Osm nejlepších týmů chce opustit Formuli 1. No konečně

Již před měsícem jsme vás informovali o záměru Ferrari opustit seriál Formule 1, pakliže bude Mezinárodní automobilová federace (FIA) trvat na zavedení tzv. rozpočtových stropů. Ty měly a stále mají od roku 2010 rozdělit týmy na dvě skupiny - první, která se se svým ročním rozpočtem vejde do 40 milionů liber a druhou, které se to nepodaří. Pro obě skupiny by pak platila jiná pravidla - týmy z té „omezené” by mohly testovat jak se jim zlíbí, nemusely by motory škrtit pevně stanovenou hranicí maximálních otáček apod. Pro ostatní by pak platila pravidla taková jako dosud, doplněná maximálně o nějaká nová omezení. To by mělo za následek, že na trati by se objevovaly dvě skupiny týmů disponující diametrálně odlišnou technikou - jedna by si mohla za stovky milionů euro rozvíjet systémy v rámci mnohdy pomýlených omezení FIA a druhá by si za 40 milionů liber ročně mohla dělat skoro co chce.

Ano, přistoupení na tento omezený strop by bylo dobrovolné, ale možnosti a omezení z něj plynoucí by již byla direktivou. K tomu je třeba říci, že týmy se současnými ročními rozpočty v řádu stovek milionů liber vzhledem k uzavřeným smlouvám, plánovaným investicím atp. nejsou ani s to z roku na rok se s rozpočtem dostat tak nízko, a tak by tak jako tak byly odsouzeny k horším pracovním podmínkam. Navíc, a to je dost možná ze všeho nejpodstatnější, by F1 za takových omezení již jednou pro vždy přestala být líhní technických inovací, kterou kdysi byla (a kterou tak jako tak v posledních dekádách už být přestává) a která určovala směr vývoje automobilismu na dlouhá léta dopředu. Víte třeba, že kotoučové brzdy se poprvé objevily právě ve vozech Formule 1? Dnes jsou zcela běžnou (a stále velmi dobře fungující) záležitostí ve všech běžných autech. Co podobného dala Formule 1 automobilsmu v posledních deseti letech? Že by nic? Vždyť ani nemohla, pravidla FIA jakýkoli vývoj mimo přesně stanovené meze dávno zakazují. A jaký má smysl investovat stamiliony liber ročně do toho, aby někdo vyvinul to nejlepší řešení v rámci určitých omezení, bez možnosti vymyslet něco skutečně nového a převratného? Po mém soudu žádný.

Proto již také Formuli 1 roky pravidelně nesleduji, není na co koukat - auta jsou to sice stále zdaleka nejrychlejší, ale těžko se na něj lze dívat s nadšením za situace, kdy víte, že by mohla být ještě mnohem rychlejší a lepší, mohla využívat průkopnických řešení a ukazovat nám, co si za pár let budeme moci pořídit do běžných aut. Navíc pravidla jsou koncipována tak, aby ve stejném čase vrhaly různé týmy a jezdce do různých situací a vytvářela tak umělá dramata - když je někdo nejrychlejší, nikdo ho nepředjede, to je přirozené, zaslouží si to za svou přípravu a své schopnosti. Když někdo někoho předjíždí proto, že jeden má nový motor a druhý motor z minulého závodu (ač nechce), nebo jeden má tvrdší pneumatiky a druhý měkčí (i když by i ten první chtěl obout měkčí, ale nemůže), je to trapné divadlo, nikoli férový sport či rovný souboj.

Toto je Formule 1 podle panů Mosleyho a Ecclestonea, Formule 1, která se mi zoufale nelíbí. Přiznám se, že jsem si dávno přál, aby jednou týmy a jejich jezdci, kteří jediní dělají Formuli 1 tím, čím je (Mosleyho FIA a Ecclestoneova televizní práva jsou ničím bez Ferrari, McLarenu, Raikkonena, Alonsa a dalších), toto všechno vmetli dvěma zmíněným pánům do tváře a řekli zcela jasně: chceme se účastnit férového sportu, chceme investovat peníze do skutečného vývoje a nikoli přešlapování na místě, nechceme divákům ukazovat trapné umělé bitvy, ale skutečné souboje nejlepších pilotů v nejlepších autech.

A přesně to se nyní stalo. Celkem osm nejlepších týmů (Ferrari, McLaren, Renault, Toyota, BMW, Brawn GP, Red Bull a Toro Rosso) včera s velmi podobným prohlášením vystoupilo proti záměru FIA o zavedení rozpočtových stropů a jasně zveřejnilo záměr rozjet vlastní seriál závodů. „Je jasné, že týmy nemohou dále ohrožovat elementární hodnoty sportu a proto odmítly přistoupit na podmínky FIA. Nemáme jinou možnost než začít s přípravou vlastní série, která bude tyto hodnoty symbolizovat. V našich závodech budou nejlepší jezdci, hvězdy, značky a společnosti spojené s historií nejkvalitnější série motorsportu.” stojí doslova v prohlášení v asociaci týmů FOTA.

Zástupce FIA to ovšem nechalo chladné. Přispěchali dokonce s velmi arogantní reakcí a týmům pohrozili žalobou, neboť dle platných smluv do příštího ročníku seriálu F1 prostě nastoupi musejí. Vážně skvělá snaha o nalezení smírného řešení.

Mnozí se obávájí, co že to bude s Formulí 1 a přejí si snad, aby obě strany nalezly nějaké řešení. Já si to už nepřeji, nevěřím tomu, že s FIA za zády je jakékoli rozumné fungování tohoto seriálů ještě možné, s rozpočtovými stropy, nebo bez nich. Naopak jsem si již dávno přál a stále si přeji, aby arogance FIA a FOM (Ecclestoneova firma) zažila poznání, že úroveň nejlepších automobilových závodů světa nedělají oni, ale lidé z jednotlivých týmů, kteří desítky let prokazují svou výjimečnost a kteří jsou schopni se sdružit se stejnými či lepšími výsledky pod úplně jinou hlavičkou. Věřím, že uvedených osm týmů by bylo schopno uspořádat mnohem kvalitnější a smysluplnější sérii, na kterou by opět byla radost se dívat. A pokud nikoli, horší než současná Formule 1 už snad být nemůže...

Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2010
Stav: 117 453 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 130 119 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 213 884 km
Cena: 55 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 53 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků