Peugeot 605 (1989): vzpomínka na staré dobré časy

Jistě mi při neděli odpustíte trochu melancholie a sentimentu. Velký sedan Peugeot 605, jehož výroba byla ukončena již před čtrnácti lety, vznikal v době, kdy ještě automobilky dbaly na poctivou stavbu, maximální životnost a další parametry, které se z moderních vozů vytrácejí.

Hned na počátku musím přiznat, že jeden z vozů Peugeot 605 jsem několikrát krátce řídil někdy před dvanácti lety, takže hlubší zkušenosti s ním nemám. Zmíněné auto si tehdy jako zánovní ojetinu pořídil můj dobrý známý za nekřesťanské peníze, šlo o takřka špičkově vybavený zážehový třílitr, který nepostrádal ani automatickou klimatizaci či stavitelnou tuhost tlumičů. Toto auto nedopadlo dobře. Když pak kdesi v Maďarsku tento člověk usnul za volantem a cestou z dálnice do pole přerazil několik stromků, z vraku vystoupil nezraněn a na tento vůz vzpomíná dodnes jako na zachránce svého života.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Peugeot 605 ve svém původním provedení z roku 1989

Tolik na úvod a dost vzpomínek, ovšem pro ty vaše je otevřena diskuse pod článkem. Peugeot 605 byl čtyřdveřovým sedanem vyšší střední třídy s motorem vpředu a pohonem předních kol, který vyráběla francouzská automobilka Peugeot v letech 1989 až 1999. Řada 605 ve výrobním programu nahradila částečně velký sedan Peugeot 604 se zadním náhonem (1975 – 1985) a částečně i menší Peugeot 505, jehož nepřímým nástupcem byl i Peugeot 405.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Palubní deska mnoho sympatií nebudila

Roku 1999 na výrobní linky v Sochaux nastoupil Peugeot 607. Po technické stránce vycházel Peugeot 605 z koncernového příbuzného v podobě modelu Citroën XM (samozřejmě bez typického plynokapalinového pérování). Model 605 se stal zároveň vůbec posledním představitelem „pětkové“ éry, kterou u Peugeotu v roce 1977 zahájil typ Peugeot 305.

Testy | Peugeot

Test Peugeot 607 2,2 HDi: francouzský exot

Karoserii připravilo studio Pininfarina a vtisklo jí hladké, elegantní a vyvážené linie, ovšem vůz na druhou stranu vypadal coby vlajková loď značky poněkud nenápadně. Navíc do značné míry připomínal menší řadu 405, přičemž také třeba palubní deska působila hranatým a nenápaditým dojmem. Tyto skutečnosti modelu 605 zvláště na exportních trzích škodily, navíc když byl v roce 1995 představen citelně modernější, levnější a nepříliš menší Peugeot 406, prodeje řady 605 se propadly.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Faceliftem prošla řada 605 v roce 1995

Podobně jako u sesterského typu XM trpěly i vozy Peugeot 605 zprvu řadou nedostatků a závad, z nichž většina spočívala v bující soustavě moderních elektronických systémů. V roce 1995 prošla řada Peugeot 605 faceliftem, který se na první pohled omezoval prakticky jen na upravenou příď s blikači přemístěnými níže do společných jednotek s mlhovkami, ale zasáhl také další oblasti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
S rozsáhlou modernizací v roce 1995 se Peugeot 605 dočkal také přepracovaného interiéru
Testy | Ojetiny | Peugeot

Test Peugeot 406 3,0 V6: hodně válců za málo

Motorů se během let pod kapotou Peugeotu 605 vystřídala celá řada. Nabídka zážehových agregátů se opírala o čtyřválce s objemem 2,0 l (XU10) a šestiválce o objemu 3,0 l (PRV). Dvoulitry měly vesměs osmiventilové hlavy (s výjimkou šestnáctiventilu XU10 J4R s výkonem 132 koní/97 kW) a první XU10 2C si dokonce musel vystačit s karburátorem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Peugeot 605 vynikal vyváženými a elegantními liniemi, ovšem postrádal jistou dávku sebevědomí, které se od vlajkové lodi očekává

Nejvýkonnějším čtyřválcem byla jednotka XU10 J2TE s přeplňováním a výkonem 147 koní (108 kW), jež vozu zajišťovala velmi slušné dynamické parametry i solidní spotřebu, ale nevynikala spolehlivostí. Také původní verze šestiválce PRV se musely spokojit s dvěma ventily na válec a výkonem 167 koní (123 kW). Později se objevily varianty se čtyřventilovou technikou i zcela nova konstrukce s výkony okolo 200 koní (147 kW).

Vznětové motory řady XUD11 byly výhradně čtyřválcové se třemi ventily na válec a nepřímým vstřikováním do předkomůrky. Základem byla jednotka 2,1 l s atmosférickým plněním (A) a výkonem 82 koní (60 kW), jeho přeplňovaná verze (ATE) dosahovala 109 koní (80 kW). Později přibyl větší „turbodiesel“ 2,5 l (DK5) s výkonem 129 koní (95 kW). Oba přeplňované agregáty vynikaly klidným chodem a vozu nabízely na svoji dobu přinejmenším solidní dynamické parametry.
 

Technické údaje: Peugeot 605

  • Rok • stupeň výbavy 1989 • SV
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 6/2 • OHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 2 975 cm3
  • Vrtání • zdvih 93,0 mm • 73,0 mm
  • Stupeň komprese 9,5:1
  • Nejvyšší výkon 123 kW (167 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 5 600 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 235 Nm při 4 650 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,9 s
  • Nejvyšší rychlost 225 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 5 stupňů
  • Objem palivové nádrže 80 l
  • Hmotnost: pohotovostní 1 414 kg
  • Rozvor náprav 2 800 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 525 mm • 1 525 mm
  • Rozměr pneumatik 205/60 R15
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 722 × 1 800 × 1 415 mm
  

Peugeot 508 1.997
Rok výroby: 2012
Stav: 122 512 km
Cena: 220 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 102 964 km
Cena: 164 000 Kč
Peugeot 407 1.997
Rok výroby: 2005
Stav: 329 556 km
Cena: 44 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků