Peugeot 605 (1989): vzpomínka na staré dobré časy

Jistě mi při neděli odpustíte trochu melancholie a sentimentu. Velký sedan Peugeot 605, jehož výroba byla ukončena již před čtrnácti lety, vznikal v době, kdy ještě automobilky dbaly na poctivou stavbu, maximální životnost a další parametry, které se z moderních vozů vytrácejí.

Hned na počátku musím přiznat, že jeden z vozů Peugeot 605 jsem několikrát krátce řídil někdy před dvanácti lety, takže hlubší zkušenosti s ním nemám. Zmíněné auto si tehdy jako zánovní ojetinu pořídil můj dobrý známý za nekřesťanské peníze, šlo o takřka špičkově vybavený zážehový třílitr, který nepostrádal ani automatickou klimatizaci či stavitelnou tuhost tlumičů. Toto auto nedopadlo dobře. Když pak kdesi v Maďarsku tento člověk usnul za volantem a cestou z dálnice do pole přerazil několik stromků, z vraku vystoupil nezraněn a na tento vůz vzpomíná dodnes jako na zachránce svého života.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Peugeot 605 ve svém původním provedení z roku 1989

Tolik na úvod a dost vzpomínek, ovšem pro ty vaše je otevřena diskuse pod článkem. Peugeot 605 byl čtyřdveřovým sedanem vyšší střední třídy s motorem vpředu a pohonem předních kol, který vyráběla francouzská automobilka Peugeot v letech 1989 až 1999. Řada 605 ve výrobním programu nahradila částečně velký sedan Peugeot 604 se zadním náhonem (1975 – 1985) a částečně i menší Peugeot 505, jehož nepřímým nástupcem byl i Peugeot 405.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Palubní deska mnoho sympatií nebudila

Roku 1999 na výrobní linky v Sochaux nastoupil Peugeot 607. Po technické stránce vycházel Peugeot 605 z koncernového příbuzného v podobě modelu Citroën XM (samozřejmě bez typického plynokapalinového pérování). Model 605 se stal zároveň vůbec posledním představitelem „pětkové“ éry, kterou u Peugeotu v roce 1977 zahájil typ Peugeot 305.

Testy | Peugeot

Test Peugeot 607 2,2 HDi: francouzský exot

Karoserii připravilo studio Pininfarina a vtisklo jí hladké, elegantní a vyvážené linie, ovšem vůz na druhou stranu vypadal coby vlajková loď značky poněkud nenápadně. Navíc do značné míry připomínal menší řadu 405, přičemž také třeba palubní deska působila hranatým a nenápaditým dojmem. Tyto skutečnosti modelu 605 zvláště na exportních trzích škodily, navíc když byl v roce 1995 představen citelně modernější, levnější a nepříliš menší Peugeot 406, prodeje řady 605 se propadly.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Faceliftem prošla řada 605 v roce 1995

Podobně jako u sesterského typu XM trpěly i vozy Peugeot 605 zprvu řadou nedostatků a závad, z nichž většina spočívala v bující soustavě moderních elektronických systémů. V roce 1995 prošla řada Peugeot 605 faceliftem, který se na první pohled omezoval prakticky jen na upravenou příď s blikači přemístěnými níže do společných jednotek s mlhovkami, ale zasáhl také další oblasti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
S rozsáhlou modernizací v roce 1995 se Peugeot 605 dočkal také přepracovaného interiéru
Testy | Ojetiny | Peugeot

Test Peugeot 406 3,0 V6: hodně válců za málo

Motorů se během let pod kapotou Peugeotu 605 vystřídala celá řada. Nabídka zážehových agregátů se opírala o čtyřválce s objemem 2,0 l (XU10) a šestiválce o objemu 3,0 l (PRV). Dvoulitry měly vesměs osmiventilové hlavy (s výjimkou šestnáctiventilu XU10 J4R s výkonem 132 koní/97 kW) a první XU10 2C si dokonce musel vystačit s karburátorem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Peugeot 605 vynikal vyváženými a elegantními liniemi, ovšem postrádal jistou dávku sebevědomí, které se od vlajkové lodi očekává

Nejvýkonnějším čtyřválcem byla jednotka XU10 J2TE s přeplňováním a výkonem 147 koní (108 kW), jež vozu zajišťovala velmi slušné dynamické parametry i solidní spotřebu, ale nevynikala spolehlivostí. Také původní verze šestiválce PRV se musely spokojit s dvěma ventily na válec a výkonem 167 koní (123 kW). Později se objevily varianty se čtyřventilovou technikou i zcela nova konstrukce s výkony okolo 200 koní (147 kW).

Vznětové motory řady XUD11 byly výhradně čtyřválcové se třemi ventily na válec a nepřímým vstřikováním do předkomůrky. Základem byla jednotka 2,1 l s atmosférickým plněním (A) a výkonem 82 koní (60 kW), jeho přeplňovaná verze (ATE) dosahovala 109 koní (80 kW). Později přibyl větší „turbodiesel“ 2,5 l (DK5) s výkonem 129 koní (95 kW). Oba přeplňované agregáty vynikaly klidným chodem a vozu nabízely na svoji dobu přinejmenším solidní dynamické parametry.
 

Technické údaje: Peugeot 605

  • Rok • stupeň výbavy 1989 • SV
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 6/2 • OHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 2 975 cm3
  • Vrtání • zdvih 93,0 mm • 73,0 mm
  • Stupeň komprese 9,5:1
  • Nejvyšší výkon 123 kW (167 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 5 600 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 235 Nm při 4 650 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,9 s
  • Nejvyšší rychlost 225 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 5 stupňů
  • Objem palivové nádrže 80 l
  • Hmotnost: pohotovostní 1 414 kg
  • Rozvor náprav 2 800 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 525 mm • 1 525 mm
  • Rozměr pneumatik 205/60 R15
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 722 × 1 800 × 1 415 mm
  

Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 102 964 km
Cena: 159 000 Kč
Peugeot 407 1.997
Rok výroby: 2005
Stav: 329 556 km
Cena: 39 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 135 442 km
Cena: 145 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků