Otázka dne: jsou systémy Start-Stop přínosem, nebo zbytečností?

V souvislosti s tlakem na snižování emisí CO2 zavádějí automobilky do výroby různá technická řešení, která mají stlačit spotřebu paliva na minimum. Mezi ně patří i systémy Start-Stop.

Myšlenka, na níž jsou systémy Start-Stop postaveny, je jednoduchá. Motor, který neběží, nespotřebuje žádné palivo a neprodukuje žádné emise. Při plynulé jízdě nepřináší funkce Start-Stop žádné výhody. Jejím revírem je městský provoz a dopravní zácpy. Zde dokáže nejen šetřit palivo, ale přispět i ke zvýšení komfortu posádky.

Přestože je základní princip fungování systému Start-Stop u všech výrobců stejný, existují různé odchylky jak v konstrukci, tak v elektronickém řízení. Řidič může tuto funkci zpravidla deaktivovat tlačítkem. Funkční systém Start-Stop automaticky vypne motor stojícího vozu, pokud jsou splněny všechny nastavené parametry. Motor opět samočinně naskočí, dá-li řidič najevo svou vůli pokračovat v jízdě.

Bosch udává, že v městském režimu EU, který zahrnuje na sedmikilometrové trase 12 zastavení trvajících vždy 15 sekund, snižuje systém Start-Stop spotřebu paliva až o 8 %.

Šetření může být drahé

Výrobní náklady na systém Start-Stop nejsou velké, zároveň ale nejsou ani nulové. Z hlediska hardwaru je nezbytný především speciální spouštěč a vhodný typ akumulátoru včetně vyspělého řízení stavu akumulátoru a energetických toků. Software pro řízení systému Start-Stop bývá součástí řídicí jednotky motoru. Některé systémy, například i-stop ve vozech Mazda, podporují a zrychlují opětovné spuštění motoru zážehem ve vhodně postaveném válci.

V současnosti jezdí po celém světě již miliony vozů vybavených systémem Start-Stop. Je-li systém Start-Stop součástí standardní výbavy vozidla, odpadá otázka ekonomické výhodnosti, která v případě systémů dodávaných na přání vychází kvůli absurdně vysokým příplatkům většinou v neprospěch systému Start-Stop.

Systém Start-Stop dodávaný za příplatek se totiž ekonomicky vyplatí jen těm motoristům, kteří se svým vozem stojí extrémně často v dopravních kolonách, případně většinu kilometrů ujedou v hustém městském provozu. Systém Start-Stop tak může být pro někoho přínosem, pro jiného zase vyhozenými penězi.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Mazda 5 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 140 160 km
Cena: 165 000 Kč
Mazda 5 1.798
Rok výroby: 2006
Stav: 141 633 km
Cena: 104 000 Kč
Mazda 3 1.56
Rok výroby: 2009
Stav: 78 028 km
Cena: 150 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

dnes | Milan Lažanský | 5 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 14 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků