Peugeot 307 1.6 HDi: tichá elegance (velký test)

Třistasedmička již nějaký ten pátek brázdí světové silnice. Nedávno však dostala do vínku nový nafťák 1.6 HDi se stodeseti koníky pod kapotou. Podívejte se s námi, jak vozu svědčí nový motor a zdá má i po třech letech výroby šanci konkurovat dnešní špičce.
Seznam kapitol
  1. Elegantní design, interiér, kvalita materiálů
  2. Posez, palubní deska, úvaha nad cenou a výbavou, místo vzadu
  3. Místo vzadu, zavazadlový prostor, motor, zvuk, charakter
  4. Dynamika, převody, spotřeba, podvozek, jízdní vlastnosti
  5. Plusy a minusy, cena a výbava, technické parametry, motory
  6. Fotogalerie (všechny fotky pohromadě)

Peugeot 307 není žádnou žhavou novinkou. Ověnčen titulem evropské auto roku vstoupil na trh již v roce 2002 a měl nejlepší předpoklady stát se prodejním hitem. Tři roky prodeje na světových trzích přinejmenším naplnily očekávání výrobce a i na českém trhu se třistasedmičce daří – s více než 2500 prodanými kusy se loni stal osmým nejprodávanějším autem vůbec a za Octavií, Golfem a Focusem čtvrtým nejoblíbenějším vozem své třídy. Peugeot ale nechce usnout na vavřínech a pro svůj kompakt připravil v průběhu výroby několik novinek pro oživení nabídky. Zřejmě nejvýznamnější z nich je nový motor 1.6 HDi, malý nafťák vyvinutý ve spolupráci s Fordem. Jak se tento motor vyjímá pod kapotou třistasedmičky a jaké jsou kvality kompaktního Peugeotu ve světle dnešní konkurence, se pokusíme odhalit na následujících řádcích.

  
Přivětivá tvář třistasedmičky připomene menší dvěstěšestku, je nadčasová a elegantní

Poznámka: V brzké době dostane 307 několik drobných úprav. Motor 2.0 HDI 66 kW bude nahrazen za motor 1.6 HDI 66 kW, motor 2.0 16V bude mít vyšší výkon 103 kW, vylepšena bude příplatková výbava.

Elegán i po letech

Peugeot se nikdy příliš nepouštěl do odvážných designových kreací, které by šokovaly veřejnost, ale dával přednost jakési noblesní eleganci nepostrádající krásu a nadčasovost. Příkladů z posledních desetiletí není málo, stačí vzpomenou model 405, vůz vyvinutý v osmdesátých letech, který byl i na konci devadesátých let považován za elegantní automobil. Podobně byl veřejností vnímán model 306, a 406 a nedá se očekávat, že by u novější 307 byla situace jiná. U Peugeotu zkrátka umějí vytvořit kouzelný design, který se líbí a přitom rychle neokouká.

  
Peugeot 307 je klasický hatchback, pohled z boku a zezadu ale odhalí vyšší stavbu karoserie
  
Protáhlé přední světlomety typické pro poslední Peugeoty --- Koncernové stěrače směřují od sebe --- I příď má vyšší stavbu

U třistasedmičky šli navíc takříkajíc najisto, převzali ty nejlepší designové prvky z veleúspěšné dvěstěšestky a připravili pro ně nečekaně dimenzovanou karoserii. Ve své době bylo otázkou, zda to v obou případech trochu nepřehnali, dvakrát použitý nápad by se mohl dříve okoukat a vysoká karoserie blížící se v mnohém MPV odlákat potenciální zákazníky stojící o klasický vůz nižší střední třídy. Čas dal za pravdu lidem od Peugeotu, čistý, jednoduchý, jemně zaoblený design se i po letech líbí a na výšce postupně přidávala i veškerá konkurence, byť ne tak výrazně. Blíže popisovat vnější podobu vozu asi nemá smysl, na českých silnicích jej denně spatříte nesčetněkrát.

  
Rozdělení skel předních dveří připomene MPV --- Zádi dominují světlomety zasahující i do bočních blatníků
  
Písmeny HDi se vůz chlubí oprávněně ---Pohled pod sukni ukáže klikovou nápravu a schovanou koncovku výfuku --- 307 na svůj rozvor hýří prostorem

Interiér na úrovni

Do interiéru vozu se dostanete přece jen hůře, a nejen proto se u něj na chvilku zastavím. Jeho design skvěle kopíruje jednoduchost a eleganci exteriéru a již na pohled vzbuzuje příjemné pocity. Palubní deska působí velice lehce díky stupňovitému vršku a dvoubarevnému pojetí kombinujícímu černý a modrý materiál. V jejím středu se nachází displej sdružující informace z autorádia a palubního počítače a vše vkusně doplňují prvky rmutující hliník použité u výdechů ventilace a na středové konzole. Ta je veskrze klasická, plynule navazuje na středový tunel a najdete na ní ovládání autorádia a automatické klimatizace. Na stejnou notu je laděná i přístrojová deska se čtyřmi kruhovými budíky s hliníkovým rámečky.

  
Interiér je kvalitní a barevně nápaditý. Na palubě vládne příjemná atmosféra.

Za stylem nezaostává kvalita použitých materiálů, která je na velice slušné úrovni. Výrobce se sice vydal klasickou cestou zvanou měkčí matriály nahoře, tvrdší dole, ale i matný tvrdší materiál působil kvalitně a trvanlivě a po třinácti tisících ujetých kilometrech nenesl žádné známky opotřebení, což u novinářských aut vůbec není pravidlem. Stejně dobrý dojem dělalo i čalounění dveří a sedadel, které na omak působilo příjemně a přitom fortelně. Do vozu jsem takřka přesedal z Citroënu C4, což je koncernový bratříček třistasedmičky. Očekával jsem, že vozy budou mít mnoho společného a když bude jeden v něčem lepší, bude to C4 díky pozdějšímu datu narození.

  
Pojetí palubní desky je naprosto klasické a odpouští si jakékoli výstřelky

V interiéru to ale rozhodně neplatí a jakkoli má cé-čtyřka interiér designově velice svěží, po stránce použitých materiálů nesahá třistasedmičce ani po kotníky. Nevím, jestli má být Peugeot luxusnější částí koncernu PSA, ale rozhodně tak působí. Zatímco kvalitu kabiny 307 bez váhání označím za špičkovou, která nemá pocitem daleko k novému Focusu nebo Golfu a fakticky zaostává pouze v drobnostech, u C4 je situace přesně opačná a vyvozovat ze zkušenosti s jedním vozem jakékoli závěry i pro vůz druhý by bylo velmi nešťastné.

   
Displej palubního počítače a autorádia je umístěn dále od očí --- Displej automatické klimatizace bohužel úplně dole --- Pod autorádiem najdete malý odkládací prostor
Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Peugeot 407 1.8
Rok výroby: 2007
Stav: 129 548 km
Cena: 80 000 Kč
Peugeot 307 2
Rok výroby: 2005
Stav: 150 478 km
Cena: 55 000 Kč
Peugeot 407 2
Rok výroby: 2005
Stav: 169 635 km
Cena: 75 000 Kč