Peugeot HYmotion4: nový hybridní systém 4x4

Spojení dieselového agregátu s elektromotorem a současně systém pohonu všech kol – to je novinka z dílen Peugeotu.

Paříž se stal pro domácí automobilku Peugeot ideálním místem pro představení svých technologických novinek. Téměř všechny koncepty vystavené na probíhajícím autosalonu disponují novým hybridním systémem pohonu, který dostal v případě konceptu Prologue jméno HYmotion4 – zde totiž pohání všechna čtyři kola.

Již zvláštní článek naznačuje spojení tradičního spalovacího motoru (v tomto případě 2.0 HDI FAP 120 kW/ 163 k) s elektrickým motorem nabízejícím maximální výkon 27 kW (37 k). Jednotka je charakterizována originálním mechanickým uspořádáním. Zatímco HDI motor je uložen napříč pod kapotou a pohání přední kola, elektrický motor je umístěn pod podlahou zavazadlového prostoru v úrovni nápravy a pohání zadní kola. Mezi přední a zadní částí se nevyskytují žádné mechanické díly, vše je ovládáno elektronicky („by wire“), což umožňuje optimalizovat rozměry prostoru pro cestující a nezanedbatelně také snižuje hmotnost.

Konečným výsledkem je vůz s pohonem všech čtyř kol, nízkou spotřebou paliva 4,1 l/100km v kombinovaném provozu a emisemi CO2 109 g/km. Výkon agregátů v součtu činí 147 kW (200 k) a maximální točivý moment dosahuje hodnoty 300 Nm vpředu a 200 Nm vzadu.

Baterie Ni-MH (Nickel-Metal-Hydride) pro elektromotor jsou umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru v blízkosti elektrického motoru. Tato sada vysokonapěťových článků je přídavná k tradiční 12 V baterii pod kapotou, která nadále plní své obvyklé funkce. Systém zpětného využití energie, tzv. „rekuperace“, umožňuje přeměnit během fáze zpomalení kinetickou energii na energii elektrickou a tou pak dobíjet baterie.

Při stání nebo pokud vůz jede pouze v elektrickém režimu, přepne tento systém dieselový motor do pohotovostního, tzv. „stand by“ režimu. To vede k významnému snížení spotřeby paliva a emisí, obzvláště v městském provozu. V případě potřeby systém zajistí okamžitý start dieselového motoru.

Klepněte pro větší obrázek
Systém HYmotion4

Koncepční vůz Prologue HYmotion4 může být poháněn:

  • elektrickým motorem (při startování, ve městě při rychlosti do 50 km/h a při zpomalování),
  • dieselovým motorem, při stabilních rychlostech na silnicích či na dálnicích, kdy dieselový motor dosahuje optimálního výkonu,

oběma motory kombinovaně:

  • během fáze zrychlení pro vyšší výkon (funkce „boost“): vůz kombinuje výkon dieselového a elektrického motoru (přechodného vrcholného výkonu) 120 + 27 = 147 kW (200 k) a maximální točivý moment 300 Nm vpředu a 200 Nm vzadu,
  • režim pohonu všech 4 kol - pokud to podmínky sjízdnosti vozovky vyžadují (systém je propojen s informacemi předávanými systémem ESP).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Peugeot Prologue

Peugeot 407 2.7
Rok výroby: 2009
Stav: 114 717 km
Cena: 159 000 Kč
Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 307 1.997
Rok výroby: 2003
Stav: 170 389 km
Cena: 35 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků