Opilý mladík za volantem je 16x nebezpečnější než dospělý

Dopravní experti přišli s novou statistikou, která ukazuje, jaké množství alkoholu je při řízení dopravního prostředku opravdu nebezpečné.

U každého řidiče se zvýší riziko dopravní nehody, jakmile před jízdou vypije i poměrně malé množství alkoholu. Jenže zatímco u řidičů ve věku od 25 do 54 let znamená půl promile alkoholu v krvi zvýšení rizika nehody pouze nepatrně (1,09x), u mladých lidí do 21 let je to 2,75x.

Vyplývá to z posledních výpočtů nizozemského výzkumného ústavu SWOW.

Každá další desetinka promile přitom tento rozdíl dále prohlubuje. Například při úrovni jedné promile zkušenější řidiči mají oproti stejně starým střízlivým kolegům 2,5x vyšší riziko nehody, avšak ti začínající už šestnáctinásobné. Pokud si dá novopečený řidič tolik alkoholu, že bude mít v krvi 1,5 promile, pak je u něho pravděpodobnost nehody 135x vyšší než kdyby nepil nic. Přitom u řidičů ve stáří 25-54 let s 1,5 promile je pravděpodobnost bouračky "pouze" 8,43x vyšší než s nulou v krvi. Rozdíl mezi oběma věkovými skupinami je tedy šestnáctinásobný.

Zajímavosti | Život řidiče

6 největších prohřešků českých řidičů. Tyto prasárny nás stojí nervy

"Jedná se o smrtící mix osobnostní nezralosti, vyhledávání adrenalinových zážitků, neschopnosti domýšlet následky vlastního konání a řidičské nezkušenosti," komentuje výsledky Martin Bednář z Akademie dopravního vzdělávání Dekra.

Během uplynulých deseti let zemřelo v tuzemsku 755 lidí při dopravních nehodách, v nichž sehrál roli alkohol. Téměř devadesát procent z toho byli muži.

Nejčastěji samozřejmě umírají řidiči a spolujezdci v osobních autech, ale druhou nejohroženější skupinou jsou podnapilí cyklisté. Dokonce vloni umírali dvakrát častěji než chodci a motocyklisté, kteří se rovněž předtím napili něčeho ostřejšího.

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků