Pět nejzajímavějších evropských motorů z Francie

Po Itálii se nyní vydejme do Francie, abychom si připomněli některé z významných motorů pro osobní automobily, které tam dosud vznikly.

V rámci našeho malého seriálu nyní zavzpomínejme na pohonné jednotky, jež se zrodily ve Francii a výrazným písmem se vepsaly do dějin evropského nebo alespoň lokálního vývoje automobilu. Některé posunuly vývoj kupředu, jiné překvapí dlouhou dobou své výroby nebo počtem modelů a značek, v nichž se objevily.

Retro | Technika | Fiat | Fascinace | Alfa Romeo | Lancia

Pět nejzajímavějších evropských motorů z Itálie

Zkusili jsme pro vás vybrat ty nejzajímavější francouzské automobilové motory pro běžné osobní vozy. Pokud váš favorit v našem výběru chybí, podělte se se svým názorem s ostatními v diskusi pod článkem.

Voisin (1919)

Alternativou konvenčním ventilovým rozvodům se na přelomu 19. a 20. století stal patent Charlese Knighta, který nahradil běžně otevírané ventily šoupátky. Předností této konstrukce byl oproti tehdejším zvyklostem velmi klidný a tichý chod motoru, nevýhodou pak značné výrobní náklady a vysoké nároky na přesnost výroby. Do Evropy tento patent přivedl na počátku 20. století Edward Manville, tehdejší šéf britského Daimleru.

Avions Voisin Supersport: zatím jen v počítači

Anabází s motory tohoto typu prošla celá řada evropských automobilek včetně německého Mercedesu a francouzských firem Mors, Peugeot, Panhard et Levassor (až do roku 1940) a Avions Voisin. Byla to ale právě pouze posledně zmíněná značka, jež do svých vozů nikdy nic jiného než agregáty s rozvody Knight nemontovala (až na konvenční motory Graham ze samotného konce výroby). Gabriel Voisin byl vizionářem a mimořádně progresivně smýšlejícím podnikatelem a konstruktérem, ale to až někdy jindy v samostatném článku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Automobily Voisin používaly, až na výjimky z posledního období výroby, výhradně motory s šoupátkovými rozvody Knight

Při stavbě svých aut Gabriel Voisin využíval nejmodernějších materiálů a výrobních postupů z aviatiky a v otázce vzhledu se neohlížel na dobové zvyklosti. Jedním z mladých konstruktérů, které Voisin objevil, byl jistý Andre Lefebvre. Když jej Voisin na počátku třicátých let už nebyl schopen platit, odešel Lefebvre nejprve do služeb Louise Renaulta, aby nakonec zakotvil u Citroënu, kde se nakonec podepsal prakticky pod všechny významné modely Citroën Traction Avant, 2CV (kachna) a Citroën DS.

Retro | Design | Technika | Fascinace | Příslušenství | Ostatní značky

Pět konstrukčních řešení, která se nakonec neujala

V českých zemích osobní vozy opatřené motory s šoupátkovými rozvody typu Knight vyráběla zejména liberecká automobilka RAF. Po její akvizici v roce 1912 v produkci těchto motorů ještě několik let pokračovala mladoboleslavská firma Laurin & Klement, přičemž se proslýchá, že značku RAF ovládla především právě kvůli patentu Knight, který vlastnila.

Pokračujte na další kapitolu:

Předchozí KAPITOLY Následující
Citroën C5 2
Rok výroby: 2011
Stav: 98 423 km
Cena: 160 000 Kč
Citroën C2 1.124
Rok výroby: 2005
Stav: 99 360 km
Cena: 40 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 145 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků