Pět nejstrašidelnějších silnic světa. Podívejte se na videa

Ve srovnání s těmito silnicemi vypadají i nejhorší tuzemské hříchy ministerstva dopravy jako luxusní mnohaproudá dálnice.

Všichni nadáváme na stav českých silnic. Na světě ale existují i cesty, které nahánějí hrůzu a většina normálních smrtelníků se po nich vydává jen tehdy, když opravdu není vyhnutí.

Výraz „cesty“ je pro ně možná vhodnější než „silnice“, protože i česká rozbitá polňačka je proti některým z nich luxusní dálnicí. Tady jde většinou o život, i při drobné chybce hrozí pád do několikasetmetrové propasti... 

Náš přehled berte jako barvitou ilustraci toho, po jakých komunikacích se lidé ve různých koutech světa běžně přepravují. Pravda je, že v horách Jižní Ameriky nebo Asie bychom našli nejméně desítky cest, které by se co do „strašidelnosti“ mohly směle ucházet o první místo.

5. Passo delle Portole (Itálie)

Mezi německými motorkáři oblíbenou silničku v Lombardii jsme zařadili proto, abychom připomněli, že dramatické silnice dodnes najdete i v Evropě. Alpy na severozápadě Itálie jsou protkané podobnými cestami, úzkými, křivolakými a často šotolinovými. Passo delle Portole stoupá do nadmořské výšky 1725 m a odvážlivcům, kteří se po ní pustí, otevírá fantastické výhledy do hlubokých údolí. Pozor na závrať – na některých úsecích zcela chybějí svodidla.

4. Guoliang Tunnel Road (Čína)

Tunel Guoliang byl prokopán ve skalách pohoří Taihang, aby spojil stejnojmennou vesnici s okolím. Ta totiž leží v údolí odříznuta prakticky od veškeré civilizace. Pro provoz byla komunikace otevřena květnu 1977. Samotný tunel je sice jen 1,3 km dlouhý a navíc i zčásti otevřený do okolí, ale kvůli zhruba čtyřmetrové šířce vyžaduje značnou opatrnost. Mezi auty a domorodci se motají i turisté, pro ně je tohle místo velkou atrakcí. Z třinácti místních, kteří stavbu v roce 1972 zahájili, jich několik zahynulo.

3. Amur-Jakutsk (Rusko)

V našem přehledu nesmí chybět Rusko. Dálnice Lena z Jakutsku do Skovorodina měří 1235 km a je z velké části prašnou cestou. Co s ní udělají časté deště, je naprosto logické. Záběry aut (včetně těžkých kamionů) topících se v bahně jsou výmluvné. Začala se stavět v roce 1925, takže dělníky byli hlavně vězni ze sibiřských gulagů. Navazuje na ni dálnice Kolyma se stejným označením M56, která vede až do Magadanu. Tu v zimě sužují mrazy i nad padesát stupňů Celsia...

2. Pangi Kishtwar (Indie)

Indický provoz je o život sám o sobě, ve velkých městech, ale i mimo ně. Obzvlášť v noci, kdy třeba kamiony nesvítí. Ale co teprv když vyrazíte do hor? Štít Kishtwar Kailash se nachází na severu země v pohoří Himálaj. Nejde přitom o žádnou osmitisícovku, má „pouhých“ 6451 m. Ale už cesta do základního tábora stojí za to. Uzounká prašná silnička s vodopády a pohled z výšky do údolí není rozhodně nic pro ty, kdo mají závratě.

1. Camino a los Yungas (Bolívie)

Bolívii patří jednička. Silnici v pohoří Cordillera Real v regionu Yungas asi nejvíce proslavili pánové z pořadu Top Gear. Přezdívka „El Camino de la Muerte“ je všeříkající, znamená „silnice smrti.“ Dva náklaďáky se tu mají problém vyhnout, teréňáky ještě stěží. Ročně tu zahyne i 300 lidí! Pouhých 61 kilometrů z La Paz do města Coroico je očistcem pro všechny, kteří se dostanou až na konec. Truckerům to trvá dva dny. Pokud chcete na opačnou stranu do metropole, jiná trasa než tahle prostě neexistuje.

 

Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků