Ostravští studenti postavili elektrický sporťák. Má 300 koní a 1800 Nm

34 komentářů

stanix
30. června • 7:14

Malá oprava - podle údajů není krouťák 1800Nm ale 640Nm. S kroťákem 1800 by to asi trhalo asfalt (jsou to max. otáčky.

Pajda
30. června • 13:26

Ano motor má mít moment špičkově 640-660Nm, max. otáčky jsou těch 1800rpm, a výkon špičkově 70kW. Ve voze jsou použity 4 motory (pro každé kolo jeden), takže celkový moment na kolech je až 2640Nm. Je třeba si uvědomit že toto jsou ale "direct-drive" bez převodové motory, takže to co vyrobí jde hned na kola, kde ale 2640Nm už není nic extra.Takový 85kW motor u VW e-Golf s 250Nm a stálým převodovým poměrem 9,76:1 dá na kola taky 2440Nm, pravda neudrží ho ale do vysokých otáček.Jinak třeba zde velmi oblíbená Tesla P85D má na kolech pro rozjezd 9000Nm B-]

Vana666
2. července • 17:52

Je to tak, krouťákem několik tisíc Nm disponuje úplně každé auto. I stará Š120 měla na kolech cca 1500 Nm

Petr164
29. června • 14:00

Dobrý počin! Bylo by zajímavé slyšet obhajobu volby každého prvku a subsystému. Osobně soudím, že použité a obdobné baterie (akumulátory) nejsou perspektivní řešení, tím je pouze tankovatelný tekutý elektrolyt umožňující jeho recyklaci při čerpání nového (odčerpání starého -> načerpání nového). Tuto rukavici bohužel zatím žádná česká univerzita nezvedla...

Pajda
29. června • 15:57

K tomu můžou vést dva hlavní důvody:
1) zatím to na českých univerzitách nikoho nenapadlo
2) zatím to i na českých univerzitách považují za kravinu

kolemjdoucí
26. června • 23:09

Tohle je náhodou skvělý projekt, stejně jako spousta jiných studenstkých projektů (např. liberecké studenstké formule). Na něčem, co je pro ty kluky (a možná třeba i holky, kdo ví) obrovsky užitečné pro další praxi. Dělají na něčem, co je může bavit, řeší reálné konstrukční problémy, mají jasný cíl, ověří si práci s materiály, projdou si i dokumentaci pro homologaci (u těch libereckejch týmů zase dokumentaci pro závody).Konkrétně tyhle študáky z těchto týmů bude velmi snadné zaměstnat, protože si už vyzkoušeli nějakou reálnou práci spojenou s jejich oborem a ne jen teoretickou diplomku či brigádu v mekáči.A na rovinu - tohle ze svých daní zaplatím velmi ochotně a rád, protože to vychovává lidi, kteří budou pro naši společnost velmi užiteční, pravděpodobně něco sami vymyslí a hlavně budou pracovat a také platit celý ten cirkus jako to dělám já. Ale jestli máte k těm kecům o grantech jiný návrh, kam peníze nalít, tak klidně - s nataženou rukou sem přichází spousta velmi užitečných odborníků jako jaderný fyzik Ali, kardiochirurg Mossul či náš domácí nedoceněný programátor Dežo.

Vana666
27. června • 7:36

Však jsem říkal, kdo si hraje, nezlobí.Ale k těm grantům, netuším proč by se měly furt někam nalívat. Klidně bych granty zrušil nebo aspoň zásadně omezil a zároveň snížil daně. Pokud budu chtít, věnuju pak ty ušetřené peníze na libovolný výzkumný projekt sám, cíleně a bez nenažraných úředníkůMimochodem, jak víš že tihle studenti budou užiteční pro naši společnost ? Co z nich bude společnost mít, když třeba díky svému náskoku ve vzdělání po studiu prásknou do bot a zmizí do dalekého zahraničí ? A i když zůstanou a něco vymyslí v tuzemské firmě, nechají si to od nás stejně zaplatit znova.

x
28. června • 14:42

Jo, když tady budou mít mizerný podmínky, budou poslouchat závistivý kecy vohnoutů jako jsi ty, tak asi zdrhnou.Přestaň remcat a makej, ať taky něco dokážeš.Řešením není nikoho nepodporovat a bránit mu ve vzdělání, ať tady zůstane a nezdrhne.

Vana666
28. června • 19:43

Jo, jestli někdy v budoucnu začneš vydělávat víc peněz, možná se pak taky budeš ptát co se platí z tvých daní.Me by třeba zajímalo, proč se vývojem elektromobilu zabývají zrovna studenti metalurgické fakulty a jaký to má přínos pro jejich studijní obor a následné uplatnění v metalurgické praxi.

mpolan
28. června • 20:03

Každý dělá něco. Metalurgové materiály a konstrukce, elektrikáři motory, ajťáci řízení a software... Jen nějakej Vana666 blbě kecá.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vana666
29. června • 12:14

Tu konstrukci dělali metalurgové ? Asi jo, vypadá podle toho.

Vana666
27. června • 8:20

Ještě citace:
"...Doposud Technologická agentura ČR přijala přes 4800 žádostí o projektovou podporu, z nichž bylo 25,4% projektů podpořeno - to činí celkové poskytnuté dotace ve výši 16,9 mld Kč. Tyto finanční prostředky získalo prostřednictvím TA ČR téměř 1700 podniků a více než 1600 výzkumných organizací, z toho v 1017 případech vysoké školy. ..."Takže rozdali 17 miliard z našich daní. A kde je přínos pro nás ?http://www.hybrid.cz/cesky-studentsky-elektrom... ...

řidič
28. června • 8:26

pro vás nikde, vám nepomůže ani svěcená.... jděte s tou frustrací k dokorovi

Vana666
28. června • 10:07

No zatím jsem nikde nenašel žádný konkrétní výstup, který by byl v souladu se zadáním poskytnutého grantu (bezpečnost ekologických technologií u silničních vozidel a omezování zátěže životního prostředí). Samotná stavba auta jím není. Mimoto je trochu podezřelé, že přesná citace zadání grantu přes noc zmizela ze stránek kde jsem ji ještě včera viděl a nikde jinde ji už taky nejde najít.
http://www.hybrid.cz/cesky-studentsky-elektrom... ... A to celkem přehlížím skutečnost, že vývoji a stavbě motorového silničního vozidla se věnuje fakulta metalurgie a materiálového inženýrství Vysoké školy báňské, u které bych už z označení očekával činnosti zcela odlišné.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
řidič
29. června • 22:07

Tak šasi je hlavně pevnost-pružnost, takže kdo jiný než metalurgie a materiálové inžnýrství? Že by hornicko geologická fakulta či Fakulta bezpečnostního inžernýrství....:-/:-O

Vana666
2. července • 17:46

Ne, šasi je především záležitost konstruktérů - tedy konstrukce vyrobené ze stávajících běžně dostupných materiálů. Pokud snad máte info že na rám použili nějaký zcela nový materiál právě vyvinutý na katedře metalurgie, rád se poučím. Ale vzhledem k neskutečné komplikovanosti jejich konstrukce si myslím, že šasi opravdový konstruktér nedělalKdysi jsem se sám zabýval úpravami rámů motorových vozidel tak o tom taky něco vím

experience
27. června • 17:59

Je tam zmínka o rychlé výměně baterií, ale nikde na obrázcích žádné baterie nejsou vidět. Jak rychle se dá vyměnit asi 300 ks článků, když to asi zabere dost prostoru a jejich hmotnost také nebude zanedbatelná. Že by třeba jednotlivé články nastrkali do kulometných pasů místo nábojů a vyměňovali celé pásy? ;-)

Pajda
27. června • 19:51

Nemění se články, ale celá bateriová krabice kus za kus. Teprve potom se ta vyndaná baterie případně repasuje a putuje dál.V tomto případě mají krabici uloženou ve středovém tunelu vozidla (to modré na obrázku je bateriová krabice, zelené jsou motory) http://www.studentcar.cz/wp-content/gallery/2015SC... ... a v případě potřeby ji zřejmě lze (po uvolnění několika šroubů a odpojení konektorů) spustit dolů pod vůz. Předpokládám, že se jedná o pouze servisní přístup, tedy to je třeba udělat ručně (toto řešení je mimochodem standard u všech moderních elektromobilů). Systém automatické výměny jako realizovala Tesla nebo Renault/Better Place, kdy zajedete do stanice a během několika málo minut vám automat baterii vymění a můžete jet dál to předpokládám není.

jehoVista
26. června • 15:57

K cemu je vubec dobry ten udaj o newtonmetrech?

Vana666
26. června • 17:46

Aby všichni sedli na prdel. Nebo alespoň ti co tomu vůbec nerozumí, a takových se najde taky dost

Adolf
26. června • 21:54

Má to tažný???:-D

E30
27. června • 17:59

Jo, to se plánuje ve druhý generaci - pak ještě přijde kávovar, mikrovlnka a elektronická kadibudka.:)

R
26. června • 15:25

Proc se nenapíše treba o tomhle? www.elbee.cz . Rozhodne rozumnější. ..

Radon
26. června • 14:10

Elektrosportak je takovy sexy, atraktivni... ale kdyby se zamerili na cenu a male auto do mesta, mozna by to chtol i nekdo vyrabet

XiXao
27. června • 8:50

Jak může někdo říct o neživé a bezpohlavní věci jako je auto, že je sexy? Auto samozřejmě vzbuzuje emoce, ale sexuální touhu? Jak se nazývají úchylové, co souloží s autem? Machinefilové nebo autofilové?

Vana666
26. června • 15:01

Nemůžu se zbavit pocitu že hlavním cílem takových projektů je utratit nějaké granty.

řidič
28. června • 8:21

Hlavním cílem takového projektu, dovedeného do funkčního konce, je si vyzkoušet své technické nadání, a inženýrský um, spolupráci mnoha lidí a činností.. pokud jste kak chytrý, spočítejte mi tu konstrukci tak, aby vyhovovala bariérovým testům... na rozdíl od vašich slintů to ti studenti už zvládli....

Vana666
28. června • 9:29

řidič: myslíte spočítat tuhle nesmyslnou konstrukci ?
http://www.studentcar.cz/wp-content/gallery/2015SC... ... Vy byste opravdu chtěl v 21. století auta vyrábět tímhle způsobem ??

řidič
29. června • 22:03

No, víte, chytrolíne, ono je třeba postupovat dle zadání, a pokud je zadání příhradový rám s plastovou karoseriií, tak to tak i vypadá... pro vaše info, malosériové sporťáky se vyrábějí podobně... Ale tady šlo o to, a to jste evidentně nepochopil, se naučit a vyzkoušet postupy- projek-technologcká a materiálová příprava- logistické zabezpeční- od přípravků po materiál, a výrobu samou včetně kontroly... to je ale pro vás vysoká škola technická, to nedáte ....:-/

Vana666
26. června • 13:14

Nj, není problém nacpat do elektromobilu výkonné motory, problém je mít pro ně i seriózní akumulátori.
Ale na druhé straně, kdo si hraje, nezlobí.

Vana666
26. června • 13:15

Edit: akumulátory

vrtula
26. června • 16:43

Nie je problem vyrobit vykonne auto,
ale je potrebne pren mat aj seriozne palivo.Ale kto robi - jedno co - hlavne by sa to dalo odskrtnut do lajstrov, ako keby skutocne pracoval.Napriklad u toho Necesaneho: policia, prokuratura, sudy, ministerstvo a vezenska sluzba pracovali naozaj? alebo si len chodili do roboty pichat casenky za ucast?Na pohon elektroauta staci hockaka tuskova baterka vo velkom mnozsve poprepajana, aj tesla to tak robi.

E30
27. června • 18:00

Už jsi se zkoušel oběsit? Někdy to prej pomáhá!

ello
26. června • 12:35

Zaujimave auto.Za mna palec hore.

Doporučujeme

Články odjinud