Otázky a odpovědi k problematice dieselových motorů z koncernu VW

Na kolik aut a na jaká auta v České republice se tento problém vztahuje?

Byli jsme ujištěni, že současné vozy koncernu VW s dieselovým motorem splňujícím normu Euro 6 jsou v pořádku. Problém se obecně týká starších dieselových motorů tzv. řady EA 189. MD nemá informaci o tom, kolik vozů v ČR je dotčených. Požádali jsme o tyto údaje zástupce koncernu VW.

Co bude Ministerstvo dopravy v této věci dále dělat?

Ministerstvo dopravy situaci prověří ve spolupráci s německým spolkovým ministerstvem dopravy. Dále pak problém budeme řešit s příslušnou autoritou ve Velké Británii, kde probíhá homologace vozidel tovární značky Škoda pro evropský trh. V případě, že to bude potřeba, jsme připraveni svolat majitele dotčených automobilů k bezplatné kontrole vozu.

Pokud dojde ke svolávací akci majitelů těchto aut, jak bude vypadat a bude účast povinná?

Na základě dalších informací od výrobce je Ministerstvo dopravy připraveno  svolat prostřednictvím své servisní organizace Centrum služeb pro silniční dopravu provozovatele dotčených vozidel. Jde o běžný postup, podobných svolávacích akcí na žádost výrobce svolává MD desítky ročně. Cílem svolávací akce je umožnit provozovateli nechat si auto zdarma zkontrolovat. Provozovatel obdrží písemné vyrozumění s informací o tom, kam a kdy je možné na kontrolu přijít. Provozovatel ale nemá povinnost se dostavit.

Náklady spojené s kontrolou i svoláním akce hradí výrobce. Z důvodu ochrany osobních údajů výrobce nedostává informace (např. adresu) o oslovených provozovatelích. Údaji disponuje pouze servisní organizace MD Centrum služeb pro silniční dopravu. Informace o tom, které provozovatele je třeba oslovit, získá MD z Centrálního registru vozidel na základě VIN poskytnutých výrobcem.

Jaké povinnosti se tedy budou vztahovat na provozovatele dotčených aut?

Ze zatím zjištěných informací neplynou pro provozovatele žádné povinnosti, svá vozidla mohou nadále normálně provozovat. Zjištěné nedostatky se vztahují k homologační zkoušce, která je navíc v USA přísnější než v Evropě. Homologační zkouška se provádí při schválení vozidla jako typu, před jeho uvedením na trh. Něco jiného je pak emisní kontrola, která prověřuje stav konkrétního vozidla v provozu.

Jak probíhá homologace vozidel na evropském trhu?

Homologaci vydává vždy národní autorita. Podkladem je technické schválení, které provádí technická zkušebna pověřená národní autoritou. Pokud je homologace vydána jedním státem EU, uznává se i v ostatních zemích unie. Pro tovární značku Škoda probíhá homologace pro evropský trh ve Velké Británii. Škoda si Velkou Británii zvolila ještě v době, kdy Česká republika nebyla v EU a návazně tam homologaci provádí dodnes.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 8 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků