Peugeot 406 vs. Peugeot 406: dva šviháci

(srovnávací test ojetiny) Peugeot 406 patří i po mnoha letech k elegánům. Vyzkoušeli jsme dvě atraktivní dieselové verze.
Seznam kapitol
  1. Proč dva?, Elegantní i po letech, Dieselová evoluce
  2. Facelift, Zkoušené vozy
  3. Na první pohled, Velmi špatná světla
  4. Maximum komfortu, Jako v klubovně, Dostatečný zavazadelník
  5. Za volantem, Na silnici, Vystupujeme
  6. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  7. Kompletní fotogalerie

Proč dva?

K našemu srovnávacímu testu jsme si vybrali dva sedany Peugeot 406 s vznětovými motory HDI. Nabízí se otázka proč. Jeden z nich měl totiž pod kapotou frekventovaný „dvoulitr“ HDI s výkonem 80 kW a v podstatě standardní, prostřední výbavu, druhý pak prezentoval tu nejbohatší výbavu, jakou tehdy Peugeot 406 disponoval, ale především nejvýkonnější čtyřválec HDI 2,2 l/98 kW, jenž si tehdy prošlapoval cestičku do připravovaného modelu 407 a v inzertních rubrikách se objevuje o poznání méně často.

Naším cílem bude představit ojetý sedan Peugeot 406 jako takový, popsat rozdíly mezi oběma zkoušenými vozy a jejich srovnáním také odlišit případné nedostatky konkrétního kusu od těch obecných a platných pro danou řadu. Pro zjednodušení budeme většinou hovořit o slabším voze (na snímcích je to ten světlý) a v adekvátních situacích k němu uvedeme odlišnosti silnějšího provedení.

Elegantní i po letech

Při pohledu na testované vozy jen stěží uvěříte, že Peugeot 406 se jako projekt D8 začal v Sochaux vyrábět již v létě roku 1995, ale záhy pochopíte, proč mu jen velmi těsně unikl titul Auto roku 1996. V době jeho dílčí modernizace o čtyři roky později již po silnicích 140 exportních zemí jezdilo na tři čtvrtě milionu vozů tohoto typu, přičemž necelá polovina byla vybavena vznětovými motory. Prvními jednotkami, s nimiž „čtyřistašestka“ vyjížděla, byly koncernové zážehové čtyřválce 1,8i 16V/81 kW a 2,0i/97 kW. Již z kraje roku 1996 však přibyla základní motorizace 1,6i/65 kW a dva osvědčené vznětové čtyřválce s přeplňováním a nepřímým vstřikováním. Byly jimi slavné „komůrkové“ jednotky XUD řad 9 BTF (1,9 l) a 11 BTE (2,1 l). A další varianty následovaly. Ještě téhož roku se objevily zážehový, přeplňovaný dvoulitr s výkonem 108 kW (u nás na něj prakticky nenarazíte), vrcholný V6 3,0i/140 kW a automatická převodovka. Rok 1997 přinesl na vybrané trhy tovární verzi s pohonem na benzín i LPG, ale především elegantní kombi s karosérií z dílen Pininfarina. Ten se podepsal rovněž pod dravě vyhlížející dvoudvéřové Coupé, jež se vyrábělo přímo v Itálii a s ostatními dvěma verzemi nemělo společný takřka žádný povrchový díl.

P7190067.jpgP7270049.jpgP7270024.jpg

Dieselová evoluce

Těsně před velkou modernizací se pod kapotou Peugeotu 406 představil „dvoulitr“ HDI s výkonem 80 kW, který nahradil „komůrkový“ 2,1 TD se shodným výkonem. Koncern PSA tak byl třetím producentem automobilů, kdo do výroby uvedl vysokotlaké vstřikování common-rail. Připomeňme, že systém vyvinul Fiat ve spolupráci s Magneti Marelli (během vývoje se přidal Bosch) a usadil jej zprvu do Alfy 156 JTD, druhým v pořadí byl Mercedes-Benz se svojí řadou CDI a čtyřventilovým rozvodem. Není se co divit, Peugeot dodnes patří mezi nejvýznamnější výrobce vznětových osobních automobilů na světě. Za rok to bude přesně padesát let co na pařížském autosalonu uvedl typ 403, jenž se stal prvním skutečně masově vyráběným osobním vozem se vznětovým motorem. 

P7190015.jpgP7270053.jpgP7270054.jpg 

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Peugeot 308 1.6
Rok výroby: 2008
Stav: 74 100 km
Cena: 123 000 Kč
Peugeot 207 1.6
Rok výroby: 2008
Stav: 134 216 km
Cena: 95 000 Kč
Peugeot 307 1.6
Rok výroby: 2003
Stav: 172 492 km
Cena: 52 999 Kč