Opel Olympia Rekord: poválečná vyšší střední třída

Opel, po dlouhou dobu nejprodávanější německá značka, udával díky propojení s koncernem General Motors v Evropě trendy i v poválečné době, například prvním kombi Caravan.

V březnu 1953 představil Opel modelovou řadu Opel Olympia Rekord jako nástupce vozů Opel Olympia vyráběných od poloviny třicátých let.

S typem Olympia Rekord zahájil Opel ve vyšší střední třídě velmi úspěšnou éru, během níž bylo od roku 1953 do roku 1986 prodáno cca 10 milionů vozů Rekord (slovo Olympia se přestalo po ukončení výroby první generace v typovém označení používat).

První Caravan

V letech 1953 až 1957 vyráběl Opel čtyři karosářské verze svých úspěšných vozů Olympia Rekord v tehdy módním americkém stylu s pontonovým tvarem a náznakem „ploutví“ na zádi.

Klepněte pro větší obrázek 
Pro vozy Olympia Rekord se rozhodlo více než půl milionu zákazníků.

Kromě dvoudveřového sedanu, užitkové varianty a otevřené verze s plátěnou stahovací střechou bylo poprvé k dispozici ve své době revoluční kombi s doplňkovým označením Caravan.

První skutečně evropské kombi Opel Olympia Rekord Caravan se stalo oblíbenou volbou profesionálů, protože díky svému velkorysému vnitřnímu prostoru a variabilitě umožňovalo využívat vůz k podnikání i soukromému provozu. Vůz dlouhý přes 4,2 metru byl postaven na rozvoru cca 2,5 metru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
V roce 1955 měl již každý pátý Rekord karoserii kombi.

Technika střední třídy 50. let

Zážehový čtyřválec 1,5 litru spojený s třístupňovou mechanickou převodovkou s řazením na volantu poskytoval z dnešního pohledu skromný výkon 40 koní (29 kW), ale technicky jednoduchý automobil vážil jen 920 až 1000 kg.

Opel Olympia Rekord byl proto schopen dosáhnout nejvyšší rychlosti cca 118 až 122 km/h. Po faceliftu v roce 1955, který přinesl větší zadní okno a novou masku chladiče, následovalo od roku 1956 zvýšení výkonu o 5 koňských sil (33 kW/45 k) a každý modelový rok ve druhé polovině životního cyklu byl poměrně snadno rozpoznatelný podle modifikované masky chladiče a dalších drobných stylistických úprav.

Přední kola byla zavěšena na dvojicích příčných ramena a odpružena vinutými pružinami. Zadní tuhá náprava byla vedena a odpružena dvěma třílistými poloeliptickými pružinami. U kombi Caravan se počítalo s větším zatížením zadní nápravy, a tak inženýři zvolili pětilisté pružiny.


 

Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků