Pět konstrukčních řešení, která se nakonec neujala

Stejně jako jakékoli jiné odvětví lidské činnosti, také automobilový průmysl se stal svědkem celé řady pokusů prokopat se slepými uličkami.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Skrytá světla, Šoupátkové rozvody (Knight)
  2. Tříkolky, Řazení pod volantem, Externí taška na psa

Vznikla tak nejrůznější řešení, s nimiž se dnes již prakticky nesetkáme. Některým z nich setnul vaz následující vývoj, ačkoli ve své době vypadala perspektivně, jiná se neujala zkrátka proto, že šlo o nesmysly. Najdeme je ve všech skupinách vozů od motorů po prvky výstroje a jejich ucelený seznam vytvořit zkrátka nejde. Přesto jsme pro vás vybrali několik z nich, pokud vás napadnou další, podělte se s námi o ně v diskusi.

Skrytá světla

Schovávání světel mělo za cíl omezit odpor vzduchu, nebo pouze upravit vzhled vozu (např. Dodge Charger nebo historicky první koncepční studie Buick Y-Job). Rozhodně více modelů spadá do první z těchto kategorií a s vozy s výklopnými světly jsme se běžně setkávali donedávna, vzpomeňme třeba jednu ze známých generací Mazdy 323F (1989).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Buick Y Job (1938), Dodge Charger (1966) a Mazda 323F (1989): všechny tyto modely měly skrytá hlavní světla

Vývoj ale na začátku devadesátých let rychle spěl ke stavbě zaoblených, aerodynamicky vhodně tvarovaných svítilen, jež složitý mechanizmus vyklápění ve všech ohledech překonaly. Rovné skleněné plochy zmizely, kvůli čemuž se postupně vytrácely také stěrače světel, jejichž protagonisty byly zejména švédské automobilky Saab a Volvo.  

Šoupátkové rozvody (Knight)

V samých počátcích dějin čtyřtaktního motoru s vnitřním spalováním převládaly v systémech jejich plnění spodem vedené ventily (SV), případně tzv. automatické ventily pro sání otevírané podtlakem. Alternativou byly na přelomu 19. a 20. století rozvody IOE (či F-Head) kombinující vrchové sání se spodovým výfukem, jež v Evropě používal hlavně Rolls-Royce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Avantgarda konstrukce zážehových motorů počátku 20. století: šoupátkové rozvody Knight (vlevo) a hlava F (IOE)
 

Jinou alternativou se stal patent Charlese Knighta, který nahradil běžně otevírané ventily šoupátky. Předností této konstrukce byl oproti tehdejším zvyklostem velmi klidný a tichý chod motoru, nevýhodou pak značné výrobní náklady a vysoké nároky na přesnost výroby. Do Evropy tento patent přivedl na počátku 20. století Edward Manville, tehdejší šéf britského Daimleru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Laurin & Klement RK 18/50 z roku 1914, přejmenovaný vůz převzaté značky RAF s motorem Knight

V českých zemích osobní vozy opatřené motory s tehdy špičkovými šoupátkovými rozvody Knight vyráběla zejména liberecká automobilka RAF. Po její akvizici v roce 1912 v produkci těchto motorů ještě několik let pokračovala mladoboleslavská firma Laurin & Klement, přičemž se proslýchá, že značku RAF ovládla především právě kvůli jejímu patentu Knight…

Následující kapitola
Mazda 5 1.798
Rok výroby: 2006
Stav: 141 633 km
Cena: 109 000 Kč
Mazda 5 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 76 270 km
Cena: 210 000 Kč
Mazda 3 1.56
Rok výroby: 2009
Stav: 78 028 km
Cena: 150 000 Kč
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

dnes | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků