Pět nejzajímavějších motorů z Československa

Po Itálii a Francii se nyní podívejme přímo do naší domoviny a připomeňme si některé z významných motorů pro osobní automobily, jež se u nás zrodily.

Při volbě místa pro dovolenou často člověk listuje katalogy cestovních kanceláří nabízejících poznání těch nejkrásnějších koutů světa, nicméně často si uvědomíme, že pořádně neznáme ani svoji vlast. V našem seriálu o nejzajímavějších motorech osobních automobilů se po dílech z Itálie a Francie vrátíme do Československa. Připomeňme si pět nejzajímavějších motorů, které se zrodily přímo v naší domovině.

Retro | Technika | Fiat | Fascinace | Alfa Romeo | Lancia

Pět nejzajímavějších evropských motorů z Itálie

Ani v tomto případě nebyl výběr vůbec jednoduchý a ani náhodou jej nepovažujeme za vyčerpávající nebo definitivní. Připomeneme si nyní ty motory, jež se podle našeho názoru nějakým způsobem zapsaly do československé konstrukční školy a jež dle našeho názoru do tohoto řekněme velmi úzkého výběru patří.  Pakliže vás napadnou agregáty, které by si vstup do této vybrané společnosti zasloužily také, neváhejte je zmínit v diskusi!

Retro | Technika | Design | Fascinace | Příslušenství | Ostatní značky

Pět konstrukčních řešení, která se nakonec neujala

Pokud jste v diskusích k dílům „nej motory“ z Itálie a Francie namítali, že zahrnují málo současných staveb, v tomto případě převahu historických jednotek jistě chápete. Pravdou totiž je, že v době následující po konci druhé světové války žily naše automobilky z prvorepublikových konstrukcí, vždyť i poslední Octavie původní generace jezdily s modifikovanými motory z Popularu a státní představitelé se proháněli ve strojích odvozených z Tatry 77 z počátku třicátých let.

Retro | Technika | Renault | Fascinace | Peugeot | Citroën | Ostatní značky

Pět nejzajímavějších evropských motorů z Francie

Možná byste v této společnosti uvítali třeba tříválce 1,2 HTP, jež byly z významné části navrženy v mladoboleslavské Česaně a dodnes se objevují v celé škále vozů koncernu VW Group. Ovšem tato kapitola je v našich srdcích snad až příliš živá a s přihlédnutím ke kvalitám motorů, jež se u nás rodily dříve, bude lepší ponechat ji bez komentáře.

Laurin & Klement FCR

Na samotném začátku 20. století u nás jezdily automobily opatřené vesměs motory podle patentů Benz a dalších, přičemž i vlastní konstrukce začínajících automobilek více či méně kopírovaly západoevropské vzory. V Mladé Boleslavi se do stavby automobilů pustili v roce 1905, ale už o dva roky později se na výstavách a v dálkových jízdách blýskli několika prototypovými vozy FF s řadovými osmiválci, složenými jednoduše ze dvou čtyřválců typu F.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Laurin & Klement FCR: vysoká kapota byla daní motoru se zdvihem plných 250 mm

Značka Laurin & Klement se však tehdy, jak to ostatně měla ve zvyku už při náběhu výroby motocyklů, v zájmu obchodní propagace účastnila i sportovních podniků, pro něž neváhala výrazně modifikovat své standardní modely. Úspěchy se brzy dostavily, přičemž ve většině případů se týkaly hrstky nadšenců okolo hraběte Kolowrata a Otty Hieronima. Při stavbě dvoumístných závodních speciálů se opírali opět o standardní čtyřválcové modely Laurin & Klement typu F.

Už model FC dosáhl pozoruhodných úspěchů v rychlostních i dálkových jízdách v roce 1907, ovšem spokojit se musel s konvenčními rozvody SV. O rok později přišel závodní model FCS s rozvody OHV, nuceným chladicím oběhem, objemem až 3,5 l a výkonem až 96 koní, jenž na britském okruhu Brooklands dokonce překonal světový rychlostní rekord pro čtyřválcové vozy s vrtáním do 86 mm s průměrnou rychlostí 118,72 km/h. V roce 1909 se však zrodila skutečná bestie: speciál Laurin & Klement FCR s rozvody OHC.

Retro | Fiat | Fascinace | Sportovní auta | Sport

Fiat Mefistofele (1923): devadesátiny pekelného vládce Sira Eldridge

Představte si řadový čtyřválec s objemem 5,7 l, u nějž bylo zachováno vrtání 85 mm, čímž ale zdvih narostl na impozantních 250 mm. Ano, to znamená čtvrt metru, takže se nedivme mimořádně vysoké kapotě. Vůz vznikl ve dvou exemplářích a dosahoval výkonu přes 100 koní. Válce byly odlity po dvou a ocelové písty spočívaly na tenkostěnných ojnicích s kalenými čepy. Otto Hieronimus s vozem startoval na Semmeringu hned ve dvou kategoriích, přičemž obě vyhrál.

Předchozí KAPITOLY Následující
Fiat Panda 1.108
Rok výroby: 2008
Stav: 68 526 km
Cena: 57 000 Kč
Fiat Scudo 1.997
Rok výroby: 2007
Stav: 133 123 km
Cena: 165 000 Kč
Fiat Punto 1.242
Rok výroby: 2006
Stav: 161 810 km
Cena: 43 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků