Paradox dne: nejúspěšnější manažer je placen nejméně

President Toyoty Akio Toyoda má výsledky, přesto dostává nejméně. Tedy pokud jeho plat poměříme s platy šéfů zbývajících čtyř nejúspěšnějších světových automobilových společností.

Sedmapadesátiletý Toyoda se dostal do čela Toyoty v červnu 2009. Bylo to v čase, kdy globální recese a nepříznivý kurz jenu dohnaly japonského giganta k prvnímu ztrátovému roku v průběhu 59 let. Ztráta za rok 2009 činila 4,2 miliardy dolarů.

Toyoda, vnuk zakladatele automobilky, však obstál. Pomohl společnosti zotavit se i z drtivých následků japonského zemětřesení a tsunami, vyrovnal se se svolávací akcí, která postihla miliony vozů značky Toyota po celém světě.

Letos si Toyota polepšila o 28 procent a japonský výrobce opět kraluje. Už loni převzal titul největšího světového hráče od General Motors. (Pro srovnání: Volkswagen spadl o 11 procent, Daimler AG získal 11 procent a Ford Motor pokročil o 18 procent.)

„Akio byl v posledních měsících prověřován jako žádný jiný výkonný šéf Toyoty za posledních třicet let,“ komentoval Toyodovy úspěchy Maryann Keller, hlavní představitel americké konzultační společnosti Maryann Keller & spol. „Když se ale podíváme na jeho plat, tak jeho kolegové jsou v porovnání s ním přepláceni.“

Toyoda loni dostal od Toyoty 1,9 milionu dolarů (38 milionů korun) - podle daňového přiznání, které podal u japonského ministerstva financí. Bylo to o 35 procent více než rok předtím. Toyoda byl oceněn stejně jako ostatní zaměstnanci Toyoty, i ti dostali nejvyšší bonusy od roku 2008.

Souputníci Toyody na šéfovských křeslech na tom ale byli přesto nesrovnatelně lépe. Alan Mullaly z Fordu podle agentury Bloomber v roce 2012 vydělal 21 milionů dolarů (420 milionů korun). Martin Winterkorn z VW dostal 19 milionů dolarů (380 milionů korun) a Dieter Zetsche z Daimleru 8,15 milionu dolarů (163 milionů korun). Dan Akerson v GM získal 11 milionů dolarů (220 milionů korun). 

Toyoda přesto zkrátka nepřišel. Vlastní totiž 0,13 procenta akcií Toyoty v hodnotě zhruba 256 milionů dolarů. V posledním finančním roce, který skončil v březnu, z nich získal dividendu ve výši 4,2 milionu dolarů (84 milionů korun).
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Passat 1.8
Rok výroby: 2002
Stav: 176 845 km
Cena: 40 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků