Pět konstrukčních řešení, která se nakonec neujala

Stejně jako jakékoli jiné odvětví lidské činnosti, také automobilový průmysl se stal svědkem celé řady pokusů prokopat se slepými uličkami.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Skrytá světla, Šoupátkové rozvody (Knight)
  2. Tříkolky, Řazení pod volantem, Externí taška na psa

Vznikla tak nejrůznější řešení, s nimiž se dnes již prakticky nesetkáme. Některým z nich setnul vaz následující vývoj, ačkoli ve své době vypadala perspektivně, jiná se neujala zkrátka proto, že šlo o nesmysly. Najdeme je ve všech skupinách vozů od motorů po prvky výstroje a jejich ucelený seznam vytvořit zkrátka nejde. Přesto jsme pro vás vybrali několik z nich, pokud vás napadnou další, podělte se s námi o ně v diskusi.

Skrytá světla

Schovávání světel mělo za cíl omezit odpor vzduchu, nebo pouze upravit vzhled vozu (např. Dodge Charger nebo historicky první koncepční studie Buick Y-Job). Rozhodně více modelů spadá do první z těchto kategorií a s vozy s výklopnými světly jsme se běžně setkávali donedávna, vzpomeňme třeba jednu ze známých generací Mazdy 323F (1989).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Buick Y Job (1938), Dodge Charger (1966) a Mazda 323F (1989): všechny tyto modely měly skrytá hlavní světla

Vývoj ale na začátku devadesátých let rychle spěl ke stavbě zaoblených, aerodynamicky vhodně tvarovaných svítilen, jež složitý mechanizmus vyklápění ve všech ohledech překonaly. Rovné skleněné plochy zmizely, kvůli čemuž se postupně vytrácely také stěrače světel, jejichž protagonisty byly zejména švédské automobilky Saab a Volvo.  

Šoupátkové rozvody (Knight)

V samých počátcích dějin čtyřtaktního motoru s vnitřním spalováním převládaly v systémech jejich plnění spodem vedené ventily (SV), případně tzv. automatické ventily pro sání otevírané podtlakem. Alternativou byly na přelomu 19. a 20. století rozvody IOE (či F-Head) kombinující vrchové sání se spodovým výfukem, jež v Evropě používal hlavně Rolls-Royce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Avantgarda konstrukce zážehových motorů počátku 20. století: šoupátkové rozvody Knight (vlevo) a hlava F (IOE)
 

Jinou alternativou se stal patent Charlese Knighta, který nahradil běžně otevírané ventily šoupátky. Předností této konstrukce byl oproti tehdejším zvyklostem velmi klidný a tichý chod motoru, nevýhodou pak značné výrobní náklady a vysoké nároky na přesnost výroby. Do Evropy tento patent přivedl na počátku 20. století Edward Manville, tehdejší šéf britského Daimleru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Laurin & Klement RK 18/50 z roku 1914, přejmenovaný vůz převzaté značky RAF s motorem Knight

V českých zemích osobní vozy opatřené motory s tehdy špičkovými šoupátkovými rozvody Knight vyráběla zejména liberecká automobilka RAF. Po její akvizici v roce 1912 v produkci těchto motorů ještě několik let pokračovala mladoboleslavská firma Laurin & Klement, přičemž se proslýchá, že značku RAF ovládla především právě kvůli jejímu patentu Knight…

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Skrytá světla, Šoupátkové rozvody (Knight)
  2. Tříkolky, Řazení pod volantem, Externí taška na psa
Mazda 3 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 120 530 km
Cena: 180 000 Kč
Mazda 6 1.998
Rok výroby: 2004
Stav: 233 320 km
Cena: 44 000 Kč
Mazda 6 1.998
Rok výroby: 2007
Stav: 134 737 km
Cena: 79 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků