Plně variabilní zdvih ventilů je dost složitý způsob, jak dosáhnout optimalizace plnění válců za všech provozních podmínek.
U většiny zážehových motorů je množství nasávaného vzduchu regulováno škrticí klapkou. Ta však proudění vzduchu s výjimkou jízdy „na plný plyn“ vždy do jisté míry brání, čímž vznikají při sání určité ztráty. Jejich minimalizaci umožňuje plně variabilní zdvih sacích ventilů, který ve spolupráci s plynulou změnou časování reguluje množství vzduchu přiváděného do válců. Škrticí klapka může zůstat téměř neustále zcela otevřená.
BMW Valvetronic se stal v roce 2001 prvním motorem s tímto systémem v sériové výrobě. Od té doby zavedly systém plynule regulovatelného ventilového rozvodu do sériové produkce kromě BMW zatím jen značky Nissan/Infiniti (VVEL), Toyota (Valvematic) a Fiat/Alfa Romeo (MultiAir). Překážkou je navzdory všem snahám o zjednodušení především složitá konstrukce náročná na výrobu i zajištění provozní spolehlivosti.
Mechanicky nebo hydraulicky
Systém Valvetronic umožňuje ve velmi širokém rozsahu plynulou změnu zdvihu sacích ventilů, a to mechanickou cestou. Nastavovací elektromotor a přestavovací excentrický hřídel mění zdvih sacích ventilů v rozsahu 0,3 až 9,7 mm. Potenciál pro snížení spotřeby paliva je až 20 % při lepších výkonových parametrech v celém rozsahu provozních otáček.
Prvním sériově vyráběným systémem plynulé změny zdvihu ventilů byl v roce 2001 Valvetronic používaný v motorech BMW a BMW/PSA.
Mezi nejnovější systémy plynule variabilního zdvihu ventilů patří MultiAir. Jedinečnou schopností MultiAiru je vícenásobné otvírání a zavírání sacího ventilu během jednoho cyklu, což Valvetronic neumí. Mezi vačkami a ventily pracují hydraulické členy.
Systém proměnného časování a variabilního zdvihu ventilů MultiAir se používá od roku 2009 v motorech koncernu Fiat.
Podobnou konstrukci plynulé změny zdvihu ventilů jako Valvetronic používá nový systém UniValve vyvinutý společností Entec Consulting GmbH a odkoupený společností Kolbenschmidt Pierburg AG. Jeho výhodou oproti stávajícím systémům jsou nižší výrobní náklady, menší tření, rychlejší činnost a schopnost snášet vyšší otáčky. Kromě změny zdvihu sacích ventilů navrhuje Kolbenschmidt zavést plynulou změnu zdvihu i pro výfukové ventily, a to zejména u přeplňovaných motorů.
Systém UniValve společnosti Kolbenschmidt Pierburg pracuje s mechanickou změnou časování a zdvihu ventilů prostřednictvím přestavovacího excentrického hřídele ovládaného bezkartáčovým elektromotorem.
Další modely a schémata