Osoba blízká je historií. Za auto bude odpovídat provozovatel

Při spáchání některých dopravních přestupků je zřejmě konec s odkazováním na osobu blízkou. Poslanci tento týden navrhli ve druhém čtení přidat do novely zákona o provozu na pozemních komunikacích ustanovení, podle něhož bude za automobil zodpovědný jeho provozovatel. Tím by měla skončit možnost vymlouvat se při rychlé jízdě na osobu blízkou. Policii se tímto způsobem vymluvili nepoctiví řidiči v řádech statisíců.

Nyní už nebude možné osobně nebo i písemně policii sdělit, že sice víte, kdo vozidlo řídil, ale že jde o osobu vám blízkou, jejíž totožnost sdělovat nemusíte. „Začne u nás platit takzvaný holandský model, při kterém jde odpovědnost za přestupky za majitelem vozidla. Ne tedy za tím, kdo byl či nebyl, anebo domněle byl či nebyl v onen moment za volantem,“ řekl AutoRevue.cz odborník na dopravní problematiku Igor Sirota.

Klepněte pro větší obrázek

Provozovatel se tak bude muset nově postarat o to, aby řidič, který automobil používá, dodržoval předpisy. Pokud tak neučiní, spáchá přestupek, za který může dostat až desetitisícovou pokutu. Úřady ho podle předlohy potrestají v případě, že se jim nepodaří zjistit řidiče. Provozovatel však nebude za přestupek zodpovědný v případě, kdy prokáže, že mu bylo auto před spácháním přestupku odcizeno, nebo jej převádí na někoho jiného.

Holandský systém má však svá úskalí. „O šéfovi společnosti s ručením omezením, která může mít ve firemní flotile třeba patnáct vozidel, se dá s nadsázkou říct, že bude často předvoláván na policii, kde bude vysvětlovat přestupky za své řidiče,“ uvedl příklad Sirota.

Výmluva byla masivně zneužívána

„Ve státech, kde dále platí systém, který u nás končí, se výmluvy na osobu blízkou stávaly, ale neobjevovaly se zdaleka v takovém množství jako u nás. Alespoň ne směrem na západ od našich hranic. V Česku byla tato výmluva naopak masivně zneužívána,“ dodal.

Vládní novela, která vstoupí v platnost začátkem příštího roku, rovněž zvyšuje až na výjimky věk pro řízení silných motocyklů na 24 let. Zamezí také tomu, aby občané v Evropské unii měli více řidičských průkazů. Z nově navrhovaného pravidla řízení silných motocyklů budou vyňati motoristé, kteří už mají dvouletou zkušenost s řízením slabších strojů. Tito řidiči by mohli řídit silný stroj od 20 let. Změna by se měla týkat motocyklů s výkonem nad 35 kilowattů. U motocyklů do 35 kW se věková hranice pro získání oprávnění posune ze 17 na 18 let.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek