Opilý mladík za volantem je 16x nebezpečnější než dospělý

Dopravní experti přišli s novou statistikou, která ukazuje, jaké množství alkoholu je při řízení dopravního prostředku opravdu nebezpečné.

U každého řidiče se zvýší riziko dopravní nehody, jakmile před jízdou vypije i poměrně malé množství alkoholu. Jenže zatímco u řidičů ve věku od 25 do 54 let znamená půl promile alkoholu v krvi zvýšení rizika nehody pouze nepatrně (1,09x), u mladých lidí do 21 let je to 2,75x.

Vyplývá to z posledních výpočtů nizozemského výzkumného ústavu SWOW.

Každá další desetinka promile přitom tento rozdíl dále prohlubuje. Například při úrovni jedné promile zkušenější řidiči mají oproti stejně starým střízlivým kolegům 2,5x vyšší riziko nehody, avšak ti začínající už šestnáctinásobné. Pokud si dá novopečený řidič tolik alkoholu, že bude mít v krvi 1,5 promile, pak je u něho pravděpodobnost nehody 135x vyšší než kdyby nepil nic. Přitom u řidičů ve stáří 25-54 let s 1,5 promile je pravděpodobnost bouračky "pouze" 8,43x vyšší než s nulou v krvi. Rozdíl mezi oběma věkovými skupinami je tedy šestnáctinásobný.

Zajímavosti | Život řidiče

6 největších prohřešků českých řidičů. Tyto prasárny nás stojí nervy

"Jedná se o smrtící mix osobnostní nezralosti, vyhledávání adrenalinových zážitků, neschopnosti domýšlet následky vlastního konání a řidičské nezkušenosti," komentuje výsledky Martin Bednář z Akademie dopravního vzdělávání Dekra.

Během uplynulých deseti let zemřelo v tuzemsku 755 lidí při dopravních nehodách, v nichž sehrál roli alkohol. Téměř devadesát procent z toho byli muži.

Nejčastěji samozřejmě umírají řidiči a spolujezdci v osobních autech, ale druhou nejohroženější skupinou jsou podnapilí cyklisté. Dokonce vloni umírali dvakrát častěji než chodci a motocyklisté, kteří se rovněž předtím napili něčeho ostřejšího.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků