Pět nejzajímavějších evropských motorů z Francie

Po Itálii se nyní vydejme do Francie, abychom si připomněli některé z významných motorů pro osobní automobily, které tam dosud vznikly.

V rámci našeho malého seriálu nyní zavzpomínejme na pohonné jednotky, jež se zrodily ve Francii a výrazným písmem se vepsaly do dějin evropského nebo alespoň lokálního vývoje automobilu. Některé posunuly vývoj kupředu, jiné překvapí dlouhou dobou své výroby nebo počtem modelů a značek, v nichž se objevily.

Retro | Technika | Fascinace | Fiat | Alfa Romeo | Lancia

Pět nejzajímavějších evropských motorů z Itálie

Zkusili jsme pro vás vybrat ty nejzajímavější francouzské automobilové motory pro běžné osobní vozy. Pokud váš favorit v našem výběru chybí, podělte se se svým názorem s ostatními v diskusi pod článkem.

Voisin (1919)

Alternativou konvenčním ventilovým rozvodům se na přelomu 19. a 20. století stal patent Charlese Knighta, který nahradil běžně otevírané ventily šoupátky. Předností této konstrukce byl oproti tehdejším zvyklostem velmi klidný a tichý chod motoru, nevýhodou pak značné výrobní náklady a vysoké nároky na přesnost výroby. Do Evropy tento patent přivedl na počátku 20. století Edward Manville, tehdejší šéf britského Daimleru.

Avions Voisin Supersport: zatím jen v počítači

Anabází s motory tohoto typu prošla celá řada evropských automobilek včetně německého Mercedesu a francouzských firem Mors, Peugeot, Panhard et Levassor (až do roku 1940) a Avions Voisin. Byla to ale právě pouze posledně zmíněná značka, jež do svých vozů nikdy nic jiného než agregáty s rozvody Knight nemontovala (až na konvenční motory Graham ze samotného konce výroby). Gabriel Voisin byl vizionářem a mimořádně progresivně smýšlejícím podnikatelem a konstruktérem, ale to až někdy jindy v samostatném článku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Automobily Voisin používaly, až na výjimky z posledního období výroby, výhradně motory s šoupátkovými rozvody Knight

Při stavbě svých aut Gabriel Voisin využíval nejmodernějších materiálů a výrobních postupů z aviatiky a v otázce vzhledu se neohlížel na dobové zvyklosti. Jedním z mladých konstruktérů, které Voisin objevil, byl jistý Andre Lefebvre. Když jej Voisin na počátku třicátých let už nebyl schopen platit, odešel Lefebvre nejprve do služeb Louise Renaulta, aby nakonec zakotvil u Citroënu, kde se nakonec podepsal prakticky pod všechny významné modely Citroën Traction Avant, 2CV (kachna) a Citroën DS.

Retro | Design | Technika | Fascinace | Příslušenství | Ostatní značky

Pět konstrukčních řešení, která se nakonec neujala

V českých zemích osobní vozy opatřené motory s šoupátkovými rozvody typu Knight vyráběla zejména liberecká automobilka RAF. Po její akvizici v roce 1912 v produkci těchto motorů ještě několik let pokračovala mladoboleslavská firma Laurin & Klement, přičemž se proslýchá, že značku RAF ovládla především právě kvůli patentu Knight, který vlastnila.

Pokračujte na další kapitolu:

Předchozí KAPITOLY Následující
Citroën C5 2
Rok výroby: 2011
Stav: 98 423 km
Cena: 160 000 Kč
Citroën C2 1.124
Rok výroby: 2005
Stav: 99 360 km
Cena: 40 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 140 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 72 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků