Kapitoly článku:
Octavia je sportovnější
I díky zmíněnému megatestu, zástupu dalších testů a v případě Peugeotu 308 SW také půlročnímu hostování v naší redakci není mnoho důvodů obě auta podrobněji představovat. Jak Octavia, tak Peugeot 308 jsou tématy propranými do takové čistoty, že by i Ariel s Persilem dohromady mohly závidět. Proto nebudu chodit kolem horké kaše, respektive kolem horkých dieselů, a půjdeme rovnou jezdit.
Kromě toho, že má Octavia vyšší papírový i naměřený výkon, je vůz také lehčí (pohotovostní hmotnost 1412 kg vs. 1520 kg), což poznáte na každém metru silnice a potvrdilo to také naše měření. Pokud se budeme na obě auta koukat jako na sportovní kombi, musíme tak ale činit s poněkud přimhouřenýma očima, pak je Octavia celkem jednoznačně lepší.
Měření: Kdo je rychlejší?
I když je pocitově mnohem rychlejší Octavia, naměřená data ukazují, že jsou na tom oba soupeři při sprintu z nuly na stovku skoro stejně. Peugeot zvládl tuto disciplínu v průměru za 8,46 s, Octavia byla o šest setin rychlejší. Zrychlení na 150 km/h už ale vyznívá lépe pro Octavii, která se na tuto rychlost rozjela v průměru za 17,68 s. Peugeot potřeboval 19,57 s. Více najdete v článku „Peugeot 308 SW GT vs. Škoda Octavia Combi RS TDI: Výkon a dynamika“.
Naftové TDI je hrubší a z počátku trochu laxní, ale už při 1500 ot./min razantně nastoupí, nakopne vás do sedačky a velmi sympaticky působí až do nejvyšších otáček. Právě to naftové nakopávání je nakonec hlavním důvodem, proč vám bude Octavia připadat rychlejší. Peugeot 308 je totiž z úplně jiného těsta.
Když si do něj z Octavie přesednete, máte pocit, že auto vůbec nejede. Všechno je najednou takové plynulé. Motor nastupuje pozvolna, převodovka řadí spíše opatrně, než aby s vámi škubala jako emkové BMW nastavené do nejostřejšího režimu. V praxi ale nakonec není rozdíl při měřené dynamice tak výrazný, jak by se vám mohlo zdát, nicméně tady nejsme na okruhu, takže nejsou až tak důležité naměřené sekundy, ale subjektivní dojmy. A ty budou jednoznačně hlasovat pro Octavii.
Co se zrychlení týká, není moc co řešit. Octavia je sice větší, ale zároveň je také lehčí a má silnější motor. Takže není překvapení, že je i na silnici dynamičtější
Ta může ještě navíc vyložit z rukávu další trumf, kterým je řízení. Peugeot má sice svůj miniaturní volant ve svém poněkud diskutabilním interiéru, který řidiči dá pocit, jako kdyby řídil motokáru, jenže přímé srovnání zvedne oponu a ukáže vám realitu, která nevyznívá pro Peugeot 308 úplně dobře. Řízení je necitlivé, umělé a překvapivě také méně strmé než to, co předvádí Octavia. Takže na její konto musíme připsat další body, většímu volantu navzdory.
A pak tu máme ještě podvozek. Obě auta si totiž přítomnost sport evokujících písmenek ve svém označení vykládají trochu jinak. Peugeot jako kdyby rovnou rezignoval na tuhle falešnou hru na sportovní kombi. Copak může být diesel s výkonem 180 koní v kombíku opravdu sportovní? I když automobilka slibuje sportovněji naladěný podvozek a on zřejmě opravdu bude tužší, pořád je ve srovnání s Octavií RS komfortnější. Octavia je tvrdší a v zatáčkách, ale i při běžné jízdě na nerovné silnici, to je znát.
Na okreskách není Peugeot 308 SW GT vůbec špatný, ale Octavia je lepší. Podvozek je tužší a řízení přesnější. S manuální převodovkou si také užijete z pohledu řidiče více zábavy, Peugeot své naftové „sportkombi“ s manuálem vůbec nenabízí
Jakmile se tedy pustíte na okresky, nebudete váhat ani minutu. Octavia jezdí lépe. Ne, jezdí výborně, v zatáčkách se s ní dá obstojně pobavit. To v Peugeotu tak úplně nejde. Důvodem je zmiňovaná plynulost, horší řízení a nakonec nutná přítomnost automatické převodovky, která sice neřadí špatně, ale do sportovna má hodně daleko.
Měření: Na brzdě nakonec rozdíl téměř 20 koní
Tabulkový výkon mají oba dva skoro stejný (133 kW/180 k vs. 135 kW/184 k), na brzdě byl ale rozdíl větší. Octavia RS se dostala na 137,5 kW (187 k), takže byl její výkon nepatrně vyšší, Peugeot naopak vykázal menší výkon, když jeho měření skončilo hodnotou 125 kW (170 k). Více najdete v článku „Peugeot 308 SW GT vs. Škoda Octavia Combi RS TDI: Výkon a dynamika“
Kromě toho přeřazuje pořád za vás, i když jste v manuálním režimu, takže se stávají situace, kdy se blížíte k vysokým otáčkám, dáte povel pádlem pod volantem, ale trefíte se do chvíle, kdy automat také řadí. Ten tedy přeřadí a na základě vašeho pokynu přeřadí ještě jednou. Když necháte vše na převodovce a pohybujete se ve sportovním režimu jízdy, řadí pro změnu až za pěti tisíci, což je zbytečně pozdě.
Upřímně, tak nějak mi nejde přes prsty napsat ani o jednom z těchto aut, že to je sportovní kombi, ale když už tuhle hru připustíme, Octavia má ke sportovnímu kombi přece jen o nezanedbatelný kus blíže než Peugeot 308 SW GT. Je samozřejmě otázka na každého z vás, jak velkou to u těchto aut pro vás hraje roli. Protože...