Peugeot-Citroën pracuje na revolučním generátoru pro elektromobily

Lineární spalovací motor/generátor získává na pozornosti. Už příští rok ho chce v elektromobilech testovat koncern PSA Peugeot-Citroën.

Koncern PSA Peugeot-Citroën spolupracuje na vývoji revolučního spalovacího generátoru, který by mohl pomáhat elektromobilům v prodloužení dojezdu. Místo klasického pístového spalovacího motoru půjde o tzv. lineární motor/generátor, protože o přímý pohon kol přes převodové soukolí se motor starat nebude. Jeho účelem je výroba elektřiny.

Zajímavosti | Život řidiče | Peugeot | Citroën | Kombi | Dieselgate | Sedany | Palivo | Citroen Berlingo

Koncern Peugeot-Citroën pokračuje v měření emisí svých aut, liší se zásadně

Princip funkce je poměrně jednoduchý, ale ještě se žádný výrobce neodvážil ho nasadit do testování v provozu. Peugeot a Citroën chtějí nicméně projekt zkoušet od příštího roku, pracují na něm spolu s izraelskou společností Aquarius Engines.

Podobné řešení zkouší i Toyota, ale její motor je trochu komplikovanější. Princip funkce je ale vlastně stejný a nejlépe vám ji přiblíží přiložené video, kde právě běží motor Toyoty na počítačové animaci. Více se pak dočtete v samostatném článku:

Technika | Video | Toyota | Hybridy

Toyota představuje nový spalovací motor FPEG s pístem W pro hybridy

Píst motoru není spojen s klikovou hřídelí a pohybuje se „volně“. Odtud také anglické označení „free-piston engine“. Zatímco Toyota testuje systém s pneumaticky ovládanými ventily, motor společnosti Aquarius Engines pracuje bez ventilů a připomíná tak trochu dvoutakt. Tím vlastně technicky je, protože principielně musí systém běžet v tzv. dvoutaktním režimu, tedy že při každém pohybu pístu v horní úvrati dojde k zapálení směsi.

Píst je vlastně permanentní magnet, který se pohybuje cívkou a tím vzniká elektrická energie. Tento motor má extrémně vysokou účinnost, zhruba dvojnásobnou proti běžnému pístovému spalovacímu motoru. Velikou výhodou je, že nemá mechanické ztráty v převodovém ústrojí.

Koncern PSA věří, že podobné řešení pomůže vyřešit problém s dojezdem elektromobilů. Je dostatečně ekologické a do činnosti by přicházelo jen při větším odběru elektrické energie, typicky na dálnici. Například lze funkci elektronicky omezit na minimální potřebnou rychlost vozu, aby motor nepracoval ve městě a nevypouštěl emise.

Testy | Zajímavosti | Elektromobily | BMW | Hatchbacky

Test BMW i3 REX: Dynamika a zkouška benzinových dovedností

Možnosti využití jsou velmi široké a koncern PSA plánuje testovat zatím jednoválcovou verzi. Výhodou je i cena. Zatímco elektromobil podobného dojezdu stojí zhruba 36 000 eur a konvenční benzínový hybrid 22 500 eur, automobil s tímto řešením by mohl stát jen zhruba 15 300 eur.

Elektromobil s tímto generátorem by totiž nemusel mít obrovské, drahé a těžké akumulátory, jejichž výroba a recyklace je ekologicky nesrovnatelně náročnější než výroba, provoz a recyklace spalovacího motoru. Na podobném projektu tzv. lineárního motoru pracuje i ČVUT již od roku 2004.

Citroën Nemo 1.36
Rok výroby: 2010
Stav: 42 492 km
Cena: 70 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 125 487 km
Cena: 180 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.58
Rok výroby: 2012
Stav: 142 104 km
Cena: 190 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků