24
Fotogalerie

Peugeot 205 GTI (1984): malý expres slaví třicátiny

Kapitoly článku:


Významné úpravy mechanických skupin

Samostatné větve měl i výfukový trakt, jenž v párech sestupoval do dvou za sebou řazených sběrných prvků. Výrobce zdůrazňoval přednosti moderního bezdotykového zapalování se svíčkami s měděnými elektrodami a životností „až“ 22 500 km. Oproti ostatním verzím standardní řady Peugeot 205 se lišila také převodovka, jež nebyla součástí spodku klikové skříně, ale jako samostatný (pětistupňový) segment byla připevněna na levé straně motoru v ose jeho klikového hřídele.

1984 3.jpg1984 4.jpg
Dobové průhledové kresby odhalují také pohled na upravenou přední nápravu

S ohledem na vyšší výkon motoru a předpoklad agresivnějšího stylu jízdy byla pozměněna také většina prvků závěsů kol, a to skutečně, což už se dnes vidí málokdy. Jednoduchá spodní příčná ramena předních kol byla nahrazena kovanými trojúhelníkovými rameny a změnila se konstrukce zkrutného stabilizátoru. Jednoduchá zadní kliková náprava zůstala ve svém principu zachována, ale její komponenty byly zesíleny, zvláště v silentblocích.

1991 Peugeot 205 GTI (2).jpg1991 Peugeot 205 GTI (1).jpg1991 Peugeot 205 GTI (4).jpg1991 Peugeot 205 GTI (5).jpg1991 Peugeot 205 GTI.jpg1991 Peugeot 205 GTI3.jpg
Peugeot 205 GTI ve vylepšeném provedení z roku 1991

Kotoučové brzdy na předních kolech dostaly vnitřní chlazení, zadní bubny zůstaly u průměru 180 mm, ale jejich šířka narostla o 10 mm na 40 mm. Hřebenové řízení s novým dvouramenným volantem doznalo dílčích úprav s ohledem na pozměněnou kinematiku nápravy. Standardem byly čtrnáctipalcové lité ráfky a prostorově hospodárné dojezdové rezervní kolo.

Technické údaje: Peugeot 205 GTI

Rok
1984
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 580 cm3
Vrtání • zdvih
83,0 mm • 73,0 mm
Stupeň komprese
10,2:1
Nejvyšší výkon
76 kW (103 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 250 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
132 Nm při 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,5 s
Nejvyšší rychlost
190 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
216 l • 563 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
850 kg • 1 275 kg
Prům. spotřeba: komb.
7,3 l/100 km
Rozvor náprav
2 420 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 393 mm • 1 328 mm
Rozměr pneumatik
185/60 R14
Rozměry: délka × šířka × výška
3 705 × 1 572 × 1 355 mm

 

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud