Oslava designu: od Jaguaru E-Type k XJ

Šéf designu automobilky Jaguar Ian Callum srovnává legendární sportovní vůz E-Type a nejnovější model XJ.

Dvě auta, dvě éry, jedna značka. Jaguar E-Type a Jaguar XJ. Oba vozy patří zcela do své doby, ale přitom je na nich na první pohled patrné, že jsou jedné krve. Ian Callum, současný šéf designu Jaguaru a tvůrce XJ, se rozhovořil o jejich propojení. 

„Sdílejí tu samou filozofii. Jaguar by měl být vždy krásný a rychlý. A to oba jsou. Vždy usilujeme o to, aby naše vozy působily silně. Aby vypadaly že jsou o něco širší, nižší a delší. Je to všechno o proporcích, je to hra s proporcemi. Když se podíváte na XJ a E-Type, tak vidíte, že hovoří naprosto stejnou řečí.“

Ohromený Frank Sinatra

Před padesáti lety se na autosalonu v New Yorku zrodila senzace, byl zde představený Jaguar E-Type (nebo-li XKE, pod tímto jménem byl znám ve Spojených státech). Okamžitě si získal srdce všech městských „boys and girl“. Nebylo divu, že dvě třetiny produkce E-Type později směřovaly přes Atlantik.

Jedním z nadšených příznivců E-Type byl Frank Sinatra. Známý je jeho výrok, který pronesl, když sportovní dvousedadlový vůz spatřil poprvé: „Chci to auto a chci ho hned!“ Seznam hvězd, které si ho pořídily, byl nekonečný. Byli mezi nimi například Steve McQueen, Tony Curtis, Brit Eklandová a Brigitte Bardotová.

Vůz designéra Malcolma Sayera, který patřil k nejrychlejším sériově vyráběným vozům své doby, dosahoval maximální rychlosti 241 km/h, má dnes své trvalé místo v newyorském Muzeu moderního umění.

Silný odkaz

Linka mezi E-Type, sportovním dvousedadlovým vozem, ikonou 60. let minulého století, a nejnovějším přírůstkem, luxusní limuzínou XJ, je silná.

Zakladatel Jaguaru sir William Lyons kdysi řekl: „Řídit auto by měla být radost, ne práce.“ A toho se tvůrci britské značky drží od samého počátku až dodnes. Krása, výkon, vášeň. To jsou tři znaky, které jejich sportovně laděné vozy charakterizují.

Podle Iana Calluma tkví základní princip designu sportovních vozů v „minimu karoserie a maximu výkonu“. Říká: „Pořád velmi tvrdě pracujeme na tom, aby naše vozy vyvolávaly emoce. Samozřejmě něco jiného to bylo u dvoumístného E-Type a něco jiného to je u pětimístné luxusní limuzíny XJ. Ale to základní zůstává dnes jako před padesáti lety.“ 

„Malcolm Sayer stvořil vůz s absolutně čistými geometrickými liniemi,“ vysvětluje Ian Callum. „On neměl před očima estetiku. Nikoli, on uvažoval naprosto chladně. Využíval matematiku. Pracoval s logaritmickým pravítkem a tabulkami. Krása E-Type se zrodila z čistoty tvarů, z jednoduchosti. A o to samé se pokoušíme i my dnes, když vytváříme příští generaci značky Jaguar, vozy jako je XJ.“ 

Bude nový E-Type? 

Otázka, kterou Ian Callum dostává pomalu obden, zní, zdali je připravený navrhnout nový E-Type. A jeho odpověď je stále stejná: „Ne, nebudu to dělat. E-Type byl vůz své doby, byl stvořený v určitém čase a místě. Moje poslání je jiné. Vytvořit něco pro dnešek. Něco, co by zapůsobilo podobně dramaticky jako svého času E-Type.“

Modelu XJ věří. „Lidé by si měli vozy Jaguar kupovat ne z čirého pragmatismu, ale hlavně pro jejich styl. Pro to, jaké vyvolávají emoce. Pro jejich krásu. A takový vůz XJ je. Ve své třídě je rozhodně nejdramatičtější a nejpodmanivější.“

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

 


 

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků