22
Fotogalerie

Pět nejzajímavějších motorů z Československa


Tatra 11

Lehký vůz se vzduchem chlazeným motorem a označením Tatra 11 byl představen v roce 1923 na 15. pražském autosalonu a stal se jednou z nejvýznamnějších konstrukcí legendárního Hanse Ledwinky. Za jednoduše geniální lze považovat vůz jako celek, od jednoduchého páteřového rámu s centrální rourou a samostatnými výkyvnými polonápravami, jenž ve své podstatě žije v nákladních vozech Tatra dodnes, až po hospodárný a jednoduchý motor přišroubovaný na přední části nosné roury. 

 

Tatra 11: pozoruhodná jednoduchost a konstrukční čistota 

O pohon se staral dvouválcový motor s protiběžnými písty (boxer), ventilovými rozvody OHV a objemem 1 056 ccm. Po stranách vystupující válce byly účinně chlazeny náporem vzduchu, podporovaným odsávacím ventilátorem na setrvačníku motoru. Přípravu směsi zajišťoval karburátor Zenith 26 ABC uložený spolu s typickými skloněnými sacími větvemi nad motorem, zapalování magneto Bosch a startování elektrický spouštěč.

Motor dosahoval výkonu 12 koní při 2 800 ot./min. a vozu s průměrnou spotřebou kolem 10 l/100 km umožňoval dosáhnout rychlosti až 70 km/h v závislosti na použité karoserii. I přes svoji robustní stavbu Tatra 11 v nejlehčích verzích dosahovala pohotovostní hmotnosti necelých 700 kg. Převodovka byla už tehdy čtyřstupňová, řadicí páka na rozdíl od v té době ještě stále běžné praxe nespočívala na vnější straně karoserie, ale na podlaze uvnitř.

Wikov OHC

Vozy Wikov se vyráběly jen několik let, ale patřily k technickým skvostům, které výrazným způsobem ovlivnily konstrukci automobilů nejen v meziválečném Československu, ale i v celé Evropě. Výrobní počty odpovídaly tehdejšímu firemnímu heslu „Wikov je aristokrat mezi vozy“, takže každý z dochovaných vozů je dnes skutečným unikátem. Výrobky prostějovské automobilky vynikaly i přes konvenční koncepci podvozku přesností výroby, spolehlivostí a neotřelými řešeními, omezené výrobní počty navíc umožňovaly vytvořit vůz přesně podle představ zákazníka včetně pro svoji dobu zcela netypických barevných kombinací.

Wikov  35.JPGWikov 7 28 2.JPGWikov 7 28.JPG
Vozy Wikov byly k dispozici v celé čkále verzí a s moderními motory OHC

Nezvyklá trvanlivost motoru byla dána také zalisovanými, cementovanými ocelovými vložkami válců, takže při generálních opravách se měnily jen pístní kroužky. Ve voze Wikov 35 motor při objemu 1 743 ccm dosahoval výkonu 35 koní při 3 000 ot./min. a točivého momentu 114 Nm při 1 600 ot./min. a na přímý záběr v podobě třetího rychlostního stupně vozu umožňoval plynule zrychlovat z 15 až na výsledných 105 km/h.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud