Peugeot 307: na hranici mezi hatchbackem a MPV (kompaktní test)

Poprvé jste mohli nového Francouze spatřit na pařížském autosalónu loni na podzim. Tehdy byl představen koncept s názvem Prométheus, z něhož byl poté odvozen nástupce Peugeotu 306, model 307. Oproti Prométheovi působí možná trošku usedleji, i přesto lze říct, že se jedná o velmi zdařilý vůz.

307 důvodů pro rodinu

Zařazení je jasné - jde o rodinný vůz, který poskytuje dostatek místa pro pět cestujících, a to i tehdy, jsou-li, hezky řečeny, objemnějších tvarů. Model se řadí do nižší střední třídy, kde mu jsou důstojnými konkurenty Opel Astra (hatchback), Volskwagen Golf, Ford Focus nebo třeba Nissan Almera či Škoda Octavia. Základní cena vozu je 420 tisíc s motorem 1.4 55 kW. Jde o výbavu XR, a právě tu jsme měli na krátkodobý test. Kromě standardu byla navíc vybavena patnáctipalcovými litými koly.

(Poznámka: Model 307 nemá prakticky nic společného se starší 306 - má nový podvozek, je větší a má modernější vzhled. Nebýt trojky v názvu, podobnost byste mezi oběma vozy těžko hledali.)

A bylo ticho

Poprvé jsem se s Peugeotem 307 svezl na letošním brněnském Autosalonu. Moje pozadí tehdy absolvovalo zhruba 20kilometrovou jízdu po brněnských silnicích a musím říct, že mé dojmy byly jednoznačně skvělé. Vůz měl motor 1.6 s výkonem 80 kW a točivým momentem 147 N.m ve výbavě Présence (druhá v pořadí). Peugeot šel velmi ochotně do otáček a byl nadmíru tichý. Kolega, který se projel ve variantě s dieselovým motorem 2,0 HDI si na nedostatek ticha také nemohl stěžovat. A už tehdy jsem se těšil, až si třistasedmičku projedu pořádně.

Testovaný model byl vybaven základním zážehovým motorem 1.4 55 kW s dvěma ventily na válec, který má maximální výkon v 5500 otáčkách/min. Maximálního točivého momentu 120 N.m, který nevybočuje z průměru podobných motorů konkurence, dosahuje při 2800 otáčkách/min., slušná akcelerace začíná někde na 2500 otáčkách. Pokud jedete v autě sami, nebudete si na zrychlení stěžovat. Stovku tento motor udělá za 14 sekund. Pokud ale auto obsadíte pěti lidmi, solidní akcelerace je tatam. Pojedete-li v tomto obsazení po městě, kde se musíte často rozjíždět, musíte dbát na to, abyste měli při rozjezdu dostatek otáček; pokud jich je málo, motor má tendenci umírat a někdy zhasne úplně.

I při vysokých otáčkách je interiér auta maximálně tichý, motor více uslyšíte až po čtyřech tisících otáčkách. Tichý chod má i vznětový dvoulitr - pokud máte zapnuté rádio, prakticky ani neuslyšíte, že jste nastartovali.

Široký, dlouhý a na silnici dobře sedící

Vzhled třistasedmičky má lehce sportovní nádech a vychází z velmi úspěšného modelu 206, který je u nás nejprodávanějším modelem této značky a jedním z nejvíce prodávaným autem vůbec - před ním jsou už jen Fabie a Octavie ve svých různých variantách karosérie (v únoru se prodalo přes pět set kusů Peugeotu 206). Třistasedmička je však o dost větší - prakticky to vypadá, že vývojáři dvěstěšestku jenom přifoukli a trošku pozměnili záď, která je nyní trošku kolmější. Model 307 je také hodně vysoký - pokud jej postavíte v řadě mezi jiné hatchbacky, bude vyčnívat o nějakých deset centimetrů. Výška je totiž 1512 mm. Auto je dokonce o pár milimetrů širší než Octavia a má také větší rozvor (Octavia 2512 mm), to vše při délce 4202 mm, tedy skoro tolik, co má Fabia Sedan nebo Combi. Téměř totožná je také velikost kufru, 420 litrů (1470 po sklopení zadních sedaček); Fabia Combi má jen o deset litrů víc. Ze všech těchto parametrů vyplývá jediné - Peugeot 307 je hybrid klasického hatchbacku a kompaktního MPV. Příští rok se má údajně objevit také verze kombi a také opravdové MPV.

Velkému vnitřnímu prostoru svědčí také solidní rozvor 2608, který je dokonce větší, než u již zmiňované Octavie, nebo také vyboulení dveří směrem ven v místech, kde máte v sedě lokty. Sedadla jsou docela velká, takže se pohodlně posadí i ti, co mají dlouhé nohy. Výborné je bezesporu boční vedení u předních sedadel, které tělo udrží jako přibité i v prudké zatáčce. Pro pohodlí cestujících bylo uděláno téměř maximum, a to i pro ty vzadu, což se u běžných vozů této třídy příliš nevidí. Dostatek místa mají cestující vzadu i nad hlavou, takže se dvoumetroví dlouháni nemusí nijak krčit. Protože je auto vysoké, je pohodlné i nastupování a vystupování.

Interiér je velmi pohodlný, pro cestující je dost místa zejména díky velkému rozvoru. Sedáky sedadel jsou dostatečně dlouhé a široké i pro vzrostlejší a rozměrnější cestující, mají i boční vedení u zad a u nohou. To je však hodně měkké, takže se i přesto tělo v zatáčkách ze sedadel vyklání. Opěky hlavy nejsou bohužel nastavitelné ve vodorovném směru, takže pokud si sedadlo zakloníte příliš dozadu, nebude opření hlavy pohodlné - neuvidíte totiž na cestu. V základní výbavě je rovněž výškově nastavitelné sedadlo řidiče.

Protože je interiér dostatečně velký, je v něm místo i na různé odkládací kapsy. Velmi hluboká je přihrádka spolujezdce pod airbagem, klidně tam schováte i velký atlas světa. Po straně každého sedadla je rovněž velká přihrádka (u řidiče o něco menší), kam si můžete dát i menší příruční tašku. Ještě větší jsou kapsy ve dveřích, tam schováte prakticky cokoliv.

Velká bezpečnost již v základu

Přístrojová deska vozu je zdařilá a velmi přehledná. Protože 307 má velmi velké přední sklo (podle zástupců Peugeotu největší ve své třídě), máte dostatek odkládacího prostoru na palubní desce. Je tu také malá prohlubeň, kam si můžete odložit mobil, mapu, případně menší batoh. Uprostřed palubní desky je displej rádia, který ukazuje venkovní teplotu, datum a čas; pokud máte palubní počítač, jsou zde vidět jeho údaje.

Povedený je jistě tříramenný volant, v němž se usídlil airbag řidiče již v základní výbavě. V základu máte i airbag spolujezdce, který lze pouhým otočením klíčku za ruční brzdou vypnout. To pro případ, že jedete sami a nechcete si po slabém nárazu zbytečně měnit oba airbagy. Pokud máte i další airbagy (boční a hlavové), lze vypnout tímto klíčkem i ty. Jediný, který je neustále aktivní, je ten u řidiče.

Posilovač řízení mění svoji pomocnou sílu v závislosti na rychlosti - čím jedete rychleji, tím méně zabírá. Zajímavostí je určitě hlídač výměny oleje, který dá impuls k výměně až po té, co ujedete patřičný počet kilometrů a provedete určitý počet startů; olej tedy nemusíte měnit pravidelně tak, jak jste byli pravděpodobně dosud zvyklí.

V základní výbavě vozu je protismykový systém ABS a rozdělovač brzdných sil REF a podpora brždění v kritických situacích EVA. Je patrné, že bezpečnost je pro Peugeot opravdu důležitá. V základu rovněž nechybí centrální zamykání s dálkovým ovládání. Zajímavost: třistasedmička nemá "čudlíky" zámku, takže nepoznáte, zda je zamčeno či nikoliv. Je tu ale řešení - stisknete tlačítko na klíčku a Peugeot se v případě, že je správně uzamčen, ohlásí; pokud ne, zamkne se. Toho se dá využít i tehdy, hledáte-li auto na ucpaném parkovišti; ohlašovací zvuk je docela hlasitý. Protože v základu není klimatizace (manuální do výbavy XR stojí 42 tisíc), oceníte elektrické stahování předních oken.

Jízdní vlastnosti

Výborné jsou bezesporu jízdní vlastnosti. V zatáčkách třistasedmička sedí a chová se neutrálně, nedotáčivost se projevuje až opravdu ve velkých rychlostech. Za to můžeme poděkovat šíři vozu a velkému rozvoru, který u této kategorie není obvyklý. Protože sedačky mají boční vedení, a to jak u zad, tak u nohou, auto s vámi v zatáčce nehází. Podvozek není ani příliš měkký, ani příliš tvrdý, ucítíte jen větší nerovnosti. Větší tvrdost podvozku by už neodpovídala kategorii rodinného vozu a snižovala by pohodlí jízdy. Výborný je také účinek variabilního posilovače řízení. Není si prostě nač stěžovat.

Neudělá vám ostudu

Dojmy z testování nového Peugeotu 307 jsou velmi dobré. Peugeot si tímto modelem rozhodně neudělá ostudu, naopak - pokud chcete pohodlný rodinný vůz, můžete se pro model 307 bez obav rozhodnout. Má prostorný a dobře zpracovaný interiér, dobrou výbavu už od nejnižší verze XR a poskytuje výborné jízdní vlastnosti. Sedadla jsou pohodlná, místa pro cestující vzadu je také dostatek. Velikost kufru je srovnatelná s některými menšími kombíky, což pro rodinu rozhodující. Francouzská automobilka s tímto modelem určitě dělá vrásky své konkurenci, kam lze zařadit Nissan Almeru, novou Hondu Civic, Opel Astru nebo Volkswagen Golf. Třistasedmičku můžete pořídit i v třídvéřové karoserii, která je o patnáct tisíc levnější než ta pětidveřová; tři dveře ovšem lze pořídit pouze ve výbavě Présence. Základní cena výbavy Peugeotu 307 XR 1.4 činí 420 000 Kč vč. daně

Základní výbava (XR 1.4)

  • Airbag řidiče a spolujezdce
  • ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil (REF)
  • Podpora brzdění v kritických situacích (EVA)
  • Kotoučové brzdy vpředu i vzadu
  • Variabilní posilovač řízení
  • Imobilizér
  • Aktivní přední opěrky hlavy
  • Bezpečnostní pásy vpředu s programovým upoutáním
  • Zadní stěrač s cyklovačem
  • Tónovaná skla
  • Centrální zamykání + radiové dálkové ovládání
  • Elektrické ovládání předních oken
  • Reflexívní čelní sklo
  • Otáčkoměr
  • Výškově a osově nastavitelný volant
  • Výškově nastavitelné sedadlo řidiče
  • Zadní sedadlo sklopné a dělené 1/3 - 2/3
  • Rádio + 2 reproduktory
  • Nárazníky, zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě karoserie

Doplňková výbava testovaného vozu:

  • 15" kola z lehké slitiny

Technické parametry motoru:

  • Objem motoru: 1360 cm3
  • Typ motoru: 4 válce, 2 ventily na válec
  • Výkon motoru: 55/75 kw/k při 5500 otáčkách za minutu
  • Točivý moment: 120 N.m při 2800 otáčkách za minutu
  • Maximální rychlost: 167 km/h
  • Zrychlení z 0-100 km/h: 14 s
  • 1000 m s pevných startem: 36,5 s
  • Spotřeba město: 8,7 l
  • Spotřeba mimo město: 5,5 l
  • Spotřeba kombinovaná: 6,7 l

Parametry vozu:

  • Objem zavazadlového prostoru: 420 l
  • Objem zavazadlového prostoru se sklopenými sedadly: 1470 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1159 kg
  • Užitečná hmotnost: 500 kg
  • Celková hmotnost: 1659 kg
  • Délka: 4202 mm
  • Šířka: 1746 mm
  • Výška: 1512 mm
  • Rozvor: 2608 mm

   

    

    

    

   

Jezdíte pomalu nebo rychle?

A co nabízené motory? Kromě již zmiňované testované 1.4 s výkonem 55 kW to jsou dvě zážehové verze, první 1.6 s výkonem 80 kW a točivým momentem 147 N.m (zrychlení na 100 km za 10,7 s), druhá 2.0 s výkonem 138 kW a točivým momentem 190 N.m (zrychlení na stovku za 9,1 s). Později se objeví i verze s automatickou převodovkou, která jízdní vlastnosti trošku zhorší - parametry zrychlení zatím výrobce neudává. Zajímavý je rovněž vznětový motor 2.0 HDI s přímým vstřikováním paliva common-rail, který má s výkonem 90 kW točivý moment 205 N.m (zrychlení 12,4 s), ovšem podle prvních jízdních dojmů není nijak živý; akcelerace je subjektivně i podle tabulkových hodnot slabší než u zážehové šestnáctistovky. Další parametry všech uvedených motorů jsou v tabulce.

Motor 1.4 1.6 2.0 2.0 HDI

Zdvihový objem (cm3)

1360

1587

1997

1997

Výkon motoru (k/kW)

75/55

110/80

138/100

90/66

při ot/min

5500

5800

6000

4000

Točivý moment (Nm)

120

147

190

205

při ot/min

2800

4000

4100

1900

Výkony (3dv./5dv)

 

 

 

 

Maximální rychlost (km/h)

167

190

205

179

Zrychlení z 0-100 km/h (s)

13,8/14,0

10,6/10,7

9,1

12,4/13,0

1000 m s pevným startem (s)

35,4/36,5

32,0/32,1

3,1

34,0/34,6

Spotřeba (dle EU 93/116)

 

 

 

 

Městský provoz (l/100 km)

8,7

9,5

10,9

6,9

Mimoměstský provoz (l/100 km)

5,5

5,8

6,2

4,3

Kombinovaný provoz (l/100 km)

6,7

7,2

7,9

5,2

Sledujte AutoRevue na Facebooku Další článek
Peugeot 407 2
Rok výroby: 2006
Stav: 168 456 km
Cena: 75 000 Kč
Peugeot 307 1.4
Rok výroby: 2005
Stav: 99 634 km
Cena: 55 000 Kč
Peugeot 307 1.6
Rok výroby: 2003
Stav: 210 459 km
Cena: 50 000 Kč