Peugeot čelí katastrofě. Loni prodělal pět miliard eur

Francouzský výrobce automobilů PSA Peugeot Citroën loni hospodařil se ztrátou pět miliard eur (asi 126,6 miliardy korun).

Obří ztráta vznikla kvůli odpisu majetku a v důsledku propadu zájmu o nové vozy na evropském trhu. O rok dříve skupina hospodařila se ziskem 588 milionů eur (asi 14,9 miliardy korun).

Největší ztrátu ve své historii vykázala francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën. Ztráta druhé největší automobilky v Evropě již zneklidnila i francouzskou vládu a boj za záchranu automobilky se rozbíhá. Automobilka totiž může získat záruky francouzské vlády za nové dluhopisy v objemu 1,2 miliardy eur. Evropská komise, která jinak státní pomoci soukromým firmám striktně odmítá, to Francii umožnila.

Peugeot je největší obětí krize v evropském automobilovém sektoru. Firma se hodně zaměřuje na trhy jižní Evropy, které pociťují dopady dluhové krize. Podíl na evropském trhu firmě loni klesl na 11,7 procenta z 12,4 procenta o rok dříve. Podíl naopak zvýšili rivalové, jako jsou Volkswagen či jihokorejské duo Hyundai-Kia.

Management automobilky zůstává i přes velmi nepříznivé výsledky optimistický a věří v plán zotavení podniku, jehož cílem je mimo jiné snížit výrobní náklady, zajistil úspory 1,18 miliardy eur. To je víc, než se čekalo, protože plán počítal s úsporami kolem jedné miliardy eur. Letos chce firma na stejné účely vynaložit kolem 900 milionů eur.

„Výsledky plánu snižování nákladů a prodeje majetku překonaly stanovený cíl,“ řekl šéf automobilky Philippe Varin. „Položili jsme tak základy pro zotavení firmy,“ dodal. Zopakoval, že firma chce snížit na polovinu negativní provozní cash flow, které se loni vyšplhalo na tři miliardy eur. Jen v automobilové divizi to bylo 2,5 miliardy eur.

Analytici ale nejsou zcela přesvědčeni, že se Peugeotu podaří vrátit se k zisku už v roce 2015, jak management předpokládá. „Obrat v hospodaření v roce 2015 předpokládá stabilní trh, který zůstane na úrovni roku 2012, a také 13procentní podíl na trhu pro skupinu PSA. Obojí teď vypadá jako málo pravděpodobné,“ řekl analytik David Arnold z banky Credit Suisse.

Pětiletý vývoj ceny akcií Peugeotu

Klepněte pro větší obrázek

Celosvětové prodeje automobilky loni propadly o 16,5 procenta na 2,97 milionu vozů. Skupina proto již plánuje, že zruší 8000 pracovních míst ve Francii. Dále plánuje omezení provozu popřípadě uzavření některých továren. PSA minulý týden uvedla, že kvůli propadu evropského automobilového trhu odepsala téměř třetinu účetní hodnoty svých továren a dalšího majetku v hodnotě 4,74 miliardy eur.

Ztráta v divizi výroby automobilů, což je patrně nejslabší článek celé skupiny, vystoupila na 1,5 miliardy eur. O rok dříve činila jen 92 milionů eur. Tržby za skupinu dosáhly 58,4 miliardy eur (asi 1,5 bilionu korun), což je proti roku 2011 propad o 5,2 procenta.

Zdroj: E15.cz
 

Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 162 415 km
Cena: 110 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2013
Stav: 139 809 km
Cena: 144 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků