vídně, má naději, že se v roce 2016 dočká dálničního spojení. Jedná se o navázání rakouské dálnice A5 (tzv. Nordautobahn) na rychlostní komunikaci R52. Na obou stranách je potřeba protáhnout stávající čtyřproudé komunikace k jejich propojení na hraničním přechodu Mikulov/Drasenhofen.

Jde vlastně o dostavbu, ovšem první dvacetikilometrová část na úseku Brno – Pohořelice je v provozu už od roku 1996. Na vybudování čeká zhruba pětatřicetikilometrový úsek do Mikulova, na rakouské straně je od loňského jara postavená dálnice do Schricku, a tam zbývá postavit asi patnáct kilometrů.

Klepněte pro větší obrázek
Stávající úsek R52 do Pohořelic

„Ač je pro obě země přímé a rychlé spojení výhodné, na obou stranách chyběly peníze. Proti stavbě protestovaly obce a v oblasti Pálavy a Novomlýnských nádrží ochránci přírody. Ministr dopravy Vít Bárta při svých prvních krocích dostavbu na Vídeň škrtnul, ale později se do plánů vrátila. Zásluhu na tom, že se začne něco dělat, mají regionální politici dolnorakouský kancléř Erwin Pröll a jihomoravský hejtman Michal Hašek, kteří se kvůli urychlení dostavby sešli minulý týden,“ řekl AutoRevue.cz tiskový mluvčí Jihomoravského kraje Jan Chmelíček.

Termíny jsou vyjádřením přání

Stavbu musí nyní v nejbližších dnech definitivně posvětit ještě schválení nových Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. „Je to veřejné projednávání, takže se ke slovu dostanou právě obce a ochránci. Jejich připomínky se zapracují do územního plánu a po jeho schválení by se mělo příští rok začít stavět. Z Brna do Vídně to je asi sto třicet kilometrů a až dojde k propojení komunikací, dá se cesta k vídeňskému okruhu zvládnout za hodinu,“ pokračoval Chmelíček.

„Na setkání obou politiků se hovořilo o konkrétních termínech. Ty jsou ovšem vyjádření určitého přání. Nepochybuji, že na rakouské straně to bude včas, protože tam postupují ohromným tempem. U nás to není tak jisté. Dostavba má sice politickou podporu, ale rovněž řadu kritiků a na nich se může zadrhnout,“ dodal mluvčí o trase, která má být zároveň součástí severojižního evropského koridoru Gdaňsk – Varšava – Katovice – Ostrava – Brno – Vídeň.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků