Paradox dne: nejúspěšnější manažer je placen nejméně

President Toyoty Akio Toyoda má výsledky, přesto dostává nejméně. Tedy pokud jeho plat poměříme s platy šéfů zbývajících čtyř nejúspěšnějších světových automobilových společností.

Sedmapadesátiletý Toyoda se dostal do čela Toyoty v červnu 2009. Bylo to v čase, kdy globální recese a nepříznivý kurz jenu dohnaly japonského giganta k prvnímu ztrátovému roku v průběhu 59 let. Ztráta za rok 2009 činila 4,2 miliardy dolarů.

Toyoda, vnuk zakladatele automobilky, však obstál. Pomohl společnosti zotavit se i z drtivých následků japonského zemětřesení a tsunami, vyrovnal se se svolávací akcí, která postihla miliony vozů značky Toyota po celém světě.

Letos si Toyota polepšila o 28 procent a japonský výrobce opět kraluje. Už loni převzal titul největšího světového hráče od General Motors. (Pro srovnání: Volkswagen spadl o 11 procent, Daimler AG získal 11 procent a Ford Motor pokročil o 18 procent.)

„Akio byl v posledních měsících prověřován jako žádný jiný výkonný šéf Toyoty za posledních třicet let,“ komentoval Toyodovy úspěchy Maryann Keller, hlavní představitel americké konzultační společnosti Maryann Keller & spol. „Když se ale podíváme na jeho plat, tak jeho kolegové jsou v porovnání s ním přepláceni.“

Toyoda loni dostal od Toyoty 1,9 milionu dolarů (38 milionů korun) - podle daňového přiznání, které podal u japonského ministerstva financí. Bylo to o 35 procent více než rok předtím. Toyoda byl oceněn stejně jako ostatní zaměstnanci Toyoty, i ti dostali nejvyšší bonusy od roku 2008.

Souputníci Toyody na šéfovských křeslech na tom ale byli přesto nesrovnatelně lépe. Alan Mullaly z Fordu podle agentury Bloomber v roce 2012 vydělal 21 milionů dolarů (420 milionů korun). Martin Winterkorn z VW dostal 19 milionů dolarů (380 milionů korun) a Dieter Zetsche z Daimleru 8,15 milionu dolarů (163 milionů korun). Dan Akerson v GM získal 11 milionů dolarů (220 milionů korun). 

Toyoda přesto zkrátka nepřišel. Vlastní totiž 0,13 procenta akcií Toyoty v hodnotě zhruba 256 milionů dolarů. V posledním finančním roce, který skončil v březnu, z nich získal dividendu ve výši 4,2 milionu dolarů (84 milionů korun).
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 134 525 km
Cena: 160 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 57 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků