Parkovací asistent - nejen pro začátečníky

Termínem parkovací asistent se dnes označuje celá škála různých systémů, které usnadňují řidičům život.

Usnadňují parkování do těsných mezer a manévrování v prostoru ohraničeném různými překážkami. Jejich nejvyšší forma pracuje s automatickým řízením.

Parkovací systémy s automatickým řízením jsou ovládány řídicí jednotkou, která prostřednictvím senzorů (zpravidla ultrazvukových, případně radarových) snímá okolí, aby nalezla vhodnou mezeru pro zaparkování vozidla. Poté elektronika převezme od řidiče řízení a vůz pomůže zaparkovat.

Klepněte pro větší obrázek  

K vyhledávání parkovacího místa i k zahájení automatického parkovacího manévru musí dát řidič pokyn stisknutím příslušného tlačítka a splnit celou řadu dalších podmínek. Například při oboustranném vyhledávání parkovacího místa, musí řidič zapnout směrový ukazatel na straně, kde chce zaparkovat, a udržovat rychlost jízdy v rámci stanoveného limitu.

Nejlepším systémům stačí 80 cm navíc

Po nalezení vhodné mezery vyzve systém řidiče, aby zastavil a zahájil parkovací manévr. U systémů s automatickým řízením to znamená prosté stisknutí tlačítka, zařazení zpětného chodu a regulaci rychlosti jízdy. Nejschopnější systémy umí zaparkovat vůz i na víckrát a poradí si s mezerou, která je jen o necelý metr delší než samotný vůz (pro vyjetí z parkovacího místa stačí dokonce jen 0,5 m navíc). Možné je parkování do mezer situovaných podélně i kolmo k vozovce, mezi stromy či patníky, na chodníku i v zatáčkách.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Dalším krokem je plně automatické parkování

Aktuální generace parkovacího asistenta koncernu Volkswagen umí regulovat i rychlost jízdy a vůz před překážkou zastavit, nicméně odpovědnost má stále ještě v plné míře řidič, protože v praxi nelze zaručit 100% spolehlivost. Nicméně po technické stránce dnes již nebrání nic tomu, aby řidič před běžným parkovacím manévrem z vozu vystoupil a vůz se sám zaparkoval na ulici nebo zajel do otevřené garáže.

Po technické stránce je hlavním předpokladem pro realizaci parkovacího asistenta s automatickým řízením přítomnost elektromechanického řízení, resp. elektrického posilovače. I proto se parkovací asistent s automatickým řízením neobjevil poprvé v drahém luxusním automobilu, ale v rodinném automobilu Volkswagen Touran, v němž debutoval na přelomu let 2006 a 2007.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků