Otázka dne: jsou systémy Start-Stop přínosem, nebo zbytečností?

V souvislosti s tlakem na snižování emisí CO2 zavádějí automobilky do výroby různá technická řešení, která mají stlačit spotřebu paliva na minimum. Mezi ně patří i systémy Start-Stop.

Myšlenka, na níž jsou systémy Start-Stop postaveny, je jednoduchá. Motor, který neběží, nespotřebuje žádné palivo a neprodukuje žádné emise. Při plynulé jízdě nepřináší funkce Start-Stop žádné výhody. Jejím revírem je městský provoz a dopravní zácpy. Zde dokáže nejen šetřit palivo, ale přispět i ke zvýšení komfortu posádky.

Přestože je základní princip fungování systému Start-Stop u všech výrobců stejný, existují různé odchylky jak v konstrukci, tak v elektronickém řízení. Řidič může tuto funkci zpravidla deaktivovat tlačítkem. Funkční systém Start-Stop automaticky vypne motor stojícího vozu, pokud jsou splněny všechny nastavené parametry. Motor opět samočinně naskočí, dá-li řidič najevo svou vůli pokračovat v jízdě.

Bosch udává, že v městském režimu EU, který zahrnuje na sedmikilometrové trase 12 zastavení trvajících vždy 15 sekund, snižuje systém Start-Stop spotřebu paliva až o 8 %.

Šetření může být drahé

Výrobní náklady na systém Start-Stop nejsou velké, zároveň ale nejsou ani nulové. Z hlediska hardwaru je nezbytný především speciální spouštěč a vhodný typ akumulátoru včetně vyspělého řízení stavu akumulátoru a energetických toků. Software pro řízení systému Start-Stop bývá součástí řídicí jednotky motoru. Některé systémy, například i-stop ve vozech Mazda, podporují a zrychlují opětovné spuštění motoru zážehem ve vhodně postaveném válci.

V současnosti jezdí po celém světě již miliony vozů vybavených systémem Start-Stop. Je-li systém Start-Stop součástí standardní výbavy vozidla, odpadá otázka ekonomické výhodnosti, která v případě systémů dodávaných na přání vychází kvůli absurdně vysokým příplatkům většinou v neprospěch systému Start-Stop.

Systém Start-Stop dodávaný za příplatek se totiž ekonomicky vyplatí jen těm motoristům, kteří se svým vozem stojí extrémně často v dopravních kolonách, případně většinu kilometrů ujedou v hustém městském provozu. Systém Start-Stop tak může být pro někoho přínosem, pro jiného zase vyhozenými penězi.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Mazda 6 2.184
Rok výroby: 2011
Stav: 147 265 km
Cena: 209 000 Kč
Mazda 3 1.56
Rok výroby: 2009
Stav: 90 692 km
Cena: 139 000 Kč
Mazda 5 1.998
Rok výroby: 2007
Stav: 155 281 km
Cena: 94 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

včera | Radek Pecák | 6 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků