Peugeot 204 (1965): trefa do černého

Model Peugeot 204 vznikal v letech 1965 až 1976 a vyráběl se v celé řadě karosářských verzí. Získal si mimořádnou oblibu nejen pro velmi prostorný interiér, ale také moderní techniku.
Seznam kapitol
  1. Avantgarda v nižší střední třídě, Peugeot 204 v roce 1970
  2. Komfortní a prostorný interiér, Technické údaje

Avantgarda v nižší střední třídě

Peugeot 204 označením navazoval na řadu Peugeot 203 z let 1949 až 1955, ale na trhu byl umístěn o třídu níž. Z dnešního pohledu bychom tento model zařadili zřejmě do nižší střední třídy. Vyráběl se v celé škále karoserií od čtyřdveřového sedanu přes pětidveřové kombi, dvoudveřová kupé a kabriolety až po dodávku. Peugeot 204 slavil svoji premiéru 23. dubna 1965 v Paříži, v letech 1969 až 1971 to bylo nejprodávanější auto ve Francii a celkem vzniklo přes 1,6 mil. vozů této řady.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Peugeot 204, jednoznačná hvězda francouzského trhu na přelomu 60. a 70. let

Vůz vynikal na svoji dobu moderní koncepcí, jež zároveň umožňovala znamenité využití obestavěného prostoru, takže Peugeot 204 uvnitř nabízel podobné rozměry jako tehdejší auta střední třídy. K tomu přispíval také docela dlouhý rozvor, který činil plných 2 595 mm. Samonosná karoserie měla všechna kola zavěšena nezávisle a opatřena teleskopickými tlumiči, kapalinové brzdy měly kotouče vpředu (mezi Peugeoty vůbec poprvé), bubny vzadu a vyšší výbavy byly doplněny posilovačem Mastervac.

Zajímavosti | Retro | Technika | Fascinace | Design | Peugeot

Peugeot 203 (1947): splněná přání

Celohliníkové motory byly uloženy napříč před přední, poháněnou nápravou a skloněny o 20 stupňů vpřed a s převodovkou tvořily jeden celek, což umožnilo protáhnout prostor pro posádku výrazně vpřed. Ve své třídě to bylo vůbec první francouzské auto s touto koncepcí, kterou dnes využívá drtivá většina modelů všech značek a kategorií. Ve své době si novináři a uživatelé na vozech Peugeot 204 všímali také velmi dobrého ovládání, nízké spotřeby paliva a nevalných jízdních výkonů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Peugeot 204 byl k mání v řadě karosářských verzí, ovšem prodejům kralovaly čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi

Na rozdíl od převážné většiny dobové konkurence disponoval Peugeot 204 důsledně zaoblenou, elegantní a vyváženou karoserií bez ostrých hran, pod kterou se podepsalo italské studio Pininfarina. V době svého představení Peugeot 204 vstupoval do přímého boje s poněkud zastarávajícími modely Renault 10 Major a Simca 1300 se zadními pohony, zatímco Panhard pomalu hynul na úbytě a Citroën vůz podobné velikosti vůbec neměl. Řada 204 se nedočkala žádného přímého následníka, zákazníci si mohli po roce 1976 koupit odvozený, ale nepatrně dražší model 304, který se vyráběl souběžně již od roku 1969.

Peugeot 204 v roce 1970

Většina následujících informací i fotografií pochází z prospektu na vozy Peugeot 204 s karoseriemi sedan a kombi z roku 1970.

Palubní deska byla stejně jako příčka dvouramenného volantu z bezpečnostních důvodů čalouněna měkkým vinylem a ve spodní části nesla průběžnou odkládací polici. Nový přístrojový štít sestával z trojice kruhových přístrojů, jež zahrnovaly tachometr s celkovým i denním počítadlem kilometrů, palivoměr, voltmetr, elektrické hodiny a sestavu obvyklých kontrolek. Vpravo pod volantem se nacházely řadicí páka a přepínač blinkrů, vlevo pak ovládání vnějšího osvětlení a houkačky a spínací skříňka. Uprostřed palubní desky najdeme táhlo sytiče, ovládání ventilace a vytápění a přepínač stěračů se samočinnými dojezdy a ostřikovače.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Polstrovaná palubní deska s novým přístrojovým štítem

Interiér působil vzdušným dojmem, díky tenkým sloupkům a v kombinaci s příplatkovým střešním oknem dosahovala celková zasklená plocha 2,72 m2. Výrazně skloněný střed kapoty zajistil slepou vzdálenost před vozem o délce jen 2 500 mm, hlavní světlomety měly již tehdy dvoupolohovou regulaci sklonu pro přizpůsobení aktuálnímu zatížení. Dostatečné větrání, resp. vytápění prostoru pro posádku zajišťovala kromě střešního okna také jednodílná spouštěcí okénka ve všech dveřích, výrobce sliboval výkonné topení s možností měnit proudění chladného či ohřátého vzduchu ve třech rovinách interiéru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Trumfem řady 204 byl prostorný a komfortní interiér

Samostatná přední sedadla s přiměřenou boční oporou, ale bez hlavových opěrek i bezpečnostních pásů (jen za příplatek, kotevní úchyty standardem), byla posuvná a u dražších verzí měla stavitelný sklon opěradla, jež po plném sklopení umožňovala lůžkovou úpravu (aretační páčky byly na vnější straně sedadel). Čalounění bylo látkové, u vyšších výbav pak alternativně plyšové, nebo koženkové. Vnitřní obklady dveří byly ve všech verzích z dvobarevné koženky a opatřené loketními opěrkami v kombinaci s madly pro zavírání.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Avantgarda v nižší střední třídě, Peugeot 204 v roce 1970
  2. Komfortní a prostorný interiér, Technické údaje
Peugeot 407 1.997
Rok výroby: 2005
Stav: 329 556 km
Cena: 39 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 135 442 km
Cena: 145 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 149 371 km
Cena: 119 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků