Peugeot HYmotion4: nový hybridní systém 4x4

Spojení dieselového agregátu s elektromotorem a současně systém pohonu všech kol – to je novinka z dílen Peugeotu.

Paříž se stal pro domácí automobilku Peugeot ideálním místem pro představení svých technologických novinek. Téměř všechny koncepty vystavené na probíhajícím autosalonu disponují novým hybridním systémem pohonu, který dostal v případě konceptu Prologue jméno HYmotion4 – zde totiž pohání všechna čtyři kola.

Již zvláštní článek naznačuje spojení tradičního spalovacího motoru (v tomto případě 2.0 HDI FAP 120 kW/ 163 k) s elektrickým motorem nabízejícím maximální výkon 27 kW (37 k). Jednotka je charakterizována originálním mechanickým uspořádáním. Zatímco HDI motor je uložen napříč pod kapotou a pohání přední kola, elektrický motor je umístěn pod podlahou zavazadlového prostoru v úrovni nápravy a pohání zadní kola. Mezi přední a zadní částí se nevyskytují žádné mechanické díly, vše je ovládáno elektronicky („by wire“), což umožňuje optimalizovat rozměry prostoru pro cestující a nezanedbatelně také snižuje hmotnost.

Konečným výsledkem je vůz s pohonem všech čtyř kol, nízkou spotřebou paliva 4,1 l/100km v kombinovaném provozu a emisemi CO2 109 g/km. Výkon agregátů v součtu činí 147 kW (200 k) a maximální točivý moment dosahuje hodnoty 300 Nm vpředu a 200 Nm vzadu.

Baterie Ni-MH (Nickel-Metal-Hydride) pro elektromotor jsou umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru v blízkosti elektrického motoru. Tato sada vysokonapěťových článků je přídavná k tradiční 12 V baterii pod kapotou, která nadále plní své obvyklé funkce. Systém zpětného využití energie, tzv. „rekuperace“, umožňuje přeměnit během fáze zpomalení kinetickou energii na energii elektrickou a tou pak dobíjet baterie.

Při stání nebo pokud vůz jede pouze v elektrickém režimu, přepne tento systém dieselový motor do pohotovostního, tzv. „stand by“ režimu. To vede k významnému snížení spotřeby paliva a emisí, obzvláště v městském provozu. V případě potřeby systém zajistí okamžitý start dieselového motoru.

Klepněte pro větší obrázek
Systém HYmotion4

Koncepční vůz Prologue HYmotion4 může být poháněn:

  • elektrickým motorem (při startování, ve městě při rychlosti do 50 km/h a při zpomalování),
  • dieselovým motorem, při stabilních rychlostech na silnicích či na dálnicích, kdy dieselový motor dosahuje optimálního výkonu,

oběma motory kombinovaně:

  • během fáze zrychlení pro vyšší výkon (funkce „boost“): vůz kombinuje výkon dieselového a elektrického motoru (přechodného vrcholného výkonu) 120 + 27 = 147 kW (200 k) a maximální točivý moment 300 Nm vpředu a 200 Nm vzadu,
  • režim pohonu všech 4 kol - pokud to podmínky sjízdnosti vozovky vyžadují (systém je propojen s informacemi předávanými systémem ESP).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Peugeot Prologue

Peugeot 407 2.7
Rok výroby: 2009
Stav: 114 003 km
Cena: 140 000 Kč
Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 84 078 km
Cena: 135 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků