15
Fotogalerie

Pět nejzajímavějších evropských motorů z Itálie

Kapitoly článku:


Fiat SOHC (1969)

Jednoduchý, spolehlivý a na údržbu nenáročný řadový, výrazně podčtvercový čtyřválec s objemem 1 116 ccm zkonstruoval Aurelio Lampredi původně pro model Fiat 128, ovšem v řadě modifikací se objevil i v celé řadě dalších vozů Fiat, Lancia nebo Zastava. Měl litinový blok a hliníkovou hlavu s příčným vyplachováním a jediným vačkovým hřídelem hnaným ozubeným řemenem.

Fiat 128 1969 2.jpgFiat 128 1969.jpgFiat X19.jpg
Jednovačkový čtyřválec SOHC navrhnul Aurelio Lampredi

Za zmínku stojí, že tento motor byl už od počátku koncipován výhradně pro příčné uložení před přední nápravou, jistou perličkou se pak stal Fiat X1/9 se stejnou pohonnou jednotkou (převrtanou na 86 mm) umístěnou před nápravou zadní. Výrazným prvkem motoru byl již výše zmíněný velmi krátký zdvih (vrtání/zdvih: 80/55,5 mm), tato konfigurace umožňovala zástavbu ventilů s relativně velkou plochou a nízká střední pístová rychlost zajišťovala bezproblémové dosahování vysokých otáček.

Ve svém největším provedení měl motor Fiat SOHC vrtání 86,4 a zdvih 67,4 mm, což vedlo ke zvýšení objemu na 1 581 ccm, ovšem na jeho konstrukci navázala řada verzí s novou, šestnáctiventilovou hlavou, které se uplatnily i ve vozech Fiat Bravo, Brava, Marea nebo Multipla. Původní SOHC najdeme také ve vozech Fiat Uno Turbo (1 285 až 1 372 ccm) nebo Lanciích Delta, Prisma a Dedra. Výroba těchto modifikovaných agregátů běžela do roku 1999, u DOHC až do doby nedávno minulé.

Pokračujte na další kapitolu:

Lancia

Lancia, založená v roce 1906, patří k nejstarším světovým automobilkám. První vůz vznikl v roce 1908.

Až do šedesátých let 20. století zůstala Lancia nezávislá. V roce 1969 ji ale převzal Fiat, kde má roli luxusnější alternativy k jeho automobilům. Od roku 2021 patří Lancia do skupiny Stellantis.

Lancia Ypsilon

Doporučujeme

Články odjinud