Peugeot 307 1.6 HDi: tichá elegance (velký test)

Peugeot 307 1.6 HDi: tichá elegance (velký test)

Kapitoly článku:


Pokud se do auta naskládají pouze ti, jejichž výška nepřekračuje 180 cm, budou si užívat po všech stránkách dostatku místa a především příjemného přebytku prostoru pro hlavu. V třistasedmičce se na každý pád cestuje velice příjemně, vysoká karoserie umožňuje přirozený posaz všem cestujícím a dostatek místa pro hlavu a v příčném směru. V podélném směru by místa mohlo být více, rozvor 2 608 mm není žádný zázrak, ale i tak vůz v otázce vnitřního prostoru stále snadno předčí většinu konkurence.

  
Stoosmdesáticentimetrový cestující si za dvoumetrovým kolena složí

  
Běžně vzrostlý řidič má za sebou místa hodně a i pro přerostlé ho zbyde dost

Zavazadlový prostor má v základu, na hatchback této třídy, průměrných 341 litrů, ale ložná plocha je dostatečná. Po snadném sklopení zadních sedáků i opěradel vznikne nadprůměrný prostor přes 1400 litrů, který navíc postrádá dnes téměř obvyklý schod. Přístup do do zavazadlového prostoru je díky vysoko výklopným pátým dveřím bezproblémový.

  
341 litrů zavazadlového prostoru nevzbudí nadšení, na hatchback má ale nadpůměrnou ložnou plochu
  
Sedáky i opěradla jsou sklopná a dokáží vytvoří prostor s objeme přes 1400 litrů --- 12V zásuvka za zadními sedadly

Nafťáček

To vše ale nejsou žádné novinky a pokud se o třistasedmičku již nějakou dobu zajímáte, mohl vám dosavadní text připomínat objevování Ameriky. Pokud patříte mezi takové, bude pro vás následující pasáž o poznání zajímavější. Pod kapotou vozu totiž našel místo nový motor 1.6 HDi, který svým výkonem tvoří  jakýsi mezistupeň mezi starším 2.0 HDi 66 kW a novým 2.0 HDi 100 kW. Jeho maximální výkon činí 80 kW při 4000 ot. a jeho nejvyšší točivý moment pak 240 Nm při 1 750 ot, což jsou hodnoty, které byly donedávna považovány za slušné i u naftových devatenáctistovek. Jak se projevuje v praxi?

U moderních dieselů s technologií common-rail je příjemné, že se i v extrémních mrazech obejdou prakticky bez žhavení. V průběhu testu se noční teploty pohybovaly i pod minus patnácti stupni Celsia a ani v takových případech nezabralo žhavení déle než jednu dvě sekundy. Po studeném startu překvapí kultivovaným a relativně tichým chodem, i „kování“ typické pro chod studeného dieselu proniká po prvních pár kilometrů jízdy do interiéru jen velmi utlumeně. Motor je zkrátka nejen sám o sobě tichý, ale také výborně odhlučněný, po zahřátí je jeho typický klapot patrný pouze v nízkých otáčkách, od cca 2 500 ot. poznáte, že jde o diesel, pouze z hlubšího zvuku.

Příjemné je rovněž zjištění, že nic na tom nezmění ani vysoké otáčky, když motor vytočíte do rozumného maxima okolo 4 600 ot., neodmění se vám žádným nepříjemným rykem typickým pro mnohé konkurenty, naopak musím říci, že s rostoucími otáčkami je jeho zvuk subjektivně stále méně nepříjemný, což zní poněkud paradoxně. Držet otáčky tohoto dieselu v oblasti maximálního výkonu je naprosto bezproblémové pro komfort váš i zbytku posádky. Za odhlučnění a celkové odstínění (motoru je cizí i přenos vibrací do řadící páky a volantu) dostává motor resp. vůz jedničku a řadí se v této disciplíně k nejužší špičce. Motor sám sice nedosahuje noblesy devadesátikoňového dvoulitrového „hádéíčka“ a je o něco tvrdší, v kabině to ale není příliš znát a zvuk bude obtěžovat jen vyhraněné příznivce klidného chodu obdobných benzínových čtyřválců.

  
Prostřední "hádéíčko" v nabídce je výkonné, charakterní i kultivované, bohužel také velmi drahé.

Nepostrádá charakter

Motor nezklame ani po stránce svého výkonového naladění. Již po krátkém svezení je jasné, že sice není úplně ideálním nafťákem, nabídne ale zajímavý průběh výkonu, který by měl uspokojit fandy turbodieselových kopanců v nízkých otáčkách i rozumného průběhu výkonu okolo jeho maxima. Ani v jedné z této kategorií není nejlepší, ale neměl by zklamat ty, kteří touží po jednom či druhém. V čem je bezesporu dobrý je rozsah využitelných otáček. Ti, kteří si zamilovali benzínové motory, se nyní budou smát, ale sahá od 1 500 do 4 600 ot., z čehož si zejména první číslo vzhledem k objemu motoru zaslouží úctu. Motor sice nebyl zbaven absolutní neochoty pracovat pod touto hranicí, ale od 1 500 otáček se má čile k světu, aby se mezi 1 700 a 2 000 otáčkami odměnil razantním růstem výkonu příjemným pro řidičovo ego.

Výkon dále roste do 4 000 ot., kde dosahuje svého maxima, aby poté předvedl jen pozvolný pokles k hranici 4 600 ot., kde kvapem odkráčí z jeviště. Pokles výkonu je patrný, ale jen velmi mírně a není nepříjemné otáčky v těchto sférách, které jsou nezbytné pro dosažení maximální dynamiky, udržovat, což jako sportovně založený řidič kvituji s povděkem. Podtrženo a sečteno, tento motor se povedl a lze na něm najít jen málo slabých míst. Je tichý, kultivovaný, v třistasedmičce skvěle odhlučněný a svým charakterem se hrdě blíží k ideálu. Nedosahuje sice tak výtečného průběhu výkonu jako diesely BMW nebo Mercedesu, ale nemá k nim vůbec daleko a vzhledem ke svému objemu jej lze považovat za mimořádný.

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud