Pět odpovědí na otázku, proč je uzavřené Smetanovo nábřeží nesmysl

Sdružení Auto*Mat ve spolupráci s pražským magistrátem opět uzavřelo během soboty Smetanovo nábřeží. Bude se tak dít ještě první dvě soboty v říjnu. Akce má oficiálně za cíl prověřit možná řešení a vyvolat diskuzi o budoucím směřování centra Prahy. Už teď je ale celkem jasné, že mnoho smyslu nepobrala.
Seznam kapitol
  1. Úvod, 1) Komu to pomůže?
  2. 2) Alternativní trasa neexistuje
  3. 3) Diskuze bez argumentů
  4. 4) Veselí a šťastní, aby ne
  5. 5) Nemáme koncept
  6. Fotogalerie

Než se podíváme na jednotlivé odpovědi, zkusím vás stručně uvést do problematiky pro případ, že by někdo přesně nevěděl, o co jde. Každou sobotu od 14. září do 12. října bylo a bude uzavřeno pražské Smetanovo nábřeží v úseku od Národní po Platnéřskou. Auto*Mat o přerušení dopravy v tomto místě usiluje delší dobu a v roce 2011 sepsal také studii, ve které se snaží tuto snahu obhájit.

Vadí především hustá doprava, kolony ve špičkách, nedostatečný prostor na chodnících, který neodpovídá charakteru kolonády, nelíbí se odbočovací pruhy na kolejích, což údajně zdržuje tramvajovou dopravu, sdružení by také chtělo více místa pro cyklisty a detaily v podobě většího počtu přechodů nebo další stromy vysázené před budovami. Smetanovo nábřeží nabízí parádní výhled na Pražský hrad a aktuální situace, pokud jsem to správně pochopil, neodpovídá charakteru a významu tohoto místa.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Pěší zóna s provozem tramvají, kdy stánky lemují ulici, není úplně ideální záležitost. Takhle nějak by to ale podle představ sdružení Auto*Mat mělo vypadat i v budoucnu.

Zřejmě aby se ukázalo, že uzavřít nábřeží jde, konají se zmíněné soboty s názvem Nábřeží žije. V takových dnech sem může vjet pouze dopravní obsluha, ale musí vše vysvětlit nejprve policii, jezdí tu také tramvaje, policejní vozy, ale k mému překvapení se tu pohybují i minibusy společností pořádající okružní jízdy Prahou.

Smetanovo nábřeží je prohlášeno za pěší zónu, lidé mají korzovat po silnici, je zde řada stánků, sem tam možnost lehnout si do "chill-out zóny", vypustit děti na koberec a tak dále. Obecná fráze hovoří, že Smetanovo nábřeží je místem pro setkávání a trávení volného času. Jak už jsem ale nastínil v úvodu, věc má řadu problémů. Některé jsou z mého pohledu zvláštní, jiné natolik velké, že staví celý tento nápad na úroveň ne příliš promyšleného nesmyslu.

Bezpečnost | Názory | Cestování

Je podjíždění na dálnici legální, když při něm nezměníte jízdní pruh?

1) Komu to pomůže?

Hlavním problémem a odpovědí na otázku, proč je zavřené Smetanovo nábřeží nesmysl, je paradoxně otázka: Komu to celé pomůže? Ledasco najdeme ve zmíněné studii, která přeci jen není nejaktuálnější, ale pro představu poslouží dobře. Zavřené nábřeží pomůže pěším, kterých tu je 12-15 tisíc v pracovní den (ale není jasné, který měsíc a to platí také pro další čísla).

Pomůže také turistům (40 000), cestujícím v tramvaji (30 000), profitovat budou taxi, zásobování a lidé na kolech, což je podle studie 800 osob a jejich počet se má navýšit až třikrát. Kdo bude omezen, to je samozřejmě individuální automobilová doprava, což je cca 25 000 aut denně, respektive 32 000 osob. Jenže.

Turistům je, soudě podle sobotních akcí, zcela jedno, co se děje a dále používají svůj chodník u vody, kde překáží leda tak rozbité lavičky. Mimochodem, nestálo by za úvahu tyhle lavičky vyhodit, když se o ně nikdo nestará a jsou v poněkud nelichotivém stavu? Pěší by dostali více žádaného prostoru. Výhody pro cestující v tramvajích jsou značně diskutabilní. Má jít o to, že tramvaje nebudou zdržovány auty a budou jezdit pravidelněji. Samotná studie uvádí zlepšení o 1-2 minuty, což není (vzhledem k vynaloženému úsilí) věru mnoho.

Kromě toho je zdržují chodci pohybující se na kolejích. Nebo tomu tak alespoň bylo během poslední soboty. Čím horší počasí, tím menší počet pěších a znovu musím zopakovat, že i tito si bez problémů vystačí s chodníky. Nebýt samozřejmě stánků a jiných záležitostí postavených tam, kde normálně chodí lidé. Bavit se o odstranění nežádoucího stavu pro cyklisty mi přijde jako absolutně zbytečné, pokud jich bude i při té nejlepší vůli 2400 (předpokládám jen za příznivého počasí). Během slunečné soboty jsem jich za hodinu napočítal celých 8.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Doprava v ulici Vítězná a Újezd směrem k Malostranskému náměstí v sobotu 21.9. krátce po poledni. Právě tudy většina řidičů objíždí zavřené nábřeží.

Profitovat budou z uzavírky logicky také rezidenti a hotely. Nepodařilo se mi přesně zjistit, o jaký počet osob se jedná, ale dohledal jsem, že na Smetanově nábřeží je 17 adres. Pro představu nám tohle číslo poslouží více než dobře.

Snad jsem na nic nezapomněl, tohle by měly být důvody, proč se všechny debaty vedou. Jenže zmíněných 25 000 aut se neztratí a musí jet jinudy. Takže tady máme pěknou kolonádu, problém s hustou dopravou se odsune jinam a logickou a takovou nejbližší alternativou je jízda přes Újezd. Objížďka se týká hlavně ulic Vítězná, Újezd, Karmelitská, případně z druhé strany Valdštejnské a samozřejmě Malostranského náměstí. Je bez debat, že právě zdejší obyvatelé zaplatí daň za pěkný výhled ze Smetanova nábřeží.

Znovu pro představu a porovnání, v ulici Vítězná je 17 adres, část ulice Újezd, které se to týká, nabídne 33 adres, Karmelitská je na 34 adresách. Nemusíme znát přesný počet obyvatel k tomu, aby bylo zřejmé, že negativní dopady pocítí podstatně větší množství lidí, než kolik jich bude ze zavřeného nábřeží profitovat (pokud se bavíme o obyvatelích). Nehledě na to, že se velká většina zmíněné objížďky jede po kolejích. Zatímco na druhé straně řeky budou pravidelně jezdit tramvaje 17 a 18, tady nám budou v zácpě stát tramvaje 12, 20 a 22.

Studie Auto*Matu si je této situace vědoma, ale píše se v ní, že ulice Újezd je už teď přeplněna a více aut pojmout nedokáže. Když to přeložím, horší už to být nemůže. Jak se ale ukázalo během dosud proběhnuvších sobot, minimálně o víkendu je vyšší provoz znát.

Bezpečnost | Byznys | Názory

Rozhovor: „Rychlost se neměří kvůli nehodovosti, jde o výnosný byznys“

Abych to shrnul, situace na Smetanově nábřeží není ideální, ale tímto způsobem vzniknou další problémy, které se dotknou výrazné většiny. Nehledě na to, že se jaksi neřeší sezónnost dříve zmíněných čísel. Nechci být pesimista, ale nedokážu si představit, že by i přes krásný výhled na hrad od října do dubna (cca) vládly nábřeží davy chodců, o cyklistech, kterých zde je beztak minimum, ani nemluvě.

Smetanovo nábřeží opravdu nemá charakter kolonády, který si Auto*Mat žádá. Není se čemu divit, tahle ulice je tranzitní a kromě jiného tomu odpovídá také fakt, že tu spíše než trvale žijící obyvatele najdete kavárny, hotely, školu... A navíc, jestli někdo chce na Smetanově nábřeží místo k setkávání a k relaxování, je zde přece park. Pravda, není největší, ale nemám pocit, že by byl využit na 120 %.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Víkendový provoz v ulici Újezd v době, kdy je Smetanovo nábřeží otevřené. Foceno v neděli kolem poledne.
Následující kapitola
Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků