Peugeot 407: naftový král extravagance (velký test)

Peugeot 407: naftový král extravagance (velký test)

Kapitoly článku:


Pohádka o vznětovém čtyřválci

Když jsme se na akci konané u příležitosti uvedení 407 na český trh zapisovali do pořadníku testovacích jízd, bylo nám jasné, že v kolonce nadepsané 2.0 HDI bude velmi těsno. A také bylo. Všichni motorističtí novináři chtěli zákonitě vyzkoušet motor, který se nastěhuje pod kapotu téměř 80 procent (a možná i více) prodaných vozů. Jen pár měsíců prodeje převahu dvoulitrového turbodieselu pod kapotou 407 potvrdily, takže jsme vybrali pro regulérní test 2.0 HDI.

  
Dvoulitrové HDI s výkonem 100 kW dobře zní i jede

U této jednotky se přímo nabízí přívlastky jako kultivovaný, tichý a spojení jako téměř neslyšný atd. Ačkoliv se taková hodnotící slova obvykle vyskytují spíše v tiskových zprávách automobilek, je v nich obrovský kus pravdy. Ale nejdříve základní údaje. Naftový agregát s dvoulitrovým objemem (1997 ccm) poskytuje výkon 100 kW/136 při 4000 ot. a točivý moment 320 Nm (340 Nm se systémem overboost, tedy krátkodobě při prudkém sešlápnutí plynu) při 2000 ot. Maximální udávaná rychlost pro 407 s touto jednotkou činí 208 km/h a zrychlení z 0 na 100 trvá 11 s, což není právě nejlepší hodnota.

Spotřeba podle výrobce dosahuje hodnoty 7,7 l ve městě, 4,9 l mimo město a 5,9 v kombinovaném provozu. A vzhůru na cestu. Nepříliš povedeným otevíracím klíčkem (klíček se při startování neustále zavíral) probudíte k životu vznětový motor, který kromě tvrdšího startu dokonale předstírá, že nasává z nádrže místo nafty benzín. Skutečně. Jakékoli drnčení a vibrování zůstává dvoulitrovému HDI usazenému v přídi 407 cizí, v průběhu jízdy si můžete vychutnávat kultivovaný chod a minimální hlučnost. Kolem 2000 otáček neslyšíte prakticky nic, v oblasti maximálního výkonu (tedy 4000 ot./min.) motor sice nepřeslechnete, ale uši vám netrhá a hlavně v žádných otáčkách neduní. Za kultivovaností mírně pokulhává dynamika, 100 kW HDI s overboostem se sice snaží, ale sporťák z něho nevychováte.

Dynamika, kterou motor uděluje vozu, přesto není špatná, určitě si zamilujete tah od nízkých otáček, v podstatě už od 1 600–1 700 otáček můžete plynule zrychlovat a ručička otáčkoměru se ochotně vyšplhá až na hodnotu 5 000 ot. Za čtyčmi tisíci otáčkami motor začíná ztrácet a na pěti zcela umírá. Takový rozsah u vznětové jednotky potěší, síla motoru navíc bohatě dostačuje pro svižnou jízdu na dálnici i předjíždění v kopcích (motor musí mít patřičné otáčky).

Peugeot 407 sice teoreticky dosahuje spotřeby necelých 6 l/100 km, v praxi jsem však hranici 6 litru nedokázal pokořit. Spotřeba za celou dobu testu překročila 7 litrů při dynamičtější jízdě, s lehkou nohou na plynu a úspornou jízdou jsem dokázal spotřebu srazit na 6,6 litru. Níž to zkrátka nešlo.

Nečekaná jistota

Pokud bychom měli shrnout závěry všech testů 407 a určit, jakou vlastností automobil novinářům učaroval, vybrali bychom jízdní vlastnosti. Už první testovací jízdy ukázaly, že houpavé podvozky definitivně odvál čas a místo nich nastoupily komfortně naladěné platformy s víceprvkovou nápravou a jistými jízdními vlastnosti. Peugeot 407 na takové platformě stojí. Nejdříve možná zarazí tvrdými reakcemi na větších nerovnostech, měkoučké naladění všech Francouzů si pamatujeme až příliš dobře.

Na běžných nerovnostech ale 407 nezaváhá a všechny nedostatky českých vozovek dokonale vyžehlí. Tvrdší  podvozek vyhovuje v zatáčkách, kde si 407 až nezvykle dlouho zachovává místo typické neotáčivosti neutrální charakteristiku. Na 17 palcových kolech nebylo téměř možné auto utrhnout, tato nebezpečná situace hrozí až ve velmi vysokých rychlostech. S neobyčejným klidem zvládá 407 i náhlou změnu směru jízdy, značnou nervozitu projevuje pouze při brždění v zatáčce.

Mírné náklony v zatáčkách si 407 neodpustila, na zvlněných okreskách můžete pocítit i podivné houpání. Panelovou část D1 naopak přejíždí s takovou noblesou, že na nelícující kusy betonu okamžitě zapomenete. Přesné a dobře naladěné řízení umocňuje dobrý pocit z podvozku, posilovač funguje téměř bezchybně, kde má posilovat, posiluje, kde naopak posilovat nemá, nechává řízení příjemně tuhé. Konečně.

Brzdy nenastupují ani příliš pozdě ani brzy a jsou dostatečně účinné, aby dokázaly 1580 kg těžký vůz zkrotit. Jediná výtka směřuje na adresu řazení. Dráhy mezi stupni zůstávají stále zbytečně dlouhé a docela nepřesné. Řazení působí gumovým dojmem.

Jedna minus

Co jsme tušili už dříve, se potvrdilo. Peugeot 407 je vydařený automobil se zajímavým vzhledem, komfortním interiérem, výbornými jízdními vlastnosti a skvělým nafťákem pod kapotou. Body strháváme za komplikované ovládání, pouze průměrné místo na zadních sedadlech a gumové řazení. 

Parametry

  • Peugeot 407
  • Rozměry: 4 676 × 1 811 × 1 447 mm
  • Rozvor: 2 725 mm
  • Hmotnost: 1 580 kg
  • Zavazadlový prostor: 407 l (bez dvojitého dna)
  • Motor: vznětový čtyřválec 2.0 HDI 100 kW/4000 ot./min. 320 Nm/2000 ot./min. 
  • Maximální rychlost: 208 km/h
  • Zrychlení na 100 km/h: 11 s
  • Spotřeba: 7,7/4,9/5,9 l/100 km 
  • Palivová nádrž: 67 l

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud