Peugeot 308 GTi: sportovec pro každý den

Automobilka se Lvem ve znaku představuje sportovní variantu své řady 308 se staronovým označením GTi. Zatne drápy do úspěchů Golfu?

Zvláště příznivci této francouzské značky vydechnou „konečně!“. Vždyť Peugeot dosud nevyrobil žádné GTi již dobrou dekádu, přičemž výroba řady 309, na kterou typ 308 volně navazuje, skončila v Evropě již v roce 1993.

Co je zřejmě nejdůležitější, pod kapotou nového vozu se skrývá známý, ale dále vylepšený čtyřválec s objemem 1,6 l z řady THP vyvinutý více méně u BMW. Díky použití přímého vstřikování benzínu, proměnnému časování všech ventilů (u sacích i s regulací zdvihu, u BMW mu říkají Valvetronic) a přeplňování dmychadlem s plněním párem samostatných potrubí dosahuje výkonu rovných 200 koní (147 kW) od 5 500 do 6 800 ot./min. a točivého momentu 275 Nm v rozmezí od 1 700 do 4 500 ot./min. V této variantě se bude dodávat i do nového modelu RCZ.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pochopitelně se nám nabízí srovnání s konkurenčním VW Golf GTI, osazeným však podstatně větším, dvoulitrovým motorem podobné koncepce. Ten přesto dává pouze o 11 koní (8 kW) více, takže lze předpokládat, že Peugeot 308 GTi s ním bude schopen držet krok. Jeho výkon se přenáší na kola přední nápravy skrze šestistupňovou převodovku s manuálním řazením, podle výrobce zrychlí z klidu na 100 km/h za 7,7 s a tisíc metrů s pevným startem zdolá za 27,8 sekundy.

Maximální rychlost není známa, zato víme, že vůz si vystačí s průměrnou spotřebou v kombinovaném režimu jen 6,9 l/100 km při emisích CO2 ve výši 159 g/km, samozřejmě pokud s ním pojede (ne)patřičně pomalu. Zajímavostí v této třídě je zařízení Sound System instalované ve výfukové sustavě, jehož aktivně řízená membrána má zajišťovat trvalý přísun řádně odladěného zvuku bez ohledu na aktuální jízdní režim.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přední náprava se vzynačuje použitím robustnějších čepů a tlumiči pérování většího průměru, pružiny na obou nápravách byly nově odladěny a světlá výška pětidveřového vozu klesla o 10 mm na 1 488 mm. Vůz obouvá osmnáctipalcové ráfky Licancabur s pneumatikami 225/40 R18, nepatrně byla posílena i brzdová soustava s kotouči 340x30 mm vpředu a 290x12 mm vzadu.

Na první pohled se Peugeot 308 GTi vyznačuje zadním spoilerem a náznakovým difuzorem s párem koncovek výfuku v zadním nárazníku a předním nárazníkem převzatým z verze 308 CC a opatřeným černým „lízátkem“. Samozřejmostí jsou odznaky GTi na karoserii i drobná vylepšení v interiéru vozu, jež se však omezují na kožený volant či chromovanou hlavici řadicí páky.

Ve Francii se začne Peugeot 308 GTi prodávat 10. června za ceny od 26 900 eur (tedy snad pod 700 000 Kč). U nás se nejprve setkáme s posíleným motorem letos v létě pod kapotou verze 308 CC, pětidveřové GTi bude následovat na podzim.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Připomeňme, že model 309 GTi byl vrcholným provedením řady 309 vyráběné v letech 1985 až 1993 (v Indii až do roku 1997). Pod kapotou tří, nebo pětidveřové karoserie se tehdy skrýval slavný zážehový čtyřválec XU9 s objemem 1 905 ccm naladěný před zpřísněním emisních limitů na 130 koní (96 kW). Později se objevila ještě verze 309 GTI16, jež se vyznačovala šestnáctiventilovou verzí jednotky 1 905 ccm (XU9J4) převzatou z většího vozu 405 Mi16. Výkon tedy dosahoval 160 koní (118 kW), což relativně lehkému autu zajišťovalo prvotřídní dynamické vlastnosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Peugeot 308 GTi, 2010
Klepněte pro větší obrázek 
Peugeot 309 GTi, 1987
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 102 964 km
Cena: 159 000 Kč
Peugeot 407 1.997
Rok výroby: 2005
Stav: 329 556 km
Cena: 39 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 135 442 km
Cena: 145 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků