Po Peugeotu 405 jsme si posvítili na další ze snů porevolučních podnikatelů. Opel Vectra patřil k tomu nejoblíbenějšímu, co na přelomu osmdesátých a devadesátých let ve střední třídě brázdilo naše silnice…
Kapitoly článku:
Poslední prospekty:
Škoda 105/120/130 v katalogu pro modelový rok 1987
Ford Cortina (1964) na unikátním prospektu v češtině
Honda Prelude (1978): začátek úspěšné historie
Vectra v prvním dějství
Otevíráme další dobový prospekt, nad jehož stránkami si tentokrát připomeneme první generaci Opelu Vectra. Dosud jsme si takto posvítili například na britský Ford Cortina (1964), francouzský Renault 16 (1965), japonskou Hondu Prelude (1978) nebo na nabídku divize Chrysler koncernu Chrysler Motor Corporation v roce 1964. Před týdnem jsme listovali brožurou k prvnímu provedení sedanu Peugeot 405 (1987).
Opel Vectra A v původním provedení a s karoserií sedan
První Opel Vectra, označovaný písmenem A, byl představen v říjnu roku 1988, aby v modelové nabídce evropských divizí koncernu General Motors nahradil poslední generaci typu Opel Ascona. Ve Velké Británii se u Vauxhallu první Vectra prodávala ještě pod tradičním jménem Cavalier (označení Vectra do Albionu přišlo až s premiérou druhé generace v roce 1995).
První stránky jednoho z vůbec prvních prospektů k modelu Opel Vectra
Vectra byla k mání pouze jako tříprostorový čtyřdveřový sedan a jako pětidveřový liftback. Nabídka verzí se průběžně rozrůstala, nicméně v Evropě oblíbeného provedení kombi se nikdy nedočkala. Konkurenční modely Ford Sierra, Peugeot 405 i Volkswagen Passat B3, představený v březnu téhož roku, tuto alternativu poskytovaly.
Propracovaná technika
Znamenitého přijetí se dočkalo mimořádně dynamicky tvarované kupé Opel Calibra, jež bylo mimochodem až do představení Audi A2 s ohledem na aerodynamiku vůbec nejefektivněji tvarovaným sériovým automobilem na světě. Calibra byla přitom derivátem Vectry A, podvozek i motory byly prakticky shodné. Je však třeba připomenout, že Vectra A nabízela širokou škálu jednotek a řešení včetně šestiválce 2,5 l/125 kW (C25XE), přeplňovaného čtyřválce 2,0 l/150 kW (C20LET) i pohonu všech kol.
Opel Vectra 2000 z roku 1989
Všechna kola byla nezávisle zavěšena. Ta přední spočívala na lisovaných spodních ramenech a vzpěrách McPherson, doplněna byla příčným stabilizátorem a všechny její prvky byly uloženy v samostatném pomocném rámu. Vzadu byla konvenční vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou, u výkonnějších verzí doplněnou stabilizátorem.
Vectra se ve své první generaci musela obejít bez karosářské verze kombi
Špičkové varianty s pohonem všech kol měly vzadu zcela novou nápravu s víceprvkovými závěsy, samostatným pomocným rámem a stabilizátorem jako standardem. Pod kapotami Opelů Vectra A se vystřídala plejáda pohonných jednotek. Ty zážehové sahaly od karburátorových 1,4 l/55 kW a 1,8 l/65 kW přes vstřikové dvoulitry s výkony 74 až 110 kW (u DOHC 16V) až po již zmíněné šestiválce 2,5 l/125 kW (C25XE) a přeplňovaný čtyřválec 2,0 l/150 kW (C20LET).