Opel Zafira Tourer: potřetí a znovu jinak

Opel se stává mistrem v nabídce „obýváků na kolech“. Vedle nejmenší Agily, malé Merivy, kompaktní Zafiry Classic nyní oživil nabídku novou Zafirou Tourer.
Seznam kapitol
  1. Strohý design; Žádná demontáž sedadel; Sázka na pohodlí
  2. Rafinovaný nosič kol; Sedm motorů; Vyladěné ceny

Měl jsem možnost s tímto novým autem dnes ujet několik prvních kilometrů při jeho oficiálním uvedení na český trh. A myslím, že se prognózy šéfů Opelu, kteří si představují, že u nás si ho ročně zakoupí 400 zákazníků, hravě naplní.

Nový Opel Zafira Tourer totiž drží tři vcelku silné trumfy: nabízí pohodlí, praktičnost a je nabízen za rozumné ceny.

Strohý design

Co se týká designu, pořád je to takové „germánské“. Jistě, to auto je určeno hlavně pro naše německé sousedy… Na mne ale působilo dost odtažitě. Nicméně na druhou stranu musím uznat, že z něj vyzařovala osobnost. Silná osobnost. A také sebevědomí. Jako kdyby říkalo: Tady jsem, mě jen tak někdo nepřehlédne. A neodstrčí.

Klepněte pro větší obrázek
Co mají společného designéři Opelu a australští domorodci? Zálibu v bumerangu.

Třeba přední část. Ta výrazná grafika ve tvaru bumerangu. Probíhá od hlavních světlometů k světlům do mlhy ve spodní části nárazníku.  

Zajímavá je i silueta karoserie vozu. Designéři se prý inspirovali u vysokorychlostních vlaků. Výsledkem je proudnicový tvar Zafiry Tourer. Prolisy ve tvaru čepele na bocích karoserie pak zdařile evokují výraz dynamického pohybu směrem vpřed (viz foto nahoře).

Klepněte pro větší obrázek
Výhled přímo nebeský.

Co mě však nejvíce zaujalo a co jsem při krátké jízdě ocenil, byl výhled. Oproti předchozí generaci se výrazně vylepšil. Zásluhu na tom mají tenčí sloupky karoserie vyrobené hydroformováním a pak také relativně tenký střední sloupek karoserie.

Třeba čelní sklo je dnes o 4 centimetry širší. Vypadá to jako zanedbatelná míra, ale věřte, ve voze jsem si připadal s trochou nadsázky jako ve skleněné kouli.

Žádná demontáž sedadel

Opel se pyšní, že s modelem Zafira založil v roce 1999 nový segment kompaktních sedmimístných vanů. A s aktuální třetí generací modelu Zafira chce pokračovat v úspěšné historii.

Sází na osvědčené, na princip, který ho za léta nezklamal. Nazval ho „Maximální flexibilita kabiny bez demontáže sedadel“.

Inženýři automobilky opět vylepšili koncepci Flex7. V čem to spočívá? Zatímco dvě sedadla ve třetí řadě se dají i nadále sklopit do podlahy zavazadlového prostoru, sedadla ve druhé řadě byla kompletně rekonstruována. Už je netvoří společná lavice, ale tři individuální sedadla, která lze nezávisle podélně posouvat o 210 mm (100 mm dopředu, 110 mm dozadu) a sklápět, čímž se vytvoří zcela rovná podlaha. Kromě toho lze sklon opěradel tří sedadel nastavovat ve čtyřech různých polohách (0, 16, 20 a 24 stupňů).

Klepněte pro větší obrázek
Ukázky uspořádání sedadel.

Všechny prvky výbavy Opel Flex jsou konstruovány tak, aby splňovaly základní požadavek značky Opel na manipulaci. Díky snadno dosažitelným smyčkám popruhů, které jsou barevně rozlišeny pro lepší orientaci (červené na sklápění a černé na vytahování nahoře), se opěradla sedadel dají úplně sklopit jediným jednoduchým pohybem, aniž by bylo třeba vyjmout sedadla nebo opěrky hlavy.

Sázka na pohodlí

Zajímavým prvkem nového modelu je systém Lounge Seating. Ten zajišťuje pasažérům sedícím na sedadlech ve druhé řadě prostor na úrovní luxusní limuzíny.

Stisknutím tlačítka se tři sedadla v druhé řadě dají transformovat na dvě mimořádně komfortní sedadla s velkým místem na nohy a zvětšeným prostorem (šířkou) v oblasti ramen: vnější sedadla se dají podélně posouvat až o 280 mm - což je největší hodnota ve třídě a o 70 mm více oproti standardní verzi - a pak posunout o 50 mm směrem do středu kabiny, což představuje skutečnou novinku v tomto segmentu.

Tato nová konfigurace interiéru je standardem v nejvyšší verzi výbavy Cosmo a do verze Enjoy se dá objednat za příplatek.

Hodně povedený je i snadno ovladatelný sklápěcí/otočný mechanismus, který transformuje opěradlo prostředního sedadla na středové loketní opěrky cestujících na vnějších sedadlech. (Opel si tento jedinečný systém nechal patentovat.)

Klepněte pro větší obrázek
Rafinované. Prostřední sedačka jako opěradlo.

O tom, že konstruktéři nové Zafiry naslouchali zákazníkům a pečlivě vyhodnocovali průzkumy trhu, svědčí i to, že je ve voze více než 30 odkládacích ploch. Lze říci, že všechny předměty přepravované v kabině mají vlastní, snadno přístupné úložné místo. Výsledkem je „uklizený“ interiér. 

Klepněte pro větší obrázek
Řidič má k dispozici tři různá nastavení. „Standard“ je určený pro každodenní jízdu. Při režimu „Sport“ se kromě charakteristiky podvozku změní i nastavení charakteristiky elektronického pedálu akcelerátoru pro spontánnější reakci motoru a současně se změní charakteristika posilovače řízení, které je bezprostřednější. Režim „Tour“ pak zabezpečuje zvlášť komfortní jízdu.



 

Následující kapitola
Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Astra 1.7
Rok výroby: 2009
Stav: 132 330 km
Cena: 75 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 53 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků