Otázka pro TPCA: Kdy se dočkáme nového vozu?

Kolínská automobilka připomíná v posledních měsících zakleté království. Své vozy představila před sedmi lety a nový model je v nedohlednu. Nebo ne? Na to jsme se zeptali Patrice Le Guyadera, francouzského viceprezidenta a zástupce společnosti PSA Peugeot Citroën ve vedení TPCA Toyota Peugeot Citroën v Kolíně.

AR: TPCA už druhý rok za sebou padá. Vyrábí méně, vydělává méně. Jak jste na to zareagovali?

V poslední době jsme museli přijmout několik obtížných rozhodnutí. Přizpůsobit se změněným podmínkám, tomu, že méně vyrábíme, tomu, že podmínky na trhu s automobily jsou dnes opravdu kruté.

AR: Propustili jste některé zaměstnance, ale to asi problém s klesající výrobou nevyřeší. Je očividné, že vám chybí nový model. Ten původní, s nímž jste oslovili zákazníky, se objevil v roce 2005. Kdy se objeví nový? 

Pracujeme velmi tvrdě, připravujeme se na jeho představení. Hodně přitom spolupracujeme s designérskými týmy, mateřskými společnostmi. Třeba tento týden jsem byl kvůli tomu v Japonsku. Věřím, že uspějeme. Za uplynulých sedm let jsme zaznamenali hodně úspěchů. Dokonce i v posledních letech.

AR: U jednotlivých modelů dochází běžně k jejich obměně po pěti letech. Pak se objevuje vůz nové generace. U vás se ale nic neděje již sedm let...

Musím zmínit tři hlavní faktory. Během posledních dvou let naše výroba klesala. Způsobily to jednak podmínky na trhu, my jsme ale krizi zvládli, hlavně díky pobídkám v západní Evropě. Za druhé, když jsme vstoupili na trh v roce 2005, počet soupeřů v našem segmentu malých vozů byl velmi omezený. V A segmentu jsme měli jen 4-5 konkurentů. Teď je to jinak. V Česku bych zmínil například Škodu Citigo. No a třetím faktorem je to, že náš vůz je sice sedm let starý, ale dílčími změnami za tu dobu prošel. Naposledy v roce 2012, dotklo se to třeba přední masky…

AR: Ovšem to byl jen facelift, nic zásadního.

Jistě, to byl druhý facelift. Ale stejně, když se podíváte na náš tržní podíl, i přesto že naše auto zestárlo, jsme na tom pořád dobře. Máme zajímavý tržní podíl, mezi 20 až 22 procenty. Jistě že by bylo lepší, kdybychom nabídli nový vůz dříve. Ale nemohli jsme to udělat z mnoha důvodů. Vše ovlivnily i ty tři faktory, které jsem zmínil. 

AR: Máte vůbec nějakou šanci ovlivnit vývoj nového vozu? Zrychlit ten proces?

To je složité. Kdyby naše společnost měla jen jednoho vlastníka, bylo by to asi jednodušší. Ale za nás musím říci, že se snažíme vše urychlit. Co se týká designu, má to na starosti Toyota. Ale i PSA na tom v tomto ohledu něco dělá. Spolupracují týmy v Japonsku, Francii, v Česku. Pracuje na tom opravdu hodně lidí. Znamenalo to i nábor inženýrů. A v této chvíli již obnovujeme i nábor do dělnických pozic. Již letos v červnu hodláme nabrat zhruba 200 lidí. 

AR: Proč obrátilo v poslední době tolik výrobců svoji pozornost k segmentu nejmenších vozů? Vycítili díru na trhu?

Jistě. Vychází to ze způsobu života v Evropě. Stále více lidí žije ve městech, ulice jsou přecpané, je stále méně místa na parkování. A to se projevuje výrazně už i v České republice, hlavně v Praze, kde dnes žije patnáct procent obyvatel země. Pokud se potřebujete nějak pohybovat v těsném prostoru, potřebujete k tomu i určitý typ vozu. Když se podíváte na český trh, ten byl v minulosti hodně zaměřený na vozy kombi, na velké vozy sloužící pro přepravu na „chatu a chalupu“, kam bylo potřeba přepravit rodinu a osobní věci. Nyní ale je tu nový trend. Lidé mají dva, některé rodiny i tři vozy. Některý pro byznys, jiný pro radost.

AR: V minulosti jste měli náskok, vůz, který přitahoval pozornost. Nyní jsou tady ale další soupeři: třeba trojlístek Škoda Citigo, Seat Mii, Volkswagen Up!. Dále pak starší Kia Picanto, Ford Ka. To pro vás musí být hodně bolestné vidět, že konkurence nespí… že vám berou zákazníky.

Jak už jsem řekl, máme stále 20 až 22 procent trhu. To není špatné. Jsme pořád úspěšní. Strávil jsem nedávno hodně času na autosalonech v Bruselu a v Ženevě. Pokud bych měl srovnat malá auta, co se týká designu, tak jsme na tom pořád dobře, jsme konkurenceschopní. A co se týká kvality, patříme na špici. 

AR: Hledá TPCA pro své vozy nové trhy, které by nahradily propad prodeje v Evropě?

Snažíme se prodávat hlavně v Evropě, ale rozhlížíme se i jinde. V průběhu uplynulých tří let jsme se naše modely začaly prodávat například i v jižní Americe, máme nová odbytiště v Africe, v Asii, třeba v Malajsii. Ale pokud jde o čísla, prodeje nejsou závratné.

AR: Každý výrobce automobilů se dnes poohlíží po Číně, Indii. Ty země jste nezmínil. Tam nemíříte?

V Číně naše auta neprodáváme. Tam je teď velký hlad po větších autech, co převezou pohodlně čtyři pět cestujících. Ale zcela jistě se to změní, hlavně ve velkých městech. I tam budou chtít více malých aut. V Indii je to trochu jiné. Tam je silný trh s malými aut, musíte být velmi konkurenceschopní. A je tu problém s logistikou, s přepravou vyrobených aut. Navíc v této oblasti, hlavně v Číně jsou velmi vysoká cla.

AR: Takže jinými slovy, vám je souzena Evropa?  

Je to tak, to naše malé auto bylo vymyšleno pro bohatý evropský trh. Pro trh, kde lidé potřebují druhé a dokonce i třetí auto. A samozřejmě je to malé auto používané hlavně v městské oblasti. Ne pro nějaké velké štreky. Takže ano, Evropa byla hlavní cíl.  

AR: Předpokládám tedy, že sledujete ekonomickou situaci v západní Evropě velmi bedlivě. Kdy se vše zlepší?

Evropa byla zasažena zvlášť těžce. Měli jsme loni špatný rok, zaznamenali jsme pokles nějakých 20 procent. Pokud si lidé nebudou moci dovolit kupovat druhé auto, bude to pro nás těžké. A je pravda, že na našem trhu je to napnuté. Z hlediska finančního jsme ale na tom byli loni velmi dobře. Pro evropské výrobce bude rok 2013 těžký, stejné to bude i v roce 2014. Nám zbývá jediné, přizpůsobit se tržním podmínkám, upravit naši produkci a představit nový produkt. 

AR: Občas se někteří francouzští politici vyjádří, že by se měla výroba domácích značek přesunout ze zahraničí do Francie. Tím by se podpořila zaměstnanost v zemi, prosperita…

Politici na celém světě slibují hodně, hlavně v čase voleb… Pokud ale dnes chcete být globální firma, musíte se tak i chovat. Být tam, kde je trh. My bychom se neprosadili s našimi vozy na trhu v Indii nebo v Malajsii, pokud by byly vyrobeny ve Francii. Limitovaly by nás výrobní náklady, jejich výše. Podívejte se třeba na německé výrobce, Audi je v Indii, Mercedes v Číně. V České republice máme pro výrobu našich vozů dobré podmínky. A není to jen o mzdových nákladech. Je třeba zvažovat mnohé další aspekty. Naprostá většina dílů pro naši výrobu pochází z České republiky, je to až 80 procent dílů potřebných k výrobě našich aut.

AR: Zmínil jste dobré podmínky v České republice. K těm patřily i pobídky. Tato výhoda ale v nejbližší době skončí. Nezvažujete odchod z České republiky? 

Jsou vždy dva pohledy, které je třeba brát v úvahu. Jeden obrazně řečeno vyzývá, jdi za novým byznysem. Druhý ale říká, proč opouštět usazené, fungující. K tomu se přikláníme. Česko opouštět nehodláme.  

 

Klepněte pro větší obrázek

Patrice Le Guyader

Francouzský viceprezident a zástupce společnosti PSA Peugeot Citroën ve vedení TPCA Toyota Peugeot Citroën v Kolíně. Vystudoval obchodní právo na pařížské univerzitě. Pro PSA Peugeot Citroën pracuje 22 let, zejména ve výrobních závodech. V 90. letech byl zástupcem personálního ředitele v britském závodě Peugeot Motor Company. Pracoval také ve společných závodech skupiny PSA Peugeot Citroën, které má firma s automobilkami Fiat a Renault. Do TPCA přišel z pozice ředitele divize lidských zdrojů skupiny PSA Peugeot Citroën.
 

Citroën C5 2
Rok výroby: 2011
Stav: 98 423 km
Cena: 160 000 Kč
Citroën C2 1.124
Rok výroby: 2005
Stav: 99 360 km
Cena: 40 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 145 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků