Pán silnic blinkr nedává?

Ignorace povinnosti používat znamení o změně směru jízdy patří k nešvarům, o kterých se nemluví. A přitom se jedná o nepříjemný, nebezpečný a příliš častý jev.

Jistě to znáte z každodenního provozu. Po silnici se mezi pruhy potácí auto, blinkry nepoužívá a vy nevíte, jestli je řidič opilý, píše SMS nebo upadá do mikrospánku a do poslední chvíle netušíte, co udělá. Nevím jak vy, ale já u některých kategorií vozů občas mívám pocit, že dávat blinkr je jaksi pod úroveň. Svědomité dávání znamení o změně směru jízdy přitom patří k těm nejjednodušším úkonům, naznačující ostatním vaše další počínání na silnici.

Vždyť je jasný, kam jedu...

K blinkrům se řidiči chovají podobně jako k povinnosti po celý den svítit. Většina z nich svítí dobře, další ale mají zapnuty třeba parkovačky, mlhovky, dálkovky, jiným svítí reflektory kamsi do nebe nebo pro jistotu vůbec. Analogicky k tomu někteří řidiči blikají zcela zbytečně, další pouští směrovku až během odbočování, tedy když už je to k ničemu, a jiní vůbec.

Na přímý dotaz, jestli má pán poruchu na autě nebo v paži, jsem se nedávno od jednoho řidiče dozvěděl toto: „Je snad jasný kam jedu, ne?“ Mě však jeho styl jízdy pocit jistoty nedával. Navíc ani třeba skutečnost, že vůz směřuje do určitého pruhu, ještě automaticky neznamená, že křižovatkou projede právě jím. Už několikrát se mi stalo, že do levého odbočovacího pruhu najelo před křižovatkou auto. Samozřejmě bez blinkru. Když se rozsvítila zelená, vůz vystartoval rychleji než ty ostatní a... pokračoval rovně. Jakákoli výmluva je v tomto ohledu nesmyslná. Pravidla pro používání blinkrů totiž mají stejný význam jako ostatní dopravní předpisy, tedy že se budou účastníci provozu chovat v rámci nějakých mantinelů, s nimiž počítáte třeba při předjíždění, jízdě na dálnici nebo nájezdu z vedlejší silnice na hlavní. A to se týká také zapnutých světel, rychlosti a podobně.

Být předvídatelný je základ

Dobrý a zkušený řidič ví, že zvláště pokud je zvyklý jezdit poněkud rychleji, musí se o to více snažit, aby byl jeho pohyb po vozovce pro ostatní maximálně čitelný. Často přitom slyšíme, že je na silnici třeba předvídat úmysly ostatních, málokdy se ale hovoří o tom, že je třeba se na silnici též chovat předvídatelně. Můžete být sebezkušenější řidič, ale pokud si někdo před vámi najede k pravému okraji silnice a bez blinkru vezme první odbočku do prava, překvapí vás to. Přitom stačí tak málo... S trochou nadsázky se mohu řečnicky zeptat, za by ten, kdo opakovaně opomíjí povinnost používat blinkr, neměl být ze silničního provozu zcela vyloučen. Lze se totiž opřít o jednoduchý předpoklad, že pokud si daný řidič není schopen osvojit tak banální záležitost jakou jsou směrovky, svůj vůz neovládá a je hrozbou pro ostatní.

Neberte prosím tento článek jako pokus o nějaké mudrování, ale pouze jako povzdech člověka, který na silnicích tráví až příliš mnoho času a „případ blinkr“ jej slušně řečeno zneklidňuje. Jen pro osvěžení si dovolím připomenout jednoduchá pravidla, která jsou upravována zákonem č. 361/2000 Sb. a týkají se blinkrů. Není jich mnoho, navíc nejsou složitá, ale pokud se je budeme všichni snažit dodržovat, bude cestování po našich silnicích bezpečnější a klidnější.

Klepněte pro větší obrázek

Znamení o změně směru jízdy… 

- musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
- musí řidič dávat včas před započetím jízdního úkonu s ohledem na okolnosti provozu na pozemních komunikacích, zejména na řidiče jedoucí za ním a na povahu jízdního úkonu.
- se dává směrovými světly. Není-li jimi vozidlo vybaveno nebo při jejich poruše, dává se znamení upažením. Paží ohnutou v lokti nahoru se dává znamení o změně směru jízdy na opačnou stranu. Vyžadují-li to okolnosti, zejména není-li znamení dávané směrovými světly nebo paží dostatečně viditelné například pro šířku nákladu nebo za snížené viditelnosti, musí se dávat znamení jiným zřetelným způsobem, například způsobilou a náležitě poučenou osobou. Jinak smí řidič provést zamýšlený jízdní úkon jen tehdy a takovým způsobem, aby nebyli ohroženi ani omezeni ostatní účastníci provozu na pozemních komunikacích.
- dávané směrovými světly ponechá řidič jen do doby ukončení změny směru jízdy, vybočení z něho, nebo pokud vozidlo nezaujme místo v jízdním pruhu, do kterého přejíždí. Znamení o změně směru jízdy paží se dává jen před započetím jízdního úkonu.

Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy.

Jízda ve zvláštních případech

Přejíždí-li řidič vozidla, pro které je vyhrazen jízdní pruh, z vyhrazeného jízdního pruhu do přilehlého jízdního pruhu, řidič vozidla jedoucí v tomto pruhu mu to musí umožnit snížením rychlosti jízdy, popřípadě i zastavením vozidla. Řidič vozidla ve vyhrazeném jízdním pruhu je povinen dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit řidiče ostatních vozidel.

Objíždění

Řidič, který při objíždění vozidla, jež zastavilo nebo stojí, nebo při objíždění překážky provozu na pozemních komunikacích anebo chodce vybočuje ze směru své jízdy, nesmí ohrozit ani omezit protijedoucí řidiče a ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy.

Předjíždění

Řidič, který při předjíždění vybočuje ze směru své jízdy, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucí za ním. Řidič, který se po předjetí zařazuje před vozidlo, které předjel, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče vozidla, které předjel.

Řidič nesmí předjíždět, dává-li řidič vpředu jedoucího vozidla znamení o změně směru jízdy vlevo a není-li možné předjetí vpravo … nebo předjetí v dalším volném jízdním pruhu vyznačeném na vozovce v tomtéž směru jízdy.

Odbočování

Při odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci musí řidič dávat znamení o změně směru jízdy; při odbočování nesmí ohrozit řidiče jedoucí za ním a musí dbát zvýšené opatrnosti. Před odbočováním vpravo se musí řidič zařadit co nejblíže k pravému okraji vozovky; musí-li přitom s ohledem na rozměry vozidla nebo nákladu vybočit ze směru své jízdy vlevo, dává vždy jen znamení o změně směru jízdy vpravo. Tramvaj, která při odbočování nebo jiné změně směru jízdy křižuje směr jízdy vozidla jedoucího po její pravé nebo levé straně a dává znamení o změně směru jízdy, má přednost v jízdě.

Zastavení a stání

Zajíždí-li řidič za účelem zastavení nebo stání k okraji pozemní komunikace nebo k chodníku, musí dávat znamení o změně směru jízdy. Řidič vozidla, které zastavilo nebo stálo a opět vyjíždí od okraje pozemní komunikace nebo od chodníku, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 35 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků