Peugeot 308 GT: dva dynamické exkluzivní motory pro výraznější osobnost

Modely Peugeot 308 a 308 SW se od počátku svého uvedení na trh setkaly s velkým obchodním úspěchem, do konce prosince 2014 již registrují 236 000 objednávek. Za tento výsledek vděčí především jejich designu, kvalitě provedení, inovativnímu i-Cockpitu a jejich výkonnosti společně s rekordně nízkou spotřebou a emisemi. Řada 308 na tyto vynikající výsledky navazuje a rozšiřuje se o nové dynamické verze, nabízené jako hatchback i SW. Tyto nové přírůstky modelové řady jasně ilustrují strategii posunu značky směrem k luxusnějším kategoriím, kterou podpořil i titul „Car of the Year 2014“. Řidiči těchto nových verzí GT 205 (1.6 THP 205 k S&S 205 k MAN6) nebo GT 180 (2.0 BlueHDi 180 k EAT6) ocení jejich výrazný design, vynikající výkony a výjimečné zážitky z řízení spolu s nízkou spotřebou paliva. Peugeot 308 GT bezpochyby způsobí mezi motoristickými nadšenci rozruch.

Vynikající sportovní styl

PEUGEOT 308 GT dává najevo svoji jedinečnost. Sebevědomě přitahuje pohledy svých obdivovatelů.

Přední maska této dynamické verze nese logo zabudované do masky chladiče se třemi horizontálními lištami ve tvaru drápů. Osvětlení zajišťují výhradně LED diody. Pro optimální viditelnost za všech okolností je vůz opatřen luxusními světlomety s 62 LED diodami.

Pro vůz 308 GT jsou také typická exkluzivní směrová světla. Jejich dynamický posun světla zevnitř ven podtrhuje technologický vzhled vozu. Jsou umístěna nad přídavnými otvory sání, které do motoru přivádějí více vzduchu.

Vůz 308 GT nabízí velkou aerodynamickou a stylovou čistotu. Černá zpětná zrcátka splývají s bočními okny, která jsou v horní části zatmavená. Vůz je vizuálně rozšířen lištami kolem prahu karoserie a spočívá na osmnáctipalcových kolech s diamantovým výbrusem a pneumatikami Michelin Pilot Sport 3. Pro tato kola s označením „Diamant“ jsou typické rýhované paprsky s vyfrézovaným motivem.

PEUGEOT 308 GT přitahuje pozornosti i při pohledu zezadu, zejména díky černě lakovanému difuzéru a ozdobným prvkům použitým u dvojité koncovky výfuku. Podpis GT je umístěn na masce chladiče, na víku zavazadlového prostoru a na předních blatnících.

Nabídka odstínů karoserie zahrnuje exkluzivní „Blue Magnetic“. Tento odstín evokuje modrou barvu historicky používanou na francouzských závodních vozech. Díky ní dobře vynikají  plynulé a dynamické linie vozu a je zvýrazněna jeho světlá výška, která je vepředu snížena o 7 mm a vzadu o  10 mm.

308 GT využívá všech silných stránek vozů řady 308 a současně nabízí stylové prvky, kterými se výrazně odlišuje. Vůz je určen náročným automobilovým nadšencům, kteří touží po exkluzivitě a dynamice.

Philippe Houy, vedoucí produktu Peugeot 308

Exkluzivní prostředí nabízí i kabina. Vychází ze základů sportovního vozu, k nimž přidává strop a horní část sloupků čelního skla v antracitovém odstínu. Čalounění TEP / Alcantara nebo příplatkovou kůži Club zdobí červené prošití.  Rudé stehy se objevují i na palubní desce, panelech dveří, manžetě řadicí páky a koberečcích. Efektní je také hliník na pedálech a nerezová ocel na prazích dveří.

Pro sportovní vozy je důležitá poloha při řízení, která je díky ergonomie místa i-Cockpit ideální. Řidič si ji může upravit díky výškovému a podélnému nastavení kompaktního volantu, který je unikátní svým perforovaným koženým potahem a znakem GT. Sdružený přístroj, umístěný v zorném poli tak, aby řidič nemusel spouštět silnici z očí, používá nové šachovnicové pozadí. Přístroj po vložení klíče do zapalování přivítá řidiče vlastním hlášením. S přístrojem ladí i velký dotykový displej používající nové červenočerné barevné schéma pojmenované Redline.

Pozoruhodné dynamické výkony

GT pro maximální požitek používá specificky nastavený podvozek a výkonné motory, které již dnes splňují normu Euro 6. Inženýři nasadili veškeré know-how značky, aby dosáhli vynikajícího poměru mezi hmotností a výkonem, a to pouze 5,85 kg/k u benzínové verze 308 GT. Tento poměr je příslibem jak silných zážitků za volantem tak i úsporného provozu. Výkonové parametry mluví samy za sebe. Pro zrychlení z  0 na 100 km/hod stačí vozu 308 GT s benzínovým motorem pouhých 7,5 vteřin.

Oba motory, benzínový i dieselový, umožňují veškeré typy řízení, plynulé i sportovní, a současně zachovávají vynikající úrovně emisí CO2: 103 g/km u motoru 2.0 BlueHDi 180 k a 130 g/km u motoru 1.6 THP 205 k S&S.

Bernard Phulpin, technický ředitel odpovědný za pohonné jednotky

Benzínový čtyřválcový motor 1.6 THP 205 k S&S je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou pro co nejlepší využití točivého momentu 285 Nm, který je k dispozici u otáček 1750 – 4500 ot/min. Tato vysoká úroveň výkonu se kombinuje s nízkými emisemi CO2 (od 130 g CO2/km) i spotřebou (od 5,6 l/100 km).

K dosažení těchto výsledků tento čtyřválec o objemu 1598 cm3 kombinuje:

  • turbokompresor Twin-Scroll pro okamžitou odezvu a výkonnost od velmi nízkých otáček;
  • přímé vstřikování benzínu zaručující optimální účinnost spalování;
  • proměnný zdvih sacích ventilů spojený s variabilním časováním hřídelů sání a výfuku (technologie VTi, Variable valve and Timing injection);
  • systém Stop&Start pro snížení spotřeby a emisí CO2 a zvýšení komfortu v městském provozu.

Čtyřválcový motor 2.0 BlueHDi nabízí obdivuhodné výkony: 180 koní  při 3750 ot/min a maximální točivý moment 400 Nm při 2000 ot/min.  Motoru s poměrem hmotnost/výkon pouze 7,3 kg/k stačí ke zrychlení z 80 na 120 km/hod při zařazeném předposledním rychlostním stupni jen 5,5 vteřin. Agregát, jehož objem činí 1 997 cm3, vykazuje emise pouze 103 g CO2/km a spotřebu 4,0 l/100 km.

K tomuto výsledku mu napomáhá:

  • vstřikovací jednotka (common rail) 3. generace vytvářející tlak až 2 000 bar;
  • nová spalovací komora umožňující vytváření optimální směsi vzduchu a paliva, která je vstřikována přes 7 otvorů;
  • kompresní poměr 16,7:1 pro lepší celkový výkon motoru;
  • motorový olej s velmi nízkou viskozitou typu 0W15.

Na druhé straně byla důkladná péče věnována snížení hmotnosti. Úspory o 7 kg bylo dosaženo například snížením tloušťky stěn skříně a omezením využití přídavných zařízení jen na nezbytně nutnou dobu.

Dieselový motor je spojen s automatickou šestistupňovou převodovkou EAT6, která byla vyvinuta ve spolupráci s  Aisin AW. Využívá technologii Quickshift, která zaručuje rychlé řazení rychlostních stupňů a schopnost automaticky řadit na požadovaný stupeň okamžitě. Nicméně účinnost je téměř stejná jako u motoru s manuální převodovkou, a to díky snížení vnitřního tření a použití uzamykatelných měničů točivého momentu bránících prokluzu převodovky. Výsledkem jsou emise CO2 a spotřeba na podobné úrovni jako u manuálních převodovek.

U vozu GT jsme vylepšili veškerá dynamická nastavení a výsledkem je dokonalá harmonie mezi motory a nápravami. Zákazník získá výrazný vůz, který je všestranný a pohodlný.  

Nicolas Pincet, odpovědný za dynamické vlastnosti vozu Peugeot 308

Nápravy (přední Pseudo Mc Pherson, zadní s deformovatelným příčným nosníkem) byly upraveny tak, aby vyhovovaly uvedeným motorům i celému duchu vozu. Nastavení je sportovní, s vynikající jízdní stabilitou, a přitom zachovává vysokou úroveň komfortu. Inženýři upravili veškeré parametry, čímž zajistili přesné řízení na všech profilech silnice, bez přílišného nedotáčení nebo přetáčení. Pasivní tlumiče s novým nastavením poměru síly / rychlosti se okamžitě přizpůsobují typu jízdy.  Pro větší akustický komfort jsou vybaveny hydraulickým dorazem. V závislosti na dané verzi se zvyšuje pevnost předních a zadních náprav o 10 až 20 % pro extrémně reaktivní chování bez jakékoliv prodlevy.

Variabilní elektrický posilovač řízení umožňuje využití pneumatik Michelin Pilot Sport 3 s vysokou úrovní přilnavosti. Takový výkon vyžaduje účinný brzdný systém, který se snadno přizpůsobí, a vynikající tepelnou odolnost. Využívá centrální jednotku Bosch 9CE rozdělující brzdný účinek mezi čtyři kotouče. Ty mají vepředu průměr 330 mm a tloušťku 30 mm, plovoucími třmeny jsou uchyceny k 60 mm pístu. Zadní kotouče mají u vozu 308 GT průměr 268 mm a u vozu 308 GT SW 290 mm.

Oba motory jsou sériově opatřeny odpojitelným ESP.

Řadu GT tvoří:

  • GT 205 s motorem 1.6 THP 205 k S&S s šestistupňovou manuální převodovkou: 130 g CO2/km a 5,6 l/100 km u hatchbacku, 134 g CO2/km a 5,8 l/100 km u SW;
  • GT 180 s motorem 2.0 BlueHDi 180 k s šestistupňovou automatickou převodovkou EAT6: 103 g CO2/km a 4,0 l/100 km u hatchbacku, 107 g CO2/km a 4,1 l/100 km u SW.

Vynikající zážitek z jízdy

Peugeot i-Cockpit s malým volantem a vyvýšeným přístrojovým panelem poskytuje řidiči intenzivní pocity z jízdy. Zážitky zvyšuje i paket Driver Sport Pack, který je u obou motorů součástí sériové výbavy. Toto zařízení potěší smysly milovníků dynamické jízdy, kteří si mohou upravit následující parametry:

  • silnější a sportovnější zvuk motoru;
  • červená barva osvětlení ukazatelů na přístrojové desce;
  • zobrazení výkonu a točivého momentu, tlaku přeplňování, příčného a podélného zrychlení;
  • pevnější a reaktivnější posilovač řízení;
  • citlivější nastavení akceleračního pedálu;
  • vyšší reaktivita převodovky EAT6;
  • páčky pod volantem s šestistupňovou automatickou převodovkou EAT6.

Řidič může systém Driver Sport Pack pomocí tlačítka na středové konzole přepnout do pohotovostního režimu.

Nový Peugeot GT nabízí řadu podpůrných prvků řízení, díky nimž je možné naplno si užít jeho charakteru:

Driver Assistance Pack[1] využívá radar zabudovaný v přední části vozu a tvoří jej tři systémy:

  • aktivní tempomat: tempomat udržuje a automaticky upravuje rychlost podle rychlosti vozu vepředu. Řidič může tuto „aktivní“ funkci vypnout;
  • systém varování při riziku srážky: vizuální a zvukový signál, který řidiče vybídne, aby začal brzdit a vyhnul se tak kolizi;
  • automatické nouzové brzdění: spuštění brzdění v případě bezprostředně hrozící kolice, aby se zabránilo nárazu nebo se snížily jeho důsledky.

Systém sledování mrtvého úhlu1 varuje pomocí světelné diody zabudované ve vnějším zpětném zrcátku řidiče, pokud se v mrtvém úhlu objeví jiný vůz.

Park Assist1 je aktivní parkovací asistent, který umožňuje automatické zaparkování, a to jak podélně, tak příčně.

Mobilní služby Peugeot Connect Apps[2] poskytují nový zážitek z jízdy. Díky zařízení 3G Plug&Play dostává řidič v reálném čase užitečné informace: dostupná místa k zaparkování, ceny paliva, turistické informace, které poskytuje průvodce Michelin, informace o počasí, ale také o nebezpečných úsecích silnic díky aplikaci Coyotte. Bezpečnost zvyšuje i alarm s ochranou proti odtažení.

Peugeot 407 2.7
Rok výroby: 2009
Stav: 114 003 km
Cena: 140 000 Kč
Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 84 078 km
Cena: 135 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků