Peugeot 308 R HYbrid, 4x4, 3 motory, 2 typy pohonů

Úspěch hybridních vozidel ilustruje zájem řidičů o nová řešení u osobních automobilů a motorů. Tým Peugeot Sport vytvořil jako první kompaktní hybridní hatchback kombinující potěšení z jízdy, vynikající výkon a nízkou spotřebu.

Vývojáři divize PEUGEOT SPORT vyšli z modelu Peugeot 308, kterému bylo dopřáno dalšího navýšení výkonu. Tento vůz použili jako základ pro vytvoření modelu 308 R HYbrid, jehož hybridní benzínový pohon plug-in posouvá hranice sportovnosti v segmentu a přináší tak mimořádné výsledky.

PEUGEOT SPORT už od představení vozu v Šanghaji v dubnu 2015 dále vyvíjel hnací ústrojí kombinující benzínový motor se dvěma elektromotory. Výkon 500 k a točivý moment 730 Nm jsou nyní k dispozici prostřednictvím tří jízdních režimů (ZEV, HYbrid, HYbrid Sport) a díky strategii Launch Control, kterou řidič ovládá s pomocí uspořádání interiéru Peugeot i-Cockpit®.

Peugeot 308 znamená skutečný obchodní úspěch. Získal již 27 ocenění, mimo jiné prestižní cenu „Car of the Year 2014“. Uvedením nové 308S v Číně se potvrzuje globální charakter vozu Peugeot 308 a novou verzí 308 GTi by Peugeot Sport i jeho sportovní charakter. Díky verzi 308 R HYbrid se z něj stala ikona značky.

Maxime Picat, generální ředitel Peugeot

Zkušenost týmu Peugeot Sport je zárukou nekompromisního přístupu k plnění cílů. Vyvinuli jsme model 308 GTi by Peugeot Sport, který ve své kategorii znamená naprostou revoluci. Použití výkonného hybridního pohonného ústrojí u vozu 308 dává tušit, jak neuvěřitelný potenciál se v něm skrývá pro budoucí ultrasportovní vozy.

Bruno Famin, ředitel Peugeot Sport

Vyvážený a radikální styl

Peugeot 308 R HYbrid nabízí ve své snaze o nalezení vynikajícího výkonu dokonalé proporce: obdivuhodnou kompaktnost, kola ve čtyřech rozích, bezchybnou rovnováhu. Pro dosažení tohoto cíle vychází z hatchbacku 308 a jeho platformy EMP2. Elegantní styl a sportovní charakter vozu 308 jsou snadno rozpoznatelné, designové principy jsou převzaté od koncepčního vozu Quartz a vyjádřené vlastním radikálním způsobem.

Vyvážené proporce vozu Peugeot 308 a jeho čistý technologický design jsou ideálním základem pro radikální model, jakým je Peugeot 308 R HYbrid, který tyto přednosti dokonale využívá a přináší ještě elegantnější a dynamičtější styl.

Gilles Vidal, šéfdesignér značky Peugeot

Peugeot 308 R HYbrid má vynikající stabilitu díky pneumatikám 235/35 R19 namontovaným na kolech s rozchodem rozšířeným o 80 mm. Čelní strana je velmi působivá, kapota je opatřena expresivními mřížkami sání, nárazník má ostré hrany a hladké plochy. Maska chladiče s šachovnicovým vzorem přivádí vzduch do inovativní pohonné jednotky o výkonu 500 k. Boční mřížky sání mají v sobě zabudovanou směrovku s posuvem světla s LED diodami, zatímco středová mřížka sání nese podpis vozu, znak 308 R HYbrid.

Boční linie vozu jsou propracovány tak, aby co nejlépe kopírovaly jeho mechaniku, zachycují světlo a vedou pohled diváka podél celého vozu. Karoserie vozu Peugeot 308 R HYbrid je vyvedena ve velmi intenzivním modrém odstínu, využívajícím fluorescenční pigmenty a skleněné částice. Odstín evokuje jak hybridní pohon, tak barvu historicky vyhrazenou francouzským závodním vozům. Na úrovni zadních dveří se tento modrý odstín potkává s matně černou a společně vytvářejí novou interpretaci jasně oddělených linií, které jsou poznávacím znamením nejextrémnějších modelů Peugeot.

Ze zadní části vozu Peugeot 308 R HYbrid působí jeho radikálnost střízlivě. Tvar zadní strany podtrhuje jízdní stabilitu vozu a úzký spojler v horní části pátých dveří zvyšuje jeho aerodynamiku.

Na lištách mřížek sání a na prahových lištách je bodově použit bílý odstín keramického vzhledu, který podtrhuje dynamiku vozu.

Peugeot i-Cockpit pro účinné řízení

Po otevření dveří se objeví kabina nabízející čtyři skořepinová sedadla a působivou středovou konzoli. Zvolené materiály a barvy jasně zdůrazňují cíl vozu Peugeot 308 R HYbrid, tedy dosažení vysokého výkonu.

Obložení střechy je břidlicově šedé. Skořepinová sedadla jsou potažena žlutou patinovanou kůží.  Po celém interiéru jsou přítomné červené prvky, tradičně patřící do sportovního světa. Objevují se především na lištách kolem budíků, ve středu volantu a na středové konzole.

Peugeot 308 R HYbrid poprvé přejímá celou sadu materiálů počínaje těmi, které se používají v sériových vozech, až po ty vyhrazené koncepčním vozům. Palubní deska je potažena látkou získanou technikou digitálního tkaní. Tento inovativní materiál lze použít na složité kusy velkých rozměrů, které jsou pak měkké na dotek bez nutnosti používat pěnu, čímž se snižuje hmotnost vozu. Tato digitální tkanina se používá pro výplně dveří, společně s černou kůží a plavou patinovanou kůží.

Díky inovativní architektuře kabiny Peugeot i-Cockpit má řidič nad 500 koňmi výkonu plnou kontrolu. Za tímto účelem má k dispozici tři ovladače. Dvě tlačítka na centrální konzole mu umožňují dohlížet na mechaniku. První aktivuje výkonnou pohonnou jednotku, druhým se ovládá přechod z hybridního režimu do režimu ZEV (100% elektrický režim).

Kompaktní volant potažený perforovanou kůží s logem 308 R HYbrid uprostřed umožňuje přesné a ostré vybírání zatáček. Palcem pravé ruky řidič stisknutím tlačítka na volantu aktivuje režim HYbrid Sport. V dosahu má páčky pod volantem, jimiž může ovládat šestistupňovou převodovku jen špičkami prstů.

Vyvýšená přístrojová deska mu poskytuje veškeré informace, aniž by musel spustit vozovku z očí. Na středovém displeji nalezne veškeré informace týkající se pohonné jednotky: zařazený rychlostní stupeň a zvolený režim řízení, stav nabití baterie a okamžitý stav baterie (napájení nebo nabíjení). Ukazatel řazení rychlostních stupňů navíc umožňuje co nejlépe využít pohonnou jednotku, neboť ukazuje ideální okamžik pro  zařazení vyšší rychlosti. Ukazatel se v té chvíli rozsvítí červeně a ozve se zvukový signál.

Velmi výkonný benzínový plug-in hybrid

Vývoj vozu Peugeot 308 R HYbrid byl svěřen týmu Peugeot Sport. Výzva to byla náročná: vyvinout účinnou benzínovou plug-in hybridní pohonnou jednotku, začlenit ji do platformy EMP2 a definovat nové limity z hlediska výkonu.

Výsledek je na úrovni přijaté výzvy: je prostě ohromující! Peugeot 308 R HYbrid o výkonu 500 koní  a s pohonem všech 4 kol dosahuje elektronicky omezené rychlosti 250 km/hod, zrychlení z  0 na 100 km/hod dosáhne za necelé 4 vteřiny a na zrychlení s pevným startem 1000 m mu stačí pouze 22,5 vteřin. Navzdory tomu jsou jeho emise CO2 pouhých 70 g/km.

Peugeot 308 R HYbrid je dokonale vyvážený, hmotnost je rozložená z 60 % vepředu a 40 % vzadu. Jeho temperament je velice výrazný, nabízí vynikající poměr hmotnost/výkon, sotva 3,1 kg/k.

Pouze naše vášeň pro výzvy a dokonalý charakter vozu 308 umožňují nabídnout takovou úroveň výkonnosti u vozu segmentu C. Peugeot 308 R HYbrid je členem prestižního klubu automobilů, které jsou schopny dosáhnout zrychlení z 0 na 100 km/hod za méně než 4 vteřiny.

Jean-Philippe Delaire, Peugeot Sport, šéf vývoje pohonného ústrojí vozu Peugeot 308 R HYbrid

Divize Peugeot Sport systematicky využívá své technické zkušenosti a úspěchy v závodech pro stanovení specifikace každého komponentu a jeho ideálního umístění. Pohonná jednotka tak v sobě spojuje tři zdroje energie:

- benzínový čtyřválec 1.6 THP 270 k S&S u nového vozu 308 GTi by Peugeot Sport, s nejvyšším specifickým výkonem na světě pro tento zdvihový objem motoru (169 k/l);

- elektromotor o výkonu 85 kW / 115 k, spojený s předními koly přes šestistupňovou převodovku,

- elektromotor se stejnými vlastnostmi na zadní nápravě.

Vůz 308 R HYbrid spustí po vsunutí klíče do zapalování automaticky režim ZEV, první ze tří režimů, který pro pohon využívá elektromotor. Režim ZEV, který díky zadnímu elektromotoru dokáže vyvinout 115 k, je aktivní do rychlosti 100 km/hod. Pokud je baterie příliš málo nabitá, přepne se vůz 308 R HYbrid sám do režimu HYbrid. Řidič může tento režim zapnout také ovládacím tlačítkem na středové konzole.

V režimu HYbrid dosahuje vůz 308 R HYbrid maximálního výkonu 270 k a točivý moment je 330 Nm. Vůz 308 R HYbrid je poháněn hlavně benzinovým motorem. Přední elektromotor zasahuje ve třech fázích. Při akceleraci při nízkých otáčkách kompenzuje dobu odezvy přeplňování. Při řazení nahrazuje spalovací motor a zajišťuje zachování konstantního točivého momentu vyvíjeného na kolo. A konečně může přední elektromotor také dobíjet baterii. Za tímto účelem benzínový motor vyvíjí vyšší výkon, než řidič požaduje, a výkon navíc je přesměrován na baterii. V tomto režimu vyžaduje vybitá baterie pro plné nabití méně než 15 km, čímž se zvyšuje dostupnost posledního ze tří režimů.

Režim HYbrid Sport se spouští pomocí tlačítka na pravé straně volantu. Při silném sešlápnutí plynového pedálu zajišťují elektrické motory funkci boost a ve spojení s benzínovým motorem dokážou vyvinout výkon až 400 k a točivý moment 530 Nm. Vůz 308 R HYbrid tak dosahuje akcelerace, která byla doposud u kompaktního vozidla nevídaná.

Přední elektromotor dodává na přední nápravu dalších 15 k a navíc funguje stejným způsobem jako v režimu HYbrid. Výkon zadního elektromotoru se se  zvyšováním rychlosti snižuje, čímž se optimalizuje doba, kdy je k dispozici režimu HYbrid Sport, neboť se odčerpává méně energie z  baterie.

Kromě těchto tří režimů nabízí vůz 308 R HYbrid strategii Launch Control pro dosažení co nejlepšího zrychlení s pevným startem. Při aktivaci Launch Control se výkon 500 k a točivý moment 730 Nm hnací jednotky řídí automaticky. Řidič při nulové rychlosti aktivuje režim HYbrid Sport, vypne ESP, sešlápne brzdový pedál, zařadí druhý rychlostní stupeň a sešlápne vší silou plynový pedál, takže se benzínový motor automaticky seřídí na 4000 ot/min. Stačí mu pak uvolnit brzdový pedál a dosáhnout rekordu ve zrychlení na 1000 m s pevným startem.

Jakmile je zrychlení s pevným startem dosaženo, využije vůz maximální potenciál, dokud řidič neuvolní plynový pedál, a pak se automaticky přepne do režimu HYbrid Sport.

Pro dosažení zrychlení z 0 na 100 km/hod za pouhé 4 vteřiny je nezbytné řídit prokluz předních kol a tím přenést výkon na vozovku. Benzínový motor za tímto účelem udržuje otáčky tak, aby ze sebe vydal plný potenciál, a přední elektromotor začne působit, jakmile je překročen limit přilnavosti. Elektromotor pak funguje jako generátor, spotřebuje nadbytečný točivý moment benzínového motoru a udržuje přední kola na optimální úrovni prokluzu.

Řízení prokluzu elektromotorem je úsporné jak mechanicky, tak energeticky. Tato funkce vyžaduje díky elektromotoru méně hnací síly a rekuperuje nadbytečnou energii, kterou dodává benzínový motor.

Výkony motoru 308 R HYbrid jsou na úrovni supercars, což je pro hatchback segmentu C zcela nové. Vůz 308 R HYbrid má elektronicky omezenou rychlost na 250 km/hod, pro zrychlení z 0 na 100 km/h potřebuje 4,0 s, pro zrychlení 400 m s pevným startem 12,5 s a pro zrychlení 1000 m s  pevným startem necelých 22,5 s.

Pro zajištění dokonalých dynamických jízdních vlastností v souladu s těmito výkony byla hmotnost vozu 308 R Hybrid nově vycentrovaná a těžiště bylo posunuto co nejníže.  Vůz též využívá pohon 4 kol a účinnou koncepci. Benzínový a elektrický motor fungují společně a oba působí na věncové ozubené kolo. Výhodou je, že se tak zabrání nechtěným pohybům při změně rychlostního stupně. Ve chvíli, kdy se sníží točivý moment motoru, zasáhne přední elektromotor a pokles točivého momentu vykompenzuje. Skluz motoru je tak během přechodných fází udržován stále pod tlakem. Změny převodových stupňů pak probíhají velmi rychle bez záškubů a pro řidiče zcela transparentně.

Palivová nádrž o objemu 50 litrů je nyní umístěna v zavazadlovém prostoru nad zadním elektromotorem a oběma transformátory. Inženýři týmu Peugeot Sport ve své snaze o dosažení dokonalosti změnili koncepci dna nádrže, aby co nejlépe kopírovalo technické komponenty. Několik milimetrů takto získaných na výšce přispělo k lepšímu výkonu vozu.

Pod zadními sedadly byla místo palivové nádrže umístěna lithium-iontová baterie 3 kWh s vynikajícím poměrem mezi výkonem a velikostí. Elektrické motory a měniče jsou chlazeny speciálním okruhem vody. Termika benzínového motoru je tedy řízena nezávisle, což zaručuje jeho výkon za všech okolností.

Brzdový systém odpovídá výkonu vozu, vepředu používá vzduchem chlazené kotouče o  průměru 380 mm se čtyřmi písty převzaté z modelu 308 GTi, vzadu kotouče o průměru 290 mm. Brzdy se však nepoužívají při každém zabrzdění.

Peugeot Sport totiž vyvinul pohon, který zpomaluje pomocí elektromotorů v celé škále rychlosti, tj. od 250 km/hod. Tento rekuperační systém brzdění nejen že chrání kotouče a destičky, ale je také jedním ze tří způsobů dobíjení baterie, vedle přenosu energie v režimu HYbrid a HYbrid Sport a připojení na terminál pro rychlé dobíjení, pomocí něhož dojde k obnovení maximálního výkonu baterie za pouhých 30 minut.

Peugeot 308 R HYbrid představuje úžasný důkaz talentu inženýrů a designérů a též vynikajících vlastností vozu Peugeot 308. Vůz Peugeot vždy přináší výjimečné zážitky.

Peugeot 407 2.7
Rok výroby: 2009
Stav: 114 003 km
Cena: 140 000 Kč
Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 84 078 km
Cena: 135 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků