Pět nejzajímavějších evropských motorů z Itálie

Stále se píše o nových automobilových modelech, ale zapomíná se občas na to, bez čeho by se nerozjely. Připomeňme si nejvýznamnější pohonné jednotky, a začněme třeba v Itálii.
Seznam kapitol
  1. Lancia V6 (1950)
  2. Alfa Romeo Twin Cam (1954)
  3. Fiat SOHC (1969)
  4. Fiat MultiAir (2009)
  5. Fiat 1750 TBi

Některé posunuly vývoj kupředu, jiné překvapí dlouhou dobou své výroby nebo počtem modelů a značek, v nichž se objevovaly. Pokusili jsme se pro vás vybrat pět nejzajímavějších italských automobilových motorů pro běžné osobní vozy, jež se nesmazatelným písmem vepsaly do dějin. Pokud váš favorit v našem výběru chybí, podělte se s ním s ostatními v diskusi pod článkem.

Lancia V6 (1950)

Vozy Lancia v polovině dvacátého století patřily po technické stránce k nejpokrokovějším automobilům na světě, připomeňme třeba první kompletní elektroinstalaci v Evropě (Theta), první samonosnou karoserii (Lambda) nebo první pětistupňovou převodovku na světě (Ardea). K těmto primátům značky Lancia přibyl v roce 1950 ve světových dějinách vůbec první vidlicový šestiválec.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První vidlicový šestiválec v dějinách se objevil ve vozech Lancia Aurelia (vlevo sedan B10, vpravo sportovní model B24)

Tento agregát připravoval v letech 1943 až 1948 Francesco de Virgilio, člen týmu slavného šéfkonstruktéra Vittoria Jana. Šlo o celohliníkovou jednotku V6 s úhlem rozevření řad válců 60 stupňů, „tyčkovým“ rozvodem OHV s vačkovým hřídelem mezi řadami a půlkulovými spalovacími prostory. Prototypové motory měly při vrtání 68 a zdvihu 72 mm objem 1 569 ccm, do sériové výroby nastoupily agregáty ve verzích 1 754, 1 991 a 2 451 ccm.

Zajímavosti | Retro | Lancia

Víkendové čtení: Lancia na špici pokroku

Tyto motory byly dodávány zpravidla s jedním karburátorem Weber, nebo Solex, některé „dvoulitry“ v nejvýkonnějších verzích měly karburátory dva. Virgiliovy šestiválce nebyly výsadou drahých sportovních modelů, ale objevily se v kompletní sestavě řady Aurelia včetně základního sedanu B10. Výkony těchto motorů se pohybovaly od 56 až do 112 koní. Modifikované verze pro následnickou řadu Flaminia měly objem až 2 775 ccm a výkon až 152 koní.

Pokračujte na další kapitolu:

Následující kapitola
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků