Parkovací asistent - nejen pro začátečníky

Termínem parkovací asistent se dnes označuje celá škála různých systémů, které usnadňují řidičům život.

Usnadňují parkování do těsných mezer a manévrování v prostoru ohraničeném různými překážkami. Jejich nejvyšší forma pracuje s automatickým řízením.

Parkovací systémy s automatickým řízením jsou ovládány řídicí jednotkou, která prostřednictvím senzorů (zpravidla ultrazvukových, případně radarových) snímá okolí, aby nalezla vhodnou mezeru pro zaparkování vozidla. Poté elektronika převezme od řidiče řízení a vůz pomůže zaparkovat.

Klepněte pro větší obrázek  

K vyhledávání parkovacího místa i k zahájení automatického parkovacího manévru musí dát řidič pokyn stisknutím příslušného tlačítka a splnit celou řadu dalších podmínek. Například při oboustranném vyhledávání parkovacího místa, musí řidič zapnout směrový ukazatel na straně, kde chce zaparkovat, a udržovat rychlost jízdy v rámci stanoveného limitu.

Nejlepším systémům stačí 80 cm navíc

Po nalezení vhodné mezery vyzve systém řidiče, aby zastavil a zahájil parkovací manévr. U systémů s automatickým řízením to znamená prosté stisknutí tlačítka, zařazení zpětného chodu a regulaci rychlosti jízdy. Nejschopnější systémy umí zaparkovat vůz i na víckrát a poradí si s mezerou, která je jen o necelý metr delší než samotný vůz (pro vyjetí z parkovacího místa stačí dokonce jen 0,5 m navíc). Možné je parkování do mezer situovaných podélně i kolmo k vozovce, mezi stromy či patníky, na chodníku i v zatáčkách.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Dalším krokem je plně automatické parkování

Aktuální generace parkovacího asistenta koncernu Volkswagen umí regulovat i rychlost jízdy a vůz před překážkou zastavit, nicméně odpovědnost má stále ještě v plné míře řidič, protože v praxi nelze zaručit 100% spolehlivost. Nicméně po technické stránce dnes již nebrání nic tomu, aby řidič před běžným parkovacím manévrem z vozu vystoupil a vůz se sám zaparkoval na ulici nebo zajel do otevřené garáže.

Po technické stránce je hlavním předpokladem pro realizaci parkovacího asistenta s automatickým řízením přítomnost elektromechanického řízení, resp. elektrického posilovače. I proto se parkovací asistent s automatickým řízením neobjevil poprvé v drahém luxusním automobilu, ale v rodinném automobilu Volkswagen Touran, v němž debutoval na přelomu let 2006 a 2007.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

 

Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2013
Stav: 144 252 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 141 717 km
Cena: 160 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků