Pět rad, jak přežít volné jízdy pro veřejnost na Nürburgringu Nordschleife

Pokud se chystáte na Severní smyčku Nürburgringu poprvé, připravte se na to, že to nebude žádný med.

Pro automobilové nadšence je Severní smyčka Nürburgingu něco jako Mekka pro muslimy. Považují za svou svatou povinnost se tam aspoň jednou za život podívat. Pro někoho, kdo si ještě pamatuje liduprázdné parkoviště před branou a jízdné za čtyři eura na jedno kolo, už může být aktuální Nürburgring tak trochu klišé, ale své kouzlo má pořád.

Bezpečnost | Život řidiče | Názory

Poloha rukou na volantu je jenom jediná správná. Víte, jaká to je? (1/2)

Medializaci pomohl samozřejmě internet, Top Gear a počítačové hry, takže dnes je na Severní smyčce (německy Nordschleife), prakticky pořád plno.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na Nordschleife se nejčastěji začátečníci dopouštějí chyb kvůli vysoké míře motivace spojené s neznalostí tratě

Na jednu jízdu v ceně 27 eur (729 korun) se stojí dlouhé kolony a trať je plná přemotivovaných bláznů. Z toho samozřejmě plynou určitá rizika pro někoho, kdo je tu vůbec poprvé. Takže jak se na to připravit a svá první kola přežít v jednom kuse?

Zkontrolujte auto

První zásada velí nepouštět se na Nordschleife s autem, které se rozpadá. Především by vás tam ani nepustili, takže se snažte mít na pneumatikách vzorek, mějte v pořádku brzdy a především vám musí auto stíhat chladit motor, protože v táhlých stoupáních se nadře.

Ojetiny | Bezpečnost | Život řidiče | Statistiky

Češi kupují v zahraničí stále starší ojetiny. Vedou ty ve stáří 11 až 15 let

Pravidla Nürburgingu omezují hluk výfuku na 95 dB, ale raději se vždycky podívejte na stránky okruhu, jestli neplatí nějaké další omezení ohledně hlučnosti. Při jízdách pro veřejnost musí mít auto registrační značky a platnou technickou prohlídku.

Speciál bez značek na okruh během jízd pro veřejnost nepustí, protože trať má status veřejné jednosměrné zpoplatněné silnice (proto na ní neplatí rychlostní limit, je tu jen doporučených 130 km/h jako na dálnici).

Naučte se trať

Ono se to řekne snadno, ale hůře udělá. Důležité je si udělat aspoň rámcovou představu o tom, kam trať vede. Spousta začátečníků má pocit, že má trať naučenou třeba ze závodního simulátoru, ale počítač vás nepřipraví na různorodost povrchu a především velká přetížení.

Zajímavosti | Video | Sportovní auta | Lamborghini

Lamborghini Aventador LP750-4 SV zajede Nordschleife pod 7 minut

Na internetu najdete dost návodů, kudy vede ideální stopa. Ale pokud jste úplný začátečník, prostě se tu chovejte jako na silnici a postupně se s tratí seznamujte. Od příštího roku ale může být na Nordschleife všechno jinak, vedení se chystá provést rozsáhlé změny.

Pusťte si demotivační videa

Než se pustíte na trať, doporučujeme pustit si pár tzv. „demotivačních“ videí. Zkrátka na youtube zadejte do vyhledávání výrazy jako nürburgring a crash a hned máte k dispozici několik příkladů, co na Nordschleife nedělat.

Zejména to pomůže pochopit, že prostor pro chybu je na Nordschleife skutečně malý. Navíc za rozbitá svodidla a odtah se platí sumy, které jdou do tisíců eur.

Také počítejte s tím, že i když vy pojedete podle pravidel a spořádaně, vždycky může přiletět někdo, kdo si nedává pozor a trefí vás. Příklad takové situace můžete vidět na následujícím videu, ve kterém se přemotivovaný řidič Audi TT utopil v beznadějné nedotáčivosti a řidiče E30 doslova setřelil.

Přečtěte si pořádně pravidla

I ježdění po Nordschleife má svá pravidla, neboť to technicky není závodní okruh, ale zpoplatněná silnice pro motorová vozidla. Podle německých zákonů na ní neplatí rychlostní limit, pokud není značkou stanoveno jinak. Sice tu jsou místa s oficiálním omezením, ale rychlost nikdo nikdy neměřil. Na Nordschleife smí vozidla s konstrukční rychlostí minimálně 60 km/h.

Ohledně pravidel je důležité zmínit, že se předjíždí výhradně vlevo. Nepodjíždějte pomalejší auta zprava. Pokud vás někdo dojede, jeďte vpravo a dejte blinkrem doprava znamení, že o něm víte. Rozumný rychlejší řidič vám nechá prostor, ale zbytečně ho nezdržujte.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na Nürburgringu je velmi málo míst, kde můžete udělat chybu beztrestně. Většinou vás hned čeká velká rána do svodidel

Nepředjíždějte safetycar! Pokud ho dojedete a má zapnuté majáky, musíte jet za ním. Zpravidla stejně jede k místu, kde je zavřená trať. Když vám ukáže, můžete ho předjet, stejně tak lze opatrně předjet odtahovku. Už se stalo, že byli někteří řidiči vykázání za nerespektování safetycaru.

Ojetiny | Život řidiče | Sportovní auta | BMW

Hledáte ojetý sporťák vhodný na okruhy do sta tisíc? Tyhle jsou nejlepší

Další věcí jsou vlajky, respektive jejich absence. Na okruhu je normální, že vám traťový komisař dává signalizaci například žlutými vlajkami, ale na Nordschleife se jich moc nedočkáte. Často tak přijedete do místa, kde je nehoda, bez jakéhokoli upozornění.

Netlačte hned na pilu

Pravidlo číslo 1: Pokud jste tu prvně, jeďte opatrně a nechávejte si rezervu. Pravidlo číslo 2: Pokud tu za sebou nemáte aspoň stovku ostrých kol, platí pravidlo číslo 1.

Bezpečnost | Život řidiče

Chcete jezdit bezpečně? Naučte se správně z auta dívat

Trať má svá specifika a trvá dlouho, než se naučíte využívat její možnosti naplno. Navíc se tu pokaždé velmi rychle mění podmínky, prakticky v každém kole je to jiné. Stává se také, že na jednu část okruhu prší, zatímco druhá je úplně suchá.

Nejčastější chybou začátečníků je právě nezvládnutí emocí a příliš vysoká nájezdová rychlost v chybné stopě. Proto se na Nordschleife chovejte jako na neznámé silnici. Dodržujte princip pozdního apexu a nechávejte si větši rezervu pro případnou chybu. A to nejen svoji, ale i těch ostatních.

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 740 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 220 000 Kč
Audi A6 2.967
Rok výroby: 2011
Stav: 173 701 km
Cena: 350 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků