Osm nejlepších týmů chce opustit Formuli 1. No konečně

Již před měsícem jsme vás informovali o záměru Ferrari opustit seriál Formule 1, pakliže bude Mezinárodní automobilová federace (FIA) trvat na zavedení tzv. rozpočtových stropů. Ty měly a stále mají od roku 2010 rozdělit týmy na dvě skupiny - první, která se se svým ročním rozpočtem vejde do 40 milionů liber a druhou, které se to nepodaří. Pro obě skupiny by pak platila jiná pravidla - týmy z té „omezené” by mohly testovat jak se jim zlíbí, nemusely by motory škrtit pevně stanovenou hranicí maximálních otáček apod. Pro ostatní by pak platila pravidla taková jako dosud, doplněná maximálně o nějaká nová omezení. To by mělo za následek, že na trati by se objevovaly dvě skupiny týmů disponující diametrálně odlišnou technikou - jedna by si mohla za stovky milionů euro rozvíjet systémy v rámci mnohdy pomýlených omezení FIA a druhá by si za 40 milionů liber ročně mohla dělat skoro co chce.

Ano, přistoupení na tento omezený strop by bylo dobrovolné, ale možnosti a omezení z něj plynoucí by již byla direktivou. K tomu je třeba říci, že týmy se současnými ročními rozpočty v řádu stovek milionů liber vzhledem k uzavřeným smlouvám, plánovaným investicím atp. nejsou ani s to z roku na rok se s rozpočtem dostat tak nízko, a tak by tak jako tak byly odsouzeny k horším pracovním podmínkam. Navíc, a to je dost možná ze všeho nejpodstatnější, by F1 za takových omezení již jednou pro vždy přestala být líhní technických inovací, kterou kdysi byla (a kterou tak jako tak v posledních dekádách už být přestává) a která určovala směr vývoje automobilismu na dlouhá léta dopředu. Víte třeba, že kotoučové brzdy se poprvé objevily právě ve vozech Formule 1? Dnes jsou zcela běžnou (a stále velmi dobře fungující) záležitostí ve všech běžných autech. Co podobného dala Formule 1 automobilsmu v posledních deseti letech? Že by nic? Vždyť ani nemohla, pravidla FIA jakýkoli vývoj mimo přesně stanovené meze dávno zakazují. A jaký má smysl investovat stamiliony liber ročně do toho, aby někdo vyvinul to nejlepší řešení v rámci určitých omezení, bez možnosti vymyslet něco skutečně nového a převratného? Po mém soudu žádný.

Proto již také Formuli 1 roky pravidelně nesleduji, není na co koukat - auta jsou to sice stále zdaleka nejrychlejší, ale těžko se na něj lze dívat s nadšením za situace, kdy víte, že by mohla být ještě mnohem rychlejší a lepší, mohla využívat průkopnických řešení a ukazovat nám, co si za pár let budeme moci pořídit do běžných aut. Navíc pravidla jsou koncipována tak, aby ve stejném čase vrhaly různé týmy a jezdce do různých situací a vytvářela tak umělá dramata - když je někdo nejrychlejší, nikdo ho nepředjede, to je přirozené, zaslouží si to za svou přípravu a své schopnosti. Když někdo někoho předjíždí proto, že jeden má nový motor a druhý motor z minulého závodu (ač nechce), nebo jeden má tvrdší pneumatiky a druhý měkčí (i když by i ten první chtěl obout měkčí, ale nemůže), je to trapné divadlo, nikoli férový sport či rovný souboj.

Toto je Formule 1 podle panů Mosleyho a Ecclestonea, Formule 1, která se mi zoufale nelíbí. Přiznám se, že jsem si dávno přál, aby jednou týmy a jejich jezdci, kteří jediní dělají Formuli 1 tím, čím je (Mosleyho FIA a Ecclestoneova televizní práva jsou ničím bez Ferrari, McLarenu, Raikkonena, Alonsa a dalších), toto všechno vmetli dvěma zmíněným pánům do tváře a řekli zcela jasně: chceme se účastnit férového sportu, chceme investovat peníze do skutečného vývoje a nikoli přešlapování na místě, nechceme divákům ukazovat trapné umělé bitvy, ale skutečné souboje nejlepších pilotů v nejlepších autech.

A přesně to se nyní stalo. Celkem osm nejlepších týmů (Ferrari, McLaren, Renault, Toyota, BMW, Brawn GP, Red Bull a Toro Rosso) včera s velmi podobným prohlášením vystoupilo proti záměru FIA o zavedení rozpočtových stropů a jasně zveřejnilo záměr rozjet vlastní seriál závodů. „Je jasné, že týmy nemohou dále ohrožovat elementární hodnoty sportu a proto odmítly přistoupit na podmínky FIA. Nemáme jinou možnost než začít s přípravou vlastní série, která bude tyto hodnoty symbolizovat. V našich závodech budou nejlepší jezdci, hvězdy, značky a společnosti spojené s historií nejkvalitnější série motorsportu.” stojí doslova v prohlášení v asociaci týmů FOTA.

Zástupce FIA to ovšem nechalo chladné. Přispěchali dokonce s velmi arogantní reakcí a týmům pohrozili žalobou, neboť dle platných smluv do příštího ročníku seriálu F1 prostě nastoupi musejí. Vážně skvělá snaha o nalezení smírného řešení.

Mnozí se obávájí, co že to bude s Formulí 1 a přejí si snad, aby obě strany nalezly nějaké řešení. Já si to už nepřeji, nevěřím tomu, že s FIA za zády je jakékoli rozumné fungování tohoto seriálů ještě možné, s rozpočtovými stropy, nebo bez nich. Naopak jsem si již dávno přál a stále si přeji, aby arogance FIA a FOM (Ecclestoneova firma) zažila poznání, že úroveň nejlepších automobilových závodů světa nedělají oni, ale lidé z jednotlivých týmů, kteří desítky let prokazují svou výjimečnost a kteří jsou schopni se sdružit se stejnými či lepšími výsledky pod úplně jinou hlavičkou. Věřím, že uvedených osm týmů by bylo schopno uspořádat mnohem kvalitnější a smysluplnější sérii, na kterou by opět byla radost se dívat. A pokud nikoli, horší než současná Formule 1 už snad být nemůže...

Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2005
Stav: 162 542 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Laguna 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 152 905 km
Cena: 135 000 Kč
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 139 720 km
Cena: 133 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků