Peugeot 205 Turbo 16 (1983-1985): Brutální béčko

Peugeot se loni vrátil na Dakar a letos jej na druhý pokus vyhrál. První vítězství však slavil ještě u Růžového jezera v roce 1987. Tehdy byla jeho želízkem v ohni 205 Turbo 16, přestavěný speciál skupiny B.
Peugeot 205 Turbo 16 (1983-1985): Brutální béčko
Seznam kapitol
  1. Technika produkční verze
  2. Soutěžní úspěchy speciálů
  3. Fotogalerie

Peugeot neměl na začátku 80. let soutěžní auto, které by bylo schopno vyhrát mistrovství světa. Doba sedanů 504 a kupé téže řady s motory V6, které přivážely vavříny zejména z afrických maratonů, byla pryč. „Lev“ tedy se tedy v roce 1980 pustil do vývoje soutěžní 305. Čtyřdveřové auto s rozšířenými blatníky, ochrannou klecí a větracími otvory v kapotě vypadalo velmi dobře. 

autowp.ru_peugeot_305_rallye_v6_prototype_1.jpgautowp.ru_peugeot_305_rallye_v6_prototype_3resized.jpg
Peugeot původně plánoval nahradit úspěšně 504 v rallye speciálem 305 V6 se zadním pohonem

Místo napříč umístěných čtyřválců a předního pohonu sériových verzí dostal podélně uložený vidlicový šestiválec 2,5 l/184 kW (250 k) a logicky i klasickou koncepci. Navíc měl pětistupňovou převodovku až vzadu u diferenciálu. Čtyřventilový agregát byl derivátem řady PRV (Peugeot-Renault-Volvo).

Byznys | Design | Fascinace | Retro | Zajímavosti | Peugeot

Peugeot 605 (1989): vzpomínka na staré dobré časy

U Heuliezu vznikly minimálně dva zhruba tunu lehké prototypy, jeden stříbrný, druhý v modrobílé kombinaci se žlutým pruhem měl dokonce křídlo. Projekt byl v roce 1981 zastaven oficiálně z „finančních důvodů“. Jenže ve Švédské rallye poprvé zvítězil Hannu Mikkola s Audi Quattro a čtyři kruhy vyhrály do konce sezóny ještě další dva podniky MS. Ve světě rychlostních zkoušek se schylovalo k revoluci, pomalu nastávala éra turbodmychadel a pohonu všech kol... Jedinou výjimkou byla Lancia 037, velmi úspěšná v roce 1983. Peugeot ve finále udělal dobře, že práce na třistapětce zastavil a neutrácel další peníze...

Dvěstěpětka

Proti Quattru nakonec postavil jiný vůz, fenomenální 205 Turbo 16 s přeplňovaným čtyřválcem před zadní nápravou a stálou čtyřkolkou. Krátké označení 205 T16 je nesprávné a zavádějící, není pravdou, že se používalo všude mimo Francii. Odvodit takový vůz ze sériové dvěstěpětky umožňovala nová pravidla pro skupinu B, která vstoupila v platnost od 1. ledna 1982. Malý automobil v sériové podobě přitom vyznával koncepci „vše vpředu“, vyráběl se od konce roku 1982. Peugeot musel připravit i produkční variantu ultimativního speciálu a postavit jich minimálně dvě stovky, což vyžadovaly předpisy FIA. O to se opět postaral Heuliez.

Peugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -02.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -29.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -67.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -41.jpg
Nástup Audi Quattro přinutil výrobce změnit plány a ten vytvořil z malého modelu 205 bestii...

Základem byl samonosný podvozek s rozvorem 2540 mm, nezávisle na dvojitých lichoběžnících zavěšenými koly, vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči Bilstein a stabilizátory, vzadu jej doplňoval pomocný trubkový rám. S velkosériovým bratříčkem mělo Turbo 16 vizuálně stejné pouze hlavní a koncové reflektory, dveře, čelní sklo a mřížku chladiče se třemi vodorovnými lamelami z GTI

Fascinace | Retro | Video | Kombi | Sedany | Peugeot

Peugeot 405 (1987): sen českých podnikatelů v dobovém prospektu

To bylo kromě podobné siluety vše. Auta charakterizovaly rozšířené boky a nasávací otvor v přední kapotě, pod kterou se ale motor, jak už bylo řečeno, nenacházel, našli bychom tam hlavně náhradní kolo.

S turbem a čtyřkolkou

Řadový čtyřválec XU8T byl umístěn napříč uprostřed za sedadly, tedy před zadní nápravou. Agregát s rozvodem DOHC, hliníkovým blokem i čtyřventilovou hlavou (proto číslo 16 v názvu) disponoval objemem 1775 cm3 a pětkrát uloženým klikovým hřídelem, ty vačkové poháněly ozubené řemeny. 147 kW při 6750 otáčkách stačilo k akceleraci z klidu na stovku během 7,3 s, ostrá výhradně dvoumístná dvěstěpětka upalovala až 210 km/h a kilometr s pevným startem zvládla za 27 s.

Peugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -83.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -24.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -87.jpg
Peugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -19.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -84.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -38.jpg
205 Turbo 16 dostala stálý pohon všech kol a čtyřválcový turbomotor 1,78 l, který se nastěhoval před zadní nápravu

Benzin dodávalo nepřímé mechanické vícebodové vstřikování Bosch K-Jetronic a velké turbodmychadlo s mezichladičem neslo značku KKK. Přísun vzduchu zajišťovaly mohutné díry za dveřmi, pohonná jednotka byla přístupná po odklopení celé zadní části s decentním střešním křidélkem směrem nahoru. Auta byla vybavena pětistupňovými manuálními převodovkami z Citroënu SM, výrobce uváděl točivý moment 256 N.m/4000 min-1. Pohon všech kol sestával z viskózní spojky, mezinápravového diferenciálu Ferguson a dvou samosvorných ZF vpředu i vzadu.

Peugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -21.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -16.jpgPeugeot 205 GTI, Turbo 16 (1984) -02.jpg
Krotším sourozencům odpovídala vzdáleně pouze silueta, což jasně dokazuje porovnání s hot-hatchem GTI. Turbo 16 mělo přitom shodná jen světla a dveře...

Deceleraci zajišťovala čtveřice vnitřně chlazených kotoučů. 3,83 m dlouhé, 1,67 m široké a 1,33 m vysoké Turbo 16 vážilo 1145 kg a poslouchalo na slovo díky hřebenovému řízení, posilovač řízení byl tak akorát pro slečinky, proto zcela chyběl, dvouokruhové brzdy ten svůj samozřejmě měly. Peugeot ale oficiálně nabízel i variantu pro další závodní úpravy, odlehčenou na 980 kg. Ta byla mnohem výkonnější, důležité parametry dosahovaly 235 kW (320 k)/8000 min-1 a 343 N.m/5000 min-1. Jednokotoučovou suchou spojku zde nahradila dvoukotoučová s keramickým obložením a akcelerace na stovku se zlepšila, klesla k 6 s. Se světlostí se dalo hýbat v osmicentimetrovém rozmezí.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Peugeot 206 1.868
Rok výroby: 2002
Stav: 178 702 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 5008 1.997
Rok výroby: 2009
Stav: 181 875 km
Cena: 175 000 Kč
Peugeot 307 1.56
Rok výroby: 2003
Stav: 190 500 km
Cena: 60 000 Kč
Test ojetiny: Opel Astra J je dobré auto, i když trochu obézní

Test ojetiny: Opel Astra J

Opel Astra generace J je na poměry své třídy opravdu masivní auto. A na dynamice a spotřebě paliva to bude znát. Špatné ale není.

včera | Dalibor Žák | 27 příspěvků
Test Hyundai H350 Van 2.5 CRDi 125 kW: Povedená dodávka

Hyundai H350 Van

Můžete mít rádi osobní auta, veterány, nebo třeba sporťáky, ale dříve či později nastane chvíle, kdy se bude hodit opravdu velká dodávka. A přesně v ten moment vás bude chtít oslovit kromě zavedených značek nově také Hyundai.

24.  8.  2016 | Lukáš Dittrich | 12 příspěvků
Test Škoda Octavia 1.0 TSI: Otázka, na kterou neznáme odpověď

Škoda Octavia 1.0 TSI

Tak jak je to s tím tříválcem v Octavii? Je to absolutní nesmysl, za který si Škoda zaslouží kompletní zatracení, nebo to je trochu jinak?

21.  8.  2016 | Lukáš Dittrich | 332 příspěvků