Peugeot-Citroën pracuje na revolučním generátoru pro elektromobily

Lineární spalovací motor/generátor získává na pozornosti. Už příští rok ho chce v elektromobilech testovat koncern PSA Peugeot-Citroën.

Koncern PSA Peugeot-Citroën spolupracuje na vývoji revolučního spalovacího generátoru, který by mohl pomáhat elektromobilům v prodloužení dojezdu. Místo klasického pístového spalovacího motoru půjde o tzv. lineární motor/generátor, protože o přímý pohon kol přes převodové soukolí se motor starat nebude. Jeho účelem je výroba elektřiny.

Zajímavosti | Život řidiče | Dieselgate | Kombi | Sedany | Citroën | Palivo | Peugeot | Citroen Berlingo

Koncern Peugeot-Citroën pokračuje v měření emisí svých aut, liší se zásadně

Princip funkce je poměrně jednoduchý, ale ještě se žádný výrobce neodvážil ho nasadit do testování v provozu. Peugeot a Citroën chtějí nicméně projekt zkoušet od příštího roku, pracují na něm spolu s izraelskou společností Aquarius Engines.

Podobné řešení zkouší i Toyota, ale její motor je trochu komplikovanější. Princip funkce je ale vlastně stejný a nejlépe vám ji přiblíží přiložené video, kde právě běží motor Toyoty na počítačové animaci. Více se pak dočtete v samostatném článku:

Video | Technika | Toyota | Hybridy

Toyota představuje nový spalovací motor FPEG s pístem W pro hybridy

Píst motoru není spojen s klikovou hřídelí a pohybuje se „volně“. Odtud také anglické označení „free-piston engine“. Zatímco Toyota testuje systém s pneumaticky ovládanými ventily, motor společnosti Aquarius Engines pracuje bez ventilů a připomíná tak trochu dvoutakt. Tím vlastně technicky je, protože principielně musí systém běžet v tzv. dvoutaktním režimu, tedy že při každém pohybu pístu v horní úvrati dojde k zapálení směsi.

Píst je vlastně permanentní magnet, který se pohybuje cívkou a tím vzniká elektrická energie. Tento motor má extrémně vysokou účinnost, zhruba dvojnásobnou proti běžnému pístovému spalovacímu motoru. Velikou výhodou je, že nemá mechanické ztráty v převodovém ústrojí.

Koncern PSA věří, že podobné řešení pomůže vyřešit problém s dojezdem elektromobilů. Je dostatečně ekologické a do činnosti by přicházelo jen při větším odběru elektrické energie, typicky na dálnici. Například lze funkci elektronicky omezit na minimální potřebnou rychlost vozu, aby motor nepracoval ve městě a nevypouštěl emise.

Testy | Zajímavosti | Elektromobily | Hatchbacky | BMW

Test BMW i3 REX: Dynamika a zkouška benzinových dovedností

Možnosti využití jsou velmi široké a koncern PSA plánuje testovat zatím jednoválcovou verzi. Výhodou je i cena. Zatímco elektromobil podobného dojezdu stojí zhruba 36 000 eur a konvenční benzínový hybrid 22 500 eur, automobil s tímto řešením by mohl stát jen zhruba 15 300 eur.

Elektromobil s tímto generátorem by totiž nemusel mít obrovské, drahé a těžké akumulátory, jejichž výroba a recyklace je ekologicky nesrovnatelně náročnější než výroba, provoz a recyklace spalovacího motoru. Na podobném projektu tzv. lineárního motoru pracuje i ČVUT již od roku 2004.

Citroën C5 2
Rok výroby: 2011
Stav: 98 423 km
Cena: 160 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 140 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 125 487 km
Cena: 170 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků