Pět nejzbytečnějších podpůrných a asistenčních systémů

Některé moderní prvky elektronické výbavy zlepšují komfort a bezpečnost cestování, u jiných se ale musíme zamyslet nad tím, jestli je řidič opravdu potřebuje…

(Aktualizováno, 12. 11., 17:00) Poznámka k 3. kapitole: u některých adaptivních tempomatů (ACC) lze funkci automatického dobržďování deaktivovat.

Zatímco dříve vypadal seznam výbavy auta jako „elektronické ovládání oken, centrální zamykání, klimatizace…“, dnes jde převážně o sestavu vesměs trojmístných zkratek. Za nimi se skrývají nejrůznější asistenční a podpůrné systémy (s výjimkou ABS je navíc každá automobilka označuje po svém…), ovšem řidič se musí čas od času zamyslet: stojí automobilky skutečně o naši bezpečnost a pohodlí, nebo jde jen o prvky pomyslného závodu a marketingového boje?

Klepněte pro větší obrázek
Tlačítka nejrůznějších asistenčních soustav se stávají našimi každodenními společníky

Jistě, většina řidičů používá své auto jako obyčejný prostředek k přesunu z bodu A do bodu B a podobné záležitosti neřeší (což ale vždy trochu zavání alibizmem). Ale jsou také lidé, kteří nad těmito věcmi přemýšlejí.

Jsou to především ti (potažmo my), kteří si chtějí/chceme čas strávený za volantem také nějakým způsobem užít a přemýšlejí/přemýšlíme nad tím, do jaké míry nám v tom tyto prvky prospívají.  Ale těmto myšlenkám se neubrání ani ryze racionální uživatel: musím opravdu platit za konkrétní prvky výbavy jen proto, že se stávají obecně používaným územ?

Život řidiče | Bezpečnost

Pán silnic blinkr nedává?

Tento článek není žádným pokusem o herezi na poli nezadržitelného automobilového vývoje. Má být spíše pokusem rozpoutat diskusi nad tím, co za své peníze dostáváme, ale hlavně nad tím, co z toho opravdu potřebujeme a chceme. Níže najdete pět příkladů podpůrných a asistenčních systémů, bez kterých bychom se dle našeho názoru klidně obešli. Pokud vás napadnou jiné, podělte se s námi o ně v diskusi.

5. Automatická dálková světla

Mezi první evropské velkosériové vozy, které samočinné přepínání dálkových světel zavedly do cenově dostupných sfér, se stal aktuální Opel Astra. Jádrem soustavy jsou čidla u vnitřního zpětného zrcátka, jež jsou schopna zaznamenávat „velká“ světla z protisměru se blížících vozidel, obrysová světla dojížděných aut i městské pouliční osvětlení a podle nich automaticky přepínat mezi potkávacími a dálkovými světly.

Klepněte pro větší obrázek
Indikace samočinných dálkových světel ve voze Opel Insignia

Podle našich dosavadních zkušeností tyto systémy pracují celkem spolehlivě a zpravidla zabrání tomu, abyste z nepozornosti minuli protijedoucí vozidlo se zapnutými dálkovými. Na druhou stranu, když se ve tmě blížíte k horizontu či zatáčce a pozorujete světelný oblak blížícího se protijedoucího vozu, jste schopni (na rozdíl od asistentu) přepnout na potkávací světla ještě před tím, než se auto objeví a než jej svými dálkovými světly oslníte…

Pokračujte na další kapitolu:

Předchozí KAPITOLY Následující
Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Opel Astra 1.7
Rok výroby: 2009
Stav: 132 330 km
Cena: 75 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2008
Stav: 152 734 km
Cena: 75 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

dnes | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků