66
Fotogalerie

Peugeot 405 (1987): sen českých podnikatelů v dobovém prospektu

Kapitoly článku:


Výbavové verze

Motory byly výhradně čtyřválcové s hliníkovými hlavami a pětiložiskovými klikovými hřídeli a jejich nabídka se postupně měnila, zážehové motory měly hliníkové i bloky. Při pohledu do stránek připojeného prospektu z roku 1988 zaznamenáme několik výbavových stupňů, jež v té době platily nejen pro Velkou Británii, ale i pro většinu ostatních evropských trhů.

1988 405 (4) USA.jpg1989 405 Mi16 USA.jpg1989 405 Mi16 (8).jpg
Typ Peugeot 405 byl mimochodem posledním vozem značky prodávaným v USA

Základem byl stupeň GE se zevnitř stavitelnými zrcátky, výškově stavitelným volantem a horními úchyty pásů vpředu, přístrojovým štítem s hodinami či rádiem Philips AN 232. GL (pro diesel GLD) přidával cyklovač stěračů, poklice kol, rádio s přehrávačem kazet Philips DC 569 nebo středovou loketní opěru vzadu, GR (resp. GRD a GRI) byl bohatší třeba o elektricky stavitelná zrcátka či zatmavená okna.

13.jpg14.jpg15.jpg16.jpg17.jpg18.jpg
Základní verze Peugeot 405 GE a GR, GRI a GRD

Model SRI dále vynikal elektricky posuvným střešním oknem, zrcátky a klikami dveří v barvě karoserie, koženým tříramenným volantem a jiným čalouněním, teprve provedení GTX (dieselový ekvivalent se jmenoval GTDT) však disponovalo elektrickým ovládáním předních oken, litými ráfky, samočinnou klimatizací nebo kazetovým audiosystémem Phlilips DC 680 s šesti reproduktory.

Pohonné jednotky

Modelům GE, GL a GR byl vyhrazen karburátorový motor 1,6/69 kW, pro GL a GR bylo možno připlácet za jednotku s objemem 1,9 l a výkonem 112 koní (82 kW). Stejný agregát, ovšem s nepřímým vstřikováním paliva, dosahoval u verzí SRI/GTX/GRI výkonu 127 koní (93 kW), přičemž u špičkového Mi16 byl naladěn na 162 koní (119 kW). Toho roku v Anglii byly k mání dva komůrkové diesely: atmosféricky plněný 1,9 l/52 kW pro verze GLD a GRD a přeplňovaný 1,8 l/67 kW pro GTDT.

19.jpg20.jpg21.jpg22.jpg23.jpg24.jpg25.jpg26.jpg27.jpg28.jpg29.jpg30.jpg
Peugeot 405 SRI, GTX/GTDT, Mi16 a detaily konsturkce a vybraných prvků standardní a příplatkové výbavy

Všechny motory pro Peugeot 405 měly osmiventilové rozvody OHC, pouze model Mi16 měl rozvody DOHC s čtyřmi ventily na válec. Posilovač řízení byl standardem jen pro Mi16 a přeplňovaný diesel GTDT, plné brzdové kotouče vpředu a bubny vzadu nahrazovaly u SRI/GTX/GRI a Mi16 ventilované kotouče vpředu a plné vzadu, ABS mělo bez příplatku pouze sportovní Mi16. Podrobnosti k motorům a výbavám najdete v tabulkách prospektu, pozor na výkon v bhp a točivý moment lb.ft.

1989 405 Mi16 (2).jpg1989 405 Mi16 (1).jpg1989 405 Mi16 (10).jpg1989 405 Mi16 (5).jpg1989 405 Mi16 (3).jpg1989 405 Mi16 (11).jpg
Peugeot 405 Mi16 se stal legendou

V roce 1991 přišel facelift s decentními retušemi předního a zadního čela karoserie a novou palubní deskou. Změnily se převodovky, zlepšeno bylo odhlučnění, modifikací bylo v následujících letech ještě několik (objevil se i pohon všech kol), ale to už se v tomto článku zmiňované verze s prospektem z roku 1988 netýká. V Evropě byla výroba typu Peugeot 405 ukončena v roce 1997, v rozvojových zemích běží ale dodnes.

Technické údaje: Peugeot 405

Rok • stupeň výbavy
1987 • Mi16
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 905 cm3
Vrtání • zdvih
83,0 mm • 88,0 mm
Stupeň komprese
10,4:1
Nejvyšší výkon
119 kW (162 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
177 Nm při 5 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,6 s
Nejvyšší rychlost
220 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
470 l
Objem palivové nádrže
70 l
Hmotnost: provozní
1 110 kg
Rozvor náprav
2 669 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 408 × 1 714 × 1 410 mm

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud