Pět důvodů, proč si Češi nekupují elektromobily

Rovněž na autosalonu v Ženevě bude k vidění řada nových elektromobilů. Jejich nabídka se stále rozšiřuje, u nás ale zájem o ně stagnuje, nebo dokonce spíše klesá. Zajímali jsme se, proč tomu tak je.

1. Cena

Za nejlevnější nový elektromobil se musí v současnosti u oficiálních dealerů zaplatit nejméně 639 900 Kč. Jde přitom o elektrickou verzi Volkswagenu UP!, který lze s klasickým motorem koupit za 219 900 Kč, tedy o celých 420 000 Kč levněji. A to navíc jde o minivůz, který rozhodně většině lidí nepostačuje. Rodinné auto, například Nissan Leaf stojí ještě o 90 000 Kč více. Nyní je k mání od 730 000 Kč. Je to určitě jeden z hlavních důvodů, proč podíl elektromobilů na celkovém trhu s novými auty v České republice činil v loňském roce pouze osm setin procenta. V absolutních číslech šlo přesně o dvě stě aut.

2. Chybějící podpora

V řadě zemí jsou lidé a firmy pobízeni k nákupu bezemisních aut různými opatřeními. Od dotací snižujících faktickou kupní cenu až po opatření, která lidem zpříjemňují soužití s elektromobily. Máme na mysli například možné využívání pruhů pro autobusy a taxíky, bezplatné parkování, možnost jezdit bez dálniční známky a podobně.

Zajímavosti | Elektromobily | BMW

Nepovedená čínská kopie: Tahle elektrická parodie představuje BMW i3

Zatím u nás víme o jediném praktickém opatření v tomto duchu. Hlavní město Praha totiž po zaregistrování vozu a zaplacení jednorázového poplatku umožňuje řidičům elektromobilů bezplatné parkování i v modrých zónách placeného stání.

3. Malý dojezd na jedno nabití

Statistiky sice uvádějí, že většina lidí v Evropě neujede denně více než padesát kilometrů a na to by měl stačit dojezd každého nabízeného elektromobilu. Jenže, Česko není rovinaté jako například Holandsko a občas, třeba jako letos v lednu je nutno v autě docela intenzivně topit. A to se pak dojezd z avizovaných třeba 180 kilometrů lehce sníží i pod stovku. 

Pokud tedy nějaká maminka žijící v satelitním městečku potřebuje ráno v hustém provozu odvézt děti do školky nebo školy v centru města, pak se vrátit domů nebo do práce, zase pro děti přijet, odvézt je domů a třeba ještě na kroužky nebo do sportovních oddílů, může se jí lehce stát, že bez průběžného dobíjení se do svého definitivního cíle večer nedostane. Tedy, samozřejmě, pokud nemá k dispozici vůz Tesla s obrovskými bateriemi a s cenou v řádech milionů. 

Parametr dojezdu se ale průběžně vylepšuje a do několika let budou běžně k mání elektromobily s faktickým dojezdem kolem 3 - 4 stovek kilometrů.

Ojetiny | Elektromobily | Život řidiče | Statistiky | BMW | Nissan | Tesla

Nekupujte si ojeté BMW i3, Nissan Leaf ani Teslu, radí Consumer Reports

4. Velmi řídká síť dobíjecích stanic

Energetický gigant ČEZ sice svoji podporu elektromobilitě vyhlašuje kde může, faktem ovšem je, že v současnosti je v České republice pouze 25 rychlodobíjecích stanic. Tedy těch, kde lze použít dobíjecí výkon 50 kW umožňující doplnění baterie na 80 procent během zhruba půl hodiny. To pak vede k tomu, že se často u těchto rychlodobíječek tvoří fronty čekajících vozidel. Navíc, pro připravovaná auta s velkými bateriemi jsou i tyto stanice příliš pomalé.

Existují pak ještě stovky dalších "slabších" dobíjecích stanic, ale u nich musíte postát minimálně dvě hodiny, aby to z hlediska dojezdu mělo nějaký smysl. Síť veřejných stanic je nutná, protože ne každý (například obyvatel sídliště) má možnost svůj elektromobil dobíjet doma. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Typy dobíjecích zástrček

5. Různé standardy

I když se o tom mluví již několik let, stále se jednotliví dodavatelé nedomluvili na společném standardu placení za odebranou elektřinu. Takže je třeba mít svůj čip od ČEZu a další třeba od PRE. Zatímco u ČEZu bez DPH nyní platíte pouze paušál 450 Kč měsíčně ať čerpáte kolik chcete, PRE zasílá fakturu s vyúčtováním odebrané elektřiny (cena za 1 kWh je aktuálně 2,50 Kč bez DPH), dále platíte měsíčně paušál za čip 30 korun a konečně, pokud u stojanu zastavíte na delší dobu než jsou dvě hodiny, budete za každou další minutu platit dvacetník.

Elektromobily | Život řidiče | Palivo | Byznys

Kolik emisí CO2 vypouštějí elektromobily? Klidně i 370 g/km

Další problémy jsou spojené s různými typy dobíjecích zásuvek. Ty jsou totiž v Evropě používané tři - Combo, Mennekes a CHAdeMO. Ne ke všem stojanů se tedy s konkrétním elektromobilem můžete připojit. Proto se také na stránkách ČEZ objevila před nedávnem tato zpráva: "Vážení zákazníci, majitelé a řidiči elektromobilů značky Tesla, rádi bychom vás požádali o kontrolu vašeho adaptéru pro dobíjení v síti našich rychlodobíjecích stanic. Od dodavatele rychlodobíjecích stanic, společnosti ABB ČR, jsme obdrželi upozornění, že dobíjení vozů Tesla při použití neautorizovaných adaptérů může způsobovat vady na konektorech CHAdeMO." Celé znění zprávy i s obrázkem špatného a správného adaptéru najdete zde.

Obsáhlou galerii zobrazující elektromobily, které již jsou dostupné na tuzemském trhu s novými auty i ty, které tu zřejmě jednou také budou, si můžete prohlédnout zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 174 216 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2013
Stav: 144 252 km
Cena: 160 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků