Peugeot 407: naftový král extravagance (velký test)

Peugeot 407: naftový král extravagance (velký test)

Kapitoly článku:


Pozor na pozornost

Upřímně řečeno nechápu, proč středová konzola 407 připomíná místo středové konzoly spíše výpočetní středisko NASA. Nejde ani o to, že by ovládání některých funkcí bylo zbytečně složité (a ono je), ale spíše o to, proč Peugeot potřeboval takové množství tlačítek na volby, které v jiných modelech dokáže pohodlně obsluhovat polovina ovladačů. Pominu-li fakt, že rozsvícená konzola vypadá jako noční New York, nenajdu na ní mnoho dobrého.

   
Přístrojovou desku tvoří klasické analogové budíky

Během jízdy se snadno přehmátnete, tlačítka jsou skutečně malá, a budete proto muset více odklánět pozornost od dění na vozovce. Když jsem se první i druhý den testování pokoušel v autě něco nastavit nebo vyvolat nějakou informaci na displej, málem jsem sjel z vozovky. S postupem času se situace samozřejmě zlepšila, ale ani na konci testu jsem nedokázal rozumně udržet pozornost a přitom ovládat funkce vozu.

  
Sedadla poskytnou dostatečný komfort i na dlouhých cestách

Je možné, že zkušený majitel 407 si poradí se všemi ovladači levou zadní, ale stále nevidím důvod, proč nepoužít místo desítek malých tlačítek několik i sdružených ovladačů. A nyní zase z jiného soudku. Centrální displej umístěný pod výdechy ventilace okamžitě zabaví hezkou, i když trochu zrnitou grafikou a pastelovými barvičkami. Umístění displeje si nezaslouží kritiku, čitelnost zůstává velmi dobrá i v prudkém slunci.

  
Opěrky hlavy jsou pohodlné

Na displeji se zobrazují všechny důležité informace, v horním pruhu vidíte aktuální čas, sílu signálu, venkovní teplotu a datum. V hlavní části displeje se střídají okna s informacemi, které se týkají nastavení klimatizace, údajů z palubního počítače, telefonu, navigace. Zkrátka žádné překvapení. To nastane, nebo se minimálně pobavíte, pokud dorazí textová zpráva na integrovaný telefon. Zpráva se totiž nemusí objevit pouze na displeji, ale systém vám ji ochotně přečte.

Hezky česky

Je roztomilé, jak software bojuje s českou diakritikou a předčítá vám dlouhý seznam výrobků, které musíte nakoupit na víkendovou oslavu se zvláštním francouzsko – anglickým přízvukem. Zpočátku sice nerozumíte ani slovo a musíte si zprávu stejně přečíst, s postupem času si začnete na zvláštní nasládlý hlas zvykat a začnete mu dokonce rozumět. O výhodě předčítání zpráv samozřejmě není třeba pochybovat. Nemusíte uhýbat očima z vozovky.

  
Displej zaujme velikostí i grafikou, byť občas trochu zrnitou

Mnohem lépe než s jazykem českým si systém poradí s angličtinou. Pokud vám nespokojený klient napíše anglicky nějaké ostřejší slovo, můžete si být jisti, že mu budete rozumět. Takže nechcete-li si zvykat na medovou francouzsko-anglickou češtinu, obeznamte manželku i děti, aby vám posílali textové zprávy v angličtině nebo třeba francouzštině. Minimálně tím přispějete k tomu, že si drahá polovička nebo ratolesti procvičí cizí jazyk.

  
Palubní desku i dveře zdobily v testovaném kusu lišty imitace dřeva

Hlasové funkce samozřejmě nekončí u předčítání zpráv, hlasem (podobně jako u jiných vozů) můžete ovládat všechny důležité funkce vozu. Nejprve mu ovšem musíte vysvětlit, co vlastně slovo „telefoun“ znamená, protože pokud prostě vyhrknete toto tajemné slůvko v domnění, že se automaticky spustí proces vytáčení např. zubaře, máte smůlu – „Word not recognised“. Pokud vám naopak zavolá zubař sám, potěší vás příjemný tón vyzvánění. Už žádné protivné drnčení.

Francouzská pohovka

Chcete příjemné sezení? Máte ho mít. Sedadla možná nevypadají jako vystřižená z časopisu o luxusním bydlení, na krátkých i dlouhých cestách ovšem poskytují dostatečný komfort s rozumným bočním vedením (to znamená že si nepřipadáte jako v závodním voze, ale nemusíte v každé zatáčce zabraňovat střetu s bočním okénkem) a dostatečnou oporou stehen. Nouzová řešení nehledejte ani zadních sedadlech.

I když si skutečný komfort užijí pouze krajní cestující, náhodný třetí pasažér se nemusí obávat, že dorazí do cíle rozlámaný a s otlačenou zadnicí. I na „nouzovém místě“ nemusí řešit problém – kam s nohama, což není věcí zcela obvyklou. Tím se dostáváme k otázce vnitřního prostoru. Jak jsem nepřímo naznačil, 407 nedostatkem místa rozhodně netrpí. Ostatně s rozvorem  2725 mm se ani není čemu divit.

 
Pokud sedí za volantem pasažér vyšší 190 cm, 
na zadních sedadlech mnoho místa nezbývá

Na zadních sedadlech se pohodlně usadí i větší osoby, za řidičem vysokým 185 cm vysokým se stejně vysoký pasažér poskládá bez problémů. Pasažér vyšší si už může stěžovat na nedostatek místa v oblasti kolen i v oblasti hlavy. Přesto interiér vypadá celkově vzdušně a vytváří podmínky pro příjemné cestování. S pohodlím na cestách samozřejmě souvisí i odkládací plochy. Když si totiž nemáte v průběhu 500 km dlouhé cesty kam odložit nápoj a neustále nahmatáváte láhev pod zadním sedadlem, nebudete určitě výskat radostí.

  
Pasažér menší 180 cm má vzadu místa akorát,
sedí-li  za volantem stejně vysoký řidič

Jak si tedy stojí 407? Lepší průměr. Přihrádku na straně spolujezdce doplňuje šikovná přihrádka vedle volantu, prostor pod loketní opěrkou, výklopný držák na nápoje (škoda že nápoj překáží při řazení) a kapsy na dveřích. Náznaky kapes zůstaly zachovány i na dveřích zadních, čímž si Peugeot vysloužil můj obdiv.

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud