Parkování elektromobilů popuzuje v Americe majitele běžných aut

Parkování elektromobilů popuzuje v Americe majitele běžných aut

Americká média zaznamenala rostoucí averzi vůči majitelům elektromobilů. Ta vzešla z velkých parkovišť, například u nákupních center, kde elektromobilisté často požívají výhod parkování blízko vchodu, kde mívají vyhrazená místa s dobíjecími stanicemi.

Už v líčení řidičů elektromobilů ze strany běžných motoristů je patrná nelibost a frustrace; „Tiše se prosmýknou kolem vás a využívají zvláštní nabíjecí stanice umístěné jen pár kroků od hlavního vchodu do obchodu.“ 

Server Fox News si všímá že před velkými obchody, mezi které patří třeba Ikea, se objevují nabíjecí stanice, ale místa před nimi, vyhrazená právě pro elektromobily, zůstávají často prázdná.

„Vytváří to ve mně dojem, že řidiči elektromobilů musejí být tak trochu postižení,“ řekl jeden ze zákazníků obchodu Goodwill v minnesotském St. Paulu. „Obvykle to jsou zdraví lidé, tak nevím, co by jim udělalo, kdyby museli ujít půl míle od nabíjecí stanice,“ dodal.

Je nabíjecích stanic moc?

Nabíjecí stanice vznikají u veřejných knihoven, sportovních stadionů či na letištích. Někde jsou parkovací místa pro elektromobily dokonce blíž k hlavnímu vchodu než místa pro postižené. A i někteří zastánci zeleného životního stylu přiznávají, že nabíjecích stanic je zbytečně moc.

„Pokud obchody chtějí minimalizovat svou ekologickou stopu, měly by nabízet lepší přístup chodcům a cyklistům,“ řekl Ozzie Zehner z Kalifornské univerzity. Podle Zehnera nabíjecí stanice pro elektromobily jen posilují „ekologický fetišismus“.

„Američtí daňoví poplatníci dávají vlastníkům elektromobilů daňové úlevy a pobídky pro nákup jejich vozidla, stejně jako přednostní parkovací místa a zvláštní jízdní pruhy. Přitom ale nejsou důkazy o tom, že by elektrická auta nějak prospívala životnímu prostředí. Ve skutečnosti je provoz elektromobilů vykoupen větší těžbou a šířením těžkých kovů, což je možná pro životní prostředí horší než běžná auta,“ řekl Zehner.

Být zelenější v očích veřejnosti

Hlavní důvod, proč některé firmy zavádějí nabíjecí stanice a přednostní parkovací místa pro elektromobily, má co dělat s tím, jak chtějí být vnímány veřejností. Tvrdí to Chelsea Sextonová, která se podílela na vývoji elektromobilu od General Motors EV-1. Podle ní někteří obchodníci chtějí, aby je lidé vnímali jako podniky, které se snaží o zelený přístup.

Podle Sextonové ale existují i technické důvody pro to, že nabíjecí stanice s parkovacími místy pro elektromobily vznikají blízko vstupu do obchodů. Obchodníci totiž musejí ze své provozovny natáhnout vedení, které nabíjecí stanici napájí.

Sextonová nicméně přiznává, že nabíjecí stanice jsou využívány jen zřídka. Na amerických silnicích podle ní nyní jezdí jen asi 20.000 elektrických a hybridních automobilů.

Zdroj: E15.cz
 

Doporučujeme

Články odjinud