Spojení dieselového agregátu s elektromotorem a současně systém pohonu všech kol – to je novinka z dílen Peugeotu.
Paříž se stal pro domácí automobilku Peugeot ideálním místem pro představení svých technologických novinek. Téměř všechny koncepty vystavené na probíhajícím autosalonu disponují novým hybridním systémem pohonu, který dostal v případě konceptu Prologue jméno HYmotion4 – zde totiž pohání všechna čtyři kola.
Již zvláštní článek naznačuje spojení tradičního spalovacího motoru (v tomto případě 2.0 HDI FAP 120 kW/ 163 k) s elektrickým motorem nabízejícím maximální výkon 27 kW (37 k). Jednotka je charakterizována originálním mechanickým uspořádáním. Zatímco HDI motor je uložen napříč pod kapotou a pohání přední kola, elektrický motor je umístěn pod podlahou zavazadlového prostoru v úrovni nápravy a pohání zadní kola. Mezi přední a zadní částí se nevyskytují žádné mechanické díly, vše je ovládáno elektronicky („by wire“), což umožňuje optimalizovat rozměry prostoru pro cestující a nezanedbatelně také snižuje hmotnost.
Konečným výsledkem je vůz s pohonem všech čtyř kol, nízkou spotřebou paliva 4,1 l/100km v kombinovaném provozu a emisemi CO2 109 g/km. Výkon agregátů v součtu činí 147 kW (200 k) a maximální točivý moment dosahuje hodnoty 300 Nm vpředu a 200 Nm vzadu.
Baterie Ni-MH (Nickel-Metal-Hydride) pro elektromotor jsou umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru v blízkosti elektrického motoru. Tato sada vysokonapěťových článků je přídavná k tradiční 12 V baterii pod kapotou, která nadále plní své obvyklé funkce. Systém zpětného využití energie, tzv. „rekuperace“, umožňuje přeměnit během fáze zpomalení kinetickou energii na energii elektrickou a tou pak dobíjet baterie.
Při stání nebo pokud vůz jede pouze v elektrickém režimu, přepne tento systém dieselový motor do pohotovostního, tzv. „stand by“ režimu. To vede k významnému snížení spotřeby paliva a emisí, obzvláště v městském provozu. V případě potřeby systém zajistí okamžitý start dieselového motoru.
Systém HYmotion4
Koncepční vůz Prologue HYmotion4 může být poháněn:
- elektrickým motorem (při startování, ve městě při rychlosti do 50 km/h a při zpomalování),
- dieselovým motorem, při stabilních rychlostech na silnicích či na dálnicích, kdy dieselový motor dosahuje optimálního výkonu,
oběma motory kombinovaně:
- během fáze zrychlení pro vyšší výkon (funkce „boost“): vůz kombinuje výkon dieselového a elektrického motoru (přechodného vrcholného výkonu) 120 + 27 = 147 kW (200 k) a maximální točivý moment 300 Nm vpředu a 200 Nm vzadu,
- režim pohonu všech 4 kol - pokud to podmínky sjízdnosti vozovky vyžadují (systém je propojen s informacemi předávanými systémem ESP).
Peugeot Prologue