Opel Olympia Rekord: poválečná vyšší střední třída

Opel, po dlouhou dobu nejprodávanější německá značka, udával díky propojení s koncernem General Motors v Evropě trendy i v poválečné době, například prvním kombi Caravan.

V březnu 1953 představil Opel modelovou řadu Opel Olympia Rekord jako nástupce vozů Opel Olympia vyráběných od poloviny třicátých let.

S typem Olympia Rekord zahájil Opel ve vyšší střední třídě velmi úspěšnou éru, během níž bylo od roku 1953 do roku 1986 prodáno cca 10 milionů vozů Rekord (slovo Olympia se přestalo po ukončení výroby první generace v typovém označení používat).

První Caravan

V letech 1953 až 1957 vyráběl Opel čtyři karosářské verze svých úspěšných vozů Olympia Rekord v tehdy módním americkém stylu s pontonovým tvarem a náznakem „ploutví“ na zádi.

Klepněte pro větší obrázek 
Pro vozy Olympia Rekord se rozhodlo více než půl milionu zákazníků.

Kromě dvoudveřového sedanu, užitkové varianty a otevřené verze s plátěnou stahovací střechou bylo poprvé k dispozici ve své době revoluční kombi s doplňkovým označením Caravan.

První skutečně evropské kombi Opel Olympia Rekord Caravan se stalo oblíbenou volbou profesionálů, protože díky svému velkorysému vnitřnímu prostoru a variabilitě umožňovalo využívat vůz k podnikání i soukromému provozu. Vůz dlouhý přes 4,2 metru byl postaven na rozvoru cca 2,5 metru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
V roce 1955 měl již každý pátý Rekord karoserii kombi.

Technika střední třídy 50. let

Zážehový čtyřválec 1,5 litru spojený s třístupňovou mechanickou převodovkou s řazením na volantu poskytoval z dnešního pohledu skromný výkon 40 koní (29 kW), ale technicky jednoduchý automobil vážil jen 920 až 1000 kg.

Opel Olympia Rekord byl proto schopen dosáhnout nejvyšší rychlosti cca 118 až 122 km/h. Po faceliftu v roce 1955, který přinesl větší zadní okno a novou masku chladiče, následovalo od roku 1956 zvýšení výkonu o 5 koňských sil (33 kW/45 k) a každý modelový rok ve druhé polovině životního cyklu byl poměrně snadno rozpoznatelný podle modifikované masky chladiče a dalších drobných stylistických úprav.

Přední kola byla zavěšena na dvojicích příčných ramena a odpružena vinutými pružinami. Zadní tuhá náprava byla vedena a odpružena dvěma třílistými poloeliptickými pružinami. U kombi Caravan se počítalo s větším zatížením zadní nápravy, a tak inženýři zvolili pětilisté pružiny.


 

Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Corsa 1.248
Rok výroby: 2007
Stav: 146 051 km
Cena: 50 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků