Pavel Turek pro AutoRevue.cz: F1 zrychlí zadní křídlo a KERS

Z technických novinek je v nadcházejícím šampionátu formule 1 asi nejvýznamnějším prvkem nastavitelné zadní křídlo. Proti loňsku naopak z vozů zmizely jiné aerodynamické doplňky, jakými byly difuzory a nastavitelné přední křídlo. Vedení formule 1 se snažilo nejprestižnější automobilový seriál zatraktivnit a k tomu má pomoci právě zadní křídlo v kombinaci se systémem KERS.

„Sklon zadního křídla si budou jezdci určovat sami pomocí zařízení na volantu. Berou tak ve větší míře strategii závodu do svých rukou, protože nastavením křídla mohou reagovat na situace v závodě,“ řekl AutoRevue.cz v exkluzivním rozhovoru znalec prostředí F1 Pavel Turek.

Po nastavení křídla se bude snadněji předjíždět

„Nastavování zadního křídla má umožnit snadnější předjíždění, ale má své limity. Jezdec ho může použít jen v případě, když je ztráta na soupeře, jehož chce předjet, menší než jedna sekunda. Zároveň to musí být v území, které je k tomu určené. Obvykle to bude čárami vyznačený úsek na rovince, kterou komisaři před velkou cenou určí,“ vysvětloval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Záběry z posledních testů - zleva: Alonso (Ferrari), Schumacher (Mercedes) a Webber (Red Bull)

Celý systém bude napojený na centrální pult ředitele závodu. Ve chvíli, kdy jezdec splní požadavky pro manipulaci, elektronika mu dá pokyn a proces se zaktivuje. Zadní křídlo pak může překlopit do jiné polohy. Tím se zmenší odpor vzduchu a rychlost monopostu se zvýší asi o 10 km/h. Křídlo se vrátí do původní polohy ve chvíli, kdy pilot začne na konci rovinky brzdit.

Výkon vzroste o osmdesát koní

KERS (systém rekuperace kinetické energie) je zařízení pro uchování energie, kterou vozy ve formě tepla ztrácejí při brzdění. Tato energie je nasměrována do elektromotoru, kde je konvertována na elektrickou energii. Ta se pak uloží do baterií a z nich se uvolní ve chvíli, kdy jezdec potřebuje, aby auto akcelerovalo. Stiskem tlačítka se výkon může zvýšit o 80 koní. Efekt se dá využívat v několika krátkých okamžicích, nebo najednou během šesti sekund. Největší využití má při startu.

„Závodník může systém uvést do chodu ve stejném momentu jako nastavitelné zadní křídlo. Pak se rychlost ještě zvětší. Záležet ale bude na taktice jezdce. KERS smí totiž použít kdekoli během jednoho okruhu. Jeho zapojení přinese zrychlení zhruba tři desetiny sekundy,“ upozornil Turek.

„Nevýhodou systému je jeho hmotnost. Váží totiž až pětatřicet kilogramů, a tudíž jsou ve výhodě lehčí piloti. KERS byl oříškem pro konstruktéry, neboť ho bylo nutné kvůli těžišti umístit co nejníže a co nejvíc do středu monopostu. Jsou ale stáje, které ho nemají. Jednoduše si ho z finančních důvodů nemohou dovolit,“ poznamenal.

Poprvé byl KERS zavedený v roce 2009 a jeho vývoj stál týmy obrovské prostředky. Některé se proto rozhodly pro jeho komerční využití. Například stáj Williams dodává hybridní model značce Porsche. Další informace na f1sports.autorevue.cz

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Poslední dny před Velkou cenou Austrálie pózovali Felipe Massa a Fernando Alonso s modelkou, Sebastian Vettel se přátelil na farmě s ovčím stádem a Mark Webber si všechno fotil (zleva)

 

Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.699
Rok výroby: 2008
Stav: 166 877 km
Cena: 98 000 Kč
Mercedes Vito 2.2
Rok výroby: 2010
Stav: 125 833 km
Cena: 289 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků